به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، نشستی با عنوان کرامت انسان از دیدگاه امام رضا (علیه السلام) برگزار گردید. در این نشست «خانم فاطمه احمدی» ضمن اشاره به معنای “"کرامت"” بیان داشت: “"کرامت"” به معنای""بزرگواری"” است، بنابر روایات وارده"” اصل کرامت"” ملاک دینداری انسانها شناخته شده است.
وی افزود: در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) آمده است که فرمودند: «کرامت دوری از گناهان است». امیرمومنان علی(ع) «کرم» و «بخشندگی» را از آنِ کسی می داند که بتواند هوای نفس خود را مهار نموده و بر نفس خود بخل بورزد.
استاد حوزه ادامه داد: با توجه به روایات وارده در باب معنای«کرامت» می توان گفت: «کرامت» به معنای دینداری، دوری از گناهان، بخل داشتن نفس اماره و کوچک شمردن دنیاست که از این مسیر می توان به مقصد صبر و شکیبایی دست یافت.
خانم احمدی گفت: از آثار کرامت، کوچک بودن دنیا در نظر انسان است که این کوچک شمردن دنیا موجب زیادی صبر شده و فرد صابر نه تنها در برابر مشکلات از پا در نمی آید بلکه بار مشکلات دیگران را نیز به دوش می کشد.
وی تاکید نمود: همچنین از دیگر آثار اخلاق کریمانه«خلوص و بندگی» است همچنین اجتناب از محرمات، شتاب در عفو و گذشت، عدم دنیا طلبی و بخشنده بودن از دیگر ویژگی های شخص کریم است.
خانم احمدی بیان کرد: همه ائمه معصومین(علیهم السلام) کریم بودند منتهی در زندگی برخی ائمه(ع) تجلی خاص برخی اوصاف جلوه بیشتری داشته همچون امام رضا(ع) که ویژگی«رضا» در سیره و زندگی این حضرت به روشنی نمایان است.
ایشان یادآور شد: از دیگر اوصاف امام رضا(ع) «عالِم آل رسول(ص)» است، چرا که این علم الهی در زمان مامون و طی برگزاری مناظرات تجلی خاص یافت و مامون می کوشید علم امام(ع) را زیر سوال ببرد.
احمدی ادامه داد: بر اساس آیات و روایات وارده ،کرامت بدون«تقوا» حاصل نمی شود""اِنَّ اَکرمکم عدنالله اتقاکم"” . در روایتی از امام علی(ع) وارد است که می فرمایند: «همانا تقوا و ترس از خدا، داروی بیماری دل ها، روشنایی قلب ها، درمان دردهای جسمی، مرهم زخم جان ها و پاک کننده پلیدی ارواح است.
وی بیان داشت: برای رسیدن به قله کرامت باید به سلاح «تقوا» مجهز شد، شناخت و درک وجود مقدس ائمه هدی(علیهم السلام) نیز با قرار گرفتن در مقام تقواست که ممکن خواهد شد.
استاد حوزه گفت: گوهر آدمی""کریم"” است چراکه روح انسان به خداوند کریم که معلم اکرم است پیوند دارد لذا موجودی کریم است.



موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[دوشنبه 1397-07-23] [ 08:00:00 ق.ظ ]