معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1400
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  کارگاه تندخوانی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا سلام الله علیها گرگان دومین جلسه کارگاه تندخوانی در این مدرسه در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۰ برگزار گردید.

 در ابتدای کارگاه دکتر سرگزی با توجه به این مطلب که فرصت مطالعه کم وسر مایه عمر محدود است  گفت: در خواندن به سه نکته ی مسئله چیست، سوال چیست و ابهام موجود به مطالعه می پردازیم تا بدین وسیله، خواندن و مطالعه کردن هدفمند شود .

ایشان در ادامه به تعریفی از تکنیک تند خوانی پرداخته و گفت:  در تندخوانی به جای کلمات، جملات دیده می شود به عبارتی در تند خوانی از مطالب، عکس گرفته می شود.

وی در ادامه در مورد تندخوانی مطالب و واژه های تخصصی گفت: در مطالعه واژه های تخصصی باید احاطه و آگاهی نسبت به این واژه ها افزایش یابد تا قابلیت برای تندخوانی این مطالب بیشتر شود.

سرگزی، آغاز تندخوانی را با مطالب ساده و روان  مانند مجلات و روزنامه و کتابهای داستان دانسته و مرحله بعد را مطالعه مطالب دشوارتر یعنی نیمه تخصصی مانند کتب درسی دانست.

وی مطالعه مطالب نیمه تخصصی را با روش عبارت خوانی یعنی به جای کلمه مجموعه ای از کلمات را دیدن ، دانسته و بیان کرد: عبارت خوانی در دو مرحله “مکانیکی” یعنی دیدن مجموعه ای از کلمات و “ادراکی” یعنی فهم مطلب از بین مجموعه ی کلمات می باشد.

استاد سرگزی با توجه به این مطلب که فهم ،زمانی اتفاق می‌افتد که سلسله مراتب یادگیری درک شده باشد مراتب یادگیری را شامل دانش، فهمیدن(معادل سازی با استفاده از کلمات خودمان)، کاربست( کاربرد)، تجزیه و تحلیل، ترکیب وارزشیابی دانست.

ایشان مرحله دیگر تندخوانی را مطالعه مطالب دشوار و تخصصی با روش دقیق خوانی دانسته و گفت: : سازمان دادن به مطالب، حاشیه نویسی، علامت گذاری، خلاصه کردن ( کاهش کمی با حفظ کیفیت محتوا) از جمله روش های دقیق خوانی می باشد.

وی در ادامه به بیان فولیدروش دقیق خوانی در تند خوانی پرداخته و گفت: فهم بیشتر مطالب (فهمیدن و در ک کردن) اندیشیدن و تفکر خلاق، به خاطر سپردن مطالب بیشتر که (یادگیری ) اتفاق می افتد، افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سوالات ، افزایش کسب لذت از جمله فواید دقیق خوانی می باشد.

موضوعات: کارگاه
[دوشنبه 1400-10-20] [ 08:19:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارت آموزی منبع یابی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، کارگاه مهارت آموزی منبع یابی در تاریخ1400/9/23 برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر فاضل در ابتدای این کارگاه به تعریف منبع پرداخته و گفت: هر چیزی که بتوان اطلاعات تحقیق را از آنها گردآوری کرد و به کمک آنها مجهولات تحقیق را پاسخ داد منبع می گویند.

ایشان در ادامه بیان کرد: در پژوهش های اسلامی، چیزی به عنوان کمبود یا نبود منبع نداریم.

وی اظهار داشت: یک پژوهشگر به وسیله یک طرحنامه قوی، نقشه پژوهش خودش را ترسیم می کند و با سه سوال من چه مطالبی را برای مقاله خود جمع آوری کنم؟ مطالبی که جمع آوری کرده ام را کجای مقاله قرار دهم؟ و این مطالب را از کجا تهیه کنم؟ به نوشتن مقاله می پردازد.

استاد فاضل در ادامه گفت:  برای تهیه مطالب، به کتاب، مقاله،  پایان نامه و اینترنت مراجعه کرده و کتابخانه دیجیتال نور، کتابخانه مدرسه فقاهت، کتابخانه دیجیتال قائمیه و کتابخانه آیت الله بروجردی از جمله منابع کتابخانه ای می باشد.

ایشان در ادامه برای جستجوی مقالات به معرفی سایت نورمگز، مگیران، پرتال جامع علوم انسانی و پایگاه مرکز اطلاات علمی جهاد دانشگاهی(sid.ir)  پرداخت.

وی پایان نامه های دانشگاهی را در گنج ایران داک و پایان نامه های حوزوی را در کتابخانه آیت الله بروجردی موجود دانست.

حجت الاسلام فاضل جستجوی در اینترنت را از دیگر منابع برای جمع آوری مطلب نام برده که می توان با جستجو در سایت های علمی، خبرگزاریها و … به مطالب مورد نظر دست یافت.

موضوعات: کارگاه
 [ 08:12:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  اردوی علمی نشست صمیمی علمای شیعه و سنی استان گلستان ...

به گزارش  معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، اردوی علمی نشست صمیمی علمای شیعه و سنی استان گلستان  در تاریخ1400/9/25  در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) گرگان و با حضور  تعدادی از طلاب سطح3 و 4 برگزار گردید. در ابتدا یکی از علمای اهل تسنن به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ادامه ی این نشست رئیس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه گفت: مهمترین رکن برای اسلام هراسی ایجاد تفرقه است و مهمترین ابزار برای ایجاد تفرقه استفاده از کسانی است که قدرت ایجاد تفرقه را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی افزود: دشمنان با صرف هزینه های بسیار در تلاشند به هر طریقی در جامعه اسلامی تفرقه ایجاد کنند و قوه قضائیه با تمام توان مقابل این فرافکنی ایستاده است.

او گفت: وحدت جامعه اسلامی موجب دفع تفرقه دشمنان خواهند شد.

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, اردوی علمی
[دوشنبه 1400-10-13] [ 09:22:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارتی آموزش پایگاه جامع قرآنی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه مهارتی آموزش پایگاه جامع قرآنی در تاریخ1400/9/22  برگزار گردید. حجت الاسلام مرتضوی پایگاه جامع قرآنی را یکی از مهم‌ترین پایگاههای قرآنی که از دستاوردهای جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در وب می باشد به شمار آورده و گفت: این پایگاه دارای سه ویژگی جامعیت دیتا، گستردگی محتوا و ارتباط می باشد.

ایشان در ادامه در مورد گستردگی محتوا پایگاه جامع قرآنی گفت: پایگاه جامع قرآنی، بزرگ‌ترین پایگاه قرآنی جهان اسلام است؛ به بیان دیگر، از همه نوع تفاسیر مهم، دست‌اوّل و قدیمی اعم از فارسی، عربی، شیعه و سنّی در این پایگاه استفاده شده است.

وی ویژگی دیگر پایگاه جامع قرآن را، لینک یا ارتباط دانسته و بیان کرد: احادیث و آیات در پایگاه‌های: نورلایب، جامع‌ الأحادیث و جامع قرآن، دارای لینک است؛ یعنی آیات در پایگاه جامع‌ الأحادیث به پایگاه قرآن، و احادیث از پایگاه جامع قرآن به پایگاه جامع‌ الأحادیث، و آیات و احادیث از نورلایب به جامع قرآن و جامع‌ الأحادیث ارتباط دارد.

استاد مرتضوی در ادامه به توضیح بخش ترجمه پرداخته و گفت: در بخش ترجمه بیش از یکصد ترجمه به زبانهای مختلف در پایگاه ارائه شده است؛ از امکانات بخش ترجمه، فیلتر یا محدودسازی ترجمه‌ها به موارد دلخواه است؛ مثل انتخاب ترجمه بر اساس مذهب شیعی، سنی و مسیحی

ایشان درتوضیح بخش تفسیر پایگاه اظهار داشت: وقتی کاربر یک آیه را انتخاب می‌کند، می‌تواند تفسیر آن آیه را از میان هزاروششصد جلد تفسیر ببیند مثلاً اگر محقق بخواهد فقط در حوزه فقهی یا حدیثی پژوهش کند، می‌تواند کتب پایگاه را به تفاسیر فقهی یا روایی محدود کند و خیلی آسان به مطالب مرتبط و دلخواه خود دست یابد. همچنین است اگر بخواهد در منابع تفسیری قرن خاص تحقیق نماید؛ یعنی کاربر می‌تواند سیر تحول و تطور تفسیر آیات قرآن را بر اساس زمان و قرن ملاحظه نماید.

وی در پایان به پنج دسته احادیث تفسیری در تفاسیر روایی اشاره کرده و گفت: احادیث تفسیری شامل  احادیث بیانگر فضایل، احادیث گویای اسباب نزول، احادیثی که به تفسیر و توضیح آیات اختصاص دارد، شواهد، احادیث موضوعی می باشد و دستیابی به آیات مرتبط در سه حوزه مشابه لفظی، آیات همنشین در متون تفسیری و آیات مرتبط موضوعی ارائه شده است.

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
 [ 09:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رابطه بین کتاب و اثر گستری طلاب خواهر ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان ، آقای دکتر عباس عبداللهی‌فر در نشست علمی با عنوان «رابطه بین کتاب و اثر گستری طلاب خواهر» که به مناسبت هفته پژوهش به صورت مجازی در تاریخ1400/9/23 برگزار شد، بیان کرد: یکی از بسترهای بیان و نشر حقیقت، کتاب است.
وی افزود: طبیعت انسان‌ها این است که گسترش‌دهنده اطلاعات و علم خود باشند اساسا انسان میل به تعالی دارد که فطرت نامیده شده است و دارای سه بعد شناختی، گرایشی، توانشی است و اگر طلبه بخواهد در مسیر کار خود مؤثر باشد باید رسالت خویش را بشناسد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان اضافه کرد: یک طلبه بر اساس علومی که می‌آموزد و با فطرت‌شناختی خویش می‌تواند مناسبات بین خدا و جهان را درک کند و با فطرت گرایشی خویش علوم بسیاری را فرا گیرد و با فطرت توانشی خویش آن‌ها را در جامعه ارائه دهد که این مطلب با آموزش و یادگیری و مطالعه کتاب های مختلف و به خصوص قرآن کریم امکان پذیر است.
آقای عبداللهی‌فر با بیان اینکه طلبه با توجه به فطرت توانشی خویش و طبق نیاز مخاطب، می تواند مطالب را از قرآن برداشت کرده و شکل علمی و هنری به آن داده و به مخاطب عرضه کند افزود: یکی از وظایف مهم خواهران طلبه این است که نیازهای جامعه و مخاطبان را بشناسند و با بهره‌گیری از مضامین دینی و علمی، خود را به معارف قرآنی مسلح کنند مانند یک کوهنورد که باید ابزار مخصوص کوهنوردی را همراه خود ببرد ولی اگر به جای آن وسایل غیر لازم را ببرد فایده ای ندارد و نمی تواند به قله صعود کند.
وی با اشاره به اینکه رشد دیجیتال موجب عدم نیاز به کتاب شده، خاطر‌نشان کرد: مشکلات رشته هوش مصنوعی و دیجیتال را باید در نظر گرفت فضای مجازی برای کارهایی است که نمی‌خواهیم زمان زیادی بگیرد بدین علت از مطالعه در فضای مجازی استفاده می کنیم و فضای مجازی نباید مانع مطالعه و استفاده از کتاب شود.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با بیان اینکه میزان اثر گستری طلاب خواهر بسیار زیاد است، اظهار کرد: زنان توانایی، خلاقیت و هوش بسیاری برای نویسنده شدن و هنرمندی های مختلف دارند و یک طلبه خواهر با رعایت حجاب و عفاف خویش می تواند در جامعه فعالیت کرده و به اهداف تعالی بخش خویش برسد. انقلاب اسلامی زمینه آن را فراهم کرد و امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) به این مطلب تاکید داشتند.
آقای عبداللهی‌فر، کتاب را منشور تربیتی خوبی برای فرزندان دانست و افزود: ما در تمام حوزه‌ها از جمله، عقاید و اخلاق و تاریخ انبیاء و احکام، نیاز به کتاب های ساده تر و مضامین سبک با تصاویر زیبا و محتوای کوتاه داریم که قابل فهم برای کودکان باشد . وی خاطر‌نشان کرد: امروزه تلاش بر این است که برای تمام مخاطبین در سنین مختلف مطالب اعتقادی داشته باشیم؛ زیرا تفکر انتزاعی در کودکان وجود ندارد و از نظر ویژگی های شناختی به لحاظ روند تکامل، یک بچه 6 ساله تفکر شهودی دارد. یک فرد ۱۲ ساله تفکر نیمه انتزاعی، شهودی دارد و یک فرد 16 ساله تفکر انتزاعی، استدلالی دارد. بنابراین می‌توانیم مطالب را برای سنین پایین‌تر اعم از کودک و نوجوان و جوان بنویسیم و به آنان عرضه کنیم.
استاد این مرکز علمی ادامه داد: چون یک طلبه که با توده مردم کار دارد تاثیر گذاری زیادی می تواند بر روی دیگران داشته باشد و خواسته یا ناخواسته برای دیگران الگو باشد.
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان در پایان تاکید کرد: باید افرادی که توانایی کار دارند را شناسایی کرده و به یکدیگر آگاهی بدهیم، امروزه فضای مجازی باعث شده است که دامنه اثرگستری افراد با فشار دادن یک کلید جهانی شود و با فراگیری زبان عربی و انگلیسی می‌توان با دانشگاه‌های دنیا ارتباط برقرار کرد. شهدا برای حفظ اسلام جان خود را فدا کردند ما نیز باید فکر کنیم که چه وظیفه ای داریم.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
 [ 09:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مختصری از زندگی نامه حضرت علامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) ...

 

          به کوشش  سمانه ملامحمدزمانی 

تولد و نسب

      سیدمحمدحسین طباطبائی‌در 29ذی‌القعده ،

      1321 مصادف با 1281 ش در تبریز بدنیا آمد.

     اجداد پدری وی از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) و ابراهیم بن اسماعیل دیباج، و تا ۱۴ پشت او همگی دانشمند و عالم بودند. علامه از طرف مادر نیز از اولاد امام حسین(ع) بود. سید محمدحسین، در ۵ سالگی، مادر، و در ۹ سالگی پدرش را از دست داد. برادر کوچکتر او سید محمدحسن معروف به سید محمدحسن الهی، عارف و فیلسوف بود… ادامه

 

 

 

 

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, بروشور
[چهارشنبه 1400-10-01] [ 09:35:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت