معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








آبان 1398
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد ...

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
[پنجشنبه 1398-08-16] [ 12:28:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کتابخوانی و علم آموزی ...

هفته کتاب و کتابخوانی

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 12:27:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  هم اندیشی هسته های انجمن های پژوهشی ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان هم اندیشی هسته های انجمن های پژوهشی در تاریخ 98/7/24  با حضور معاون محترم پژوهش این مدرسه و مسئول محترم انجمن ها تشکیل گردید.
در این هم اندیشی در ابتدای بحث خانم ضیاءحسینی ضمن تشکر از اعضای هسته ی انجمن های پژوهشی به تعریف انجمن پژوهشی پرداخته و بیان کرد: انجمن های پژوهشی با انجام فعالیت های پژوهشی به ارتقاء توان پژوهشی طلاب و انگیزه دادن به آنهامی پردازند تا آنان به ادامه حیات علمی خود حتی بعد از سنوات تحصیلی پرداخته و مانند چشمه جوشانی باشند.
وی اظهار داشت: طبق برنامه در نظر گرفته شده برای فعالیت انجمن، طلاب موظفند دو ساعت در هفته در فعالیتهای پژوهشی شرکت کنند.
ایشان در ادامه گفت: در کنار آیین نامه انجمن های پژوهشی، در سبد پیشنهادی نیز فعالیت هایی برای انجمن در قالب نشست، کرسی، کارگاه و همایش و … تعریف شده که اعضای انجمن می توانند باابتکاراتی از خود برنامه داشته باشند.
خانم ضیاء حسینی در ادامه گفت:با توجه به اینکه هسته مرکزی انجمن پژوهشی از سه نفر تشکیل شده است یک نفر به عنوان دبیر هسته با هماهنگی اعضا انتخاب می شود.
ایشان در ادامه گفت: تشکیل گروه یا کانال در یکی از پیام رسان ها جهت ارتباط با اعضاء واطلاع رسانی، ضروری است که هسته انجمن پژوهشی باید عهده دار آن شود.
در ادامه بحث خانم رفیعی نژاد به بیان نظرات خود پرداخته و گفت: بحث برقراری ارتباط با طلاب جهت انجام فعالیت های پژوهشی بحث بسیار مهمی است. زیرا هدف از انجام فعالیت پژوهشی، تولید علم است.
ایشان در ادامه بیان داشت: بوجود آمدن جو رقابتی سالم بین انجمنهای سطح سه می تواند در ارتقاء سطح فعالیتهای آنان موثرباشد. ارتباط با کتابخانه های عمومی یا تخصصی ، برگزاری نشست هایی با موضوعات به روز و نو، دعوت از محققان برتر استانی یا کشوری، تولید نرم افزار اعم از انیمشین و…. در ارتباط با هر موضوعی، مطالعه پژوهش های برتر استانی مانند طرحنامه، تعلیم نگارش، شکل نظارت بر طرحها و مطالعه طرحها و … از جمله فعالیت هایی است که هسته های پژوهشی می توانند آن را در برنامه خود بگنجانند و اگر برای اجرای برنامه ها نیاز به میانجیگری و ارتباط با مراکز دیگر باشد حوزه می تواند این امر را تسهیل کند.
در ادامه خانم محمدی دبیر انجمن فقه و اصول گفت: ارتباط تنگاتنگی باید بین حوزه ودانشگاه وجود داشته باشد دانشگاه می تواند برای انجام فعالیت پژوهشی فقهی موضوع سازی کند. همچنین با انجام فعالیت های پژوهشی به صورت تلفیقی یا میان رشته ای می توان کار بهتری را ارائه داد. حتی می توان با گسترش این تلفیق به خارج از حوزه، فعالیت ها را با قابلیت علمی بالاتری انجام داد.
خانم برقرار در ادامه بیان داشت: برای نیاز سنجی طلاب برگزاری حلقه گفت و شنود یک امر ضروری به نظر می رسد.
در پایان خانم بهرامی گفت: با تهیه پکیج آموزشی معرفی رشته های سطح سه، می توان سه رشته موجود در مدرسه را بهتر به طلاب شناساند تا با انگیزه تعیین رشته کنند و از طرفی چون عموما طلاب با شیوه پاسخگوئی به شبهات برای قشرهای مختلف آگاهی لازم را ندارند بنابراین یکی از فعالیت های مهم انجمن، آموزش شیوه پاسخگوئی به شبهات برای قشرهای مختلف می باشد.



موضوعات: نشست پژوهشي
 [ 12:11:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش زنان در تداوم نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی ...

“مشاور امور بانوان اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان:
انقلاب اسلامی ایران با تأسی از الگوهای صدر اسلام رخ داد
مشاور امور بانوان اداره آموزش و پرورش شهرستان گرگان گفت: انقلاب اسلامی ایران با تأسی از الگوهای صدر اسلام رخ داد.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء (س) گرگان، «خانم سکینه رفیعی نژاد »در نشست علمی پژوهشی به بحث پیرامون"” نقش زنان در تداوم نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی"” پرداخت و با استناد به آیه 75 از سوره مبارکه نسا، این آیه را مبنای انقلابهای شیعه در طول تاریخ دانست و با اشاره به نقش زنان بعد از واقعه عاشورا بیان داشت: نهضت عاشورا، نهضت عادی نبود بلکه نهضتی بود که تمامی حق در مقابل تمامی باطل قرار گرفت. زنان در عاشورا نقش الگویی و نقش صادر کردن الگو را برعهده داشتند ولی در انقلاب اسلامی نقش آنان تأسی از الگوهای عاشورا بود.
وی به فرق اساسی نهضت عاشورا و نهضت انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در نهضت عاشورا، کسانی همچون امام سجاد علیه السلام، حضرت زینب و ام کلثوم سلام الله علیهما حضور داشتند که در دامان وحی و رسالت تربیت یافته بودند. از امام سجاد علیه السلام است که خطاب به حضرت زینب فرمودند: “"أَنتِ عالمةٌ غیر معلمه “” . و نیز آیت الله جوادی آملی در شأن ایشان می فرمایند: “"در ظهر عاشورا حضرت زینب به مقام ولایت رسیدند “” .
استاد حوزه ادامه داد: از دیگر تفاوت بارز نهضت عاشورا با انقلاب اسلامی در این بود که در انقلاب عاشورا زنانی بودند که اباعبدالله را درک کردند و تعالیم را مستقیماً از حضرت زینب سلام الله علیها دریافت می نمودند لذا درک نَفَس قدسی معصوم، قطعاً بسیار زیبا می تواند هدایت گر انسان باشد و موجب تحول او گردد. ولی در زمان انقلاب اسلامی، معصوم حضور فیزیکی نداشت و در پس پرده غیبت بود.
خانم رفیعی نژاد"” حضرت زینب"” را مهمترین زنی برشمرد که در عاشورا درخشید و همزمان چهار مسئولیت محوری ایفا نمود که سرپرستی کاروان، تبلیغ پیام شهادت برای حفظ انقلاب، پرستاری از امام سجاد و حراست ویژه از کودکان و زنان از مهمترین وظایفی بود که برعهده حضرت قرار داشت.
وی اضافه نمود: تمام حالت های حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا و بعد از آن، آموزشگاه بود. مجاهدت های حضرت بعد از عاشورا، سخنرانی ماندنی حضرت در حضور یزید و …هر بخش آن آموزه انسان کامل است.

 

مسئول تشکل های پژوهشی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: زنان بعد از واقعه عاشورا با تاسی از حضرت زینب سلام الله علیها آموختند که باید برای تداوم نهضت سخنرانی نموده و وقایع را بازگو کنند لذا خطبه هایی که زنان ایراد کردند دستاوردهایی همچون؛ مقاومت و ایستادگی مردم در برایر دستگاه ظلم و ستم، ایجاد وحدت و همدلی برای مبارزه، رسوا نمودن دستگاه حاکم، بیداری افکار و اندیشه ها، توسعه معارف اسلامی، ایجاد ارزشهای اخلاقی جدید و نیز سقوط عوامل رژیم را بدنبال داشت.
خانم رفیعی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نقش زنان در تداوم انقلاب اسلامی ایران پرداخت و اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران با تأسی از الگوهای صدر اسلام رخ داد. زنان ما در انقلاب اسلامی هم به صورت مستقیم با حضور در راهپیمایی ها و .. و هم غیر مستقیم با تشویق همسران و فرزندان برای دفاع از کشور و مبارزه با دشمن ایفای نقش نمودند.
وی تصریح کرد: یکی از مولفه های نقش زنان در انقلاب اسلامی و انقلاب های دیگر؛ حفظ عفت و دینداری بود. مهمترین نقش زنان در انقلاب اسلامی و بعد از آن؛ احساس مسئولیت در قبال فرزندان و حفظ حریم خانواده است. اولویت اول زنان، خوب همسرداری و مادری کردن است. مادر، دختر و خواهر خوب بودن را باید از حضرت زینب سلام الله علیها بیاموزیم اینها رمز تداوم موفقیت می باشد. باید بدنبال کاری باشیم که عامل تداوم در انقلاب و عاشورا است چرا که حفظ انقلاب مهمتر از خود انقلاب است.
مبلغ حوزه در ادامه اظهار داشت: از دیگر وظایف زنان در انقلاب اسلامی و بعد از آن می توان به: فعالیت های اجتماعی با حفظ کلیه ارزشهای اسلامی همچون عفاف و حجاب، شجاعت در مقابل استکبار جهانی، پاسداری از نهضت اسلامی بعنوان امانت الهی، تاسی به زنان الگوی صدر اسلام همچون حضرت خدیجه، حضرت زهرا، حضرت زینب و ….تلاش در جهت تهذیب و تقوی، علم آموزی، تعلیم و تربیت، تبلیغ و …. اشاره نمود.
خانم رفیعی نژاد در پایان با استناد به کلام مقام معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) گفت: مقام معظم رهبری در سه قلمرو حضور زنان را پررنگ می دادند یکی؛ درتکامل انسانی، دوم؛ در حضور اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و سوم در خانواده است.


موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی
 [ 12:07:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت