معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1401
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  تجلی توحید در زندگی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) ...


به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س)، در مراسم ولادت حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام الله‌علیها) گرگان و با حضور طلاب این موسسه، طلاب جامعه المصطفی، طلاب موسسه قرآنی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و شماری از پرستاران برگزار شد، خانم فاطمه احمدی در بحث از «تجلی توحید در زندگی حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)» دعوت به توحید را هدف مشترک همه پیامبران دانست.
وی بیان کرد: توحید اولین و اساسی‌ترین شرط رستگاری، کامیابی، سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت است. اعتقاد به توحید و شناخت عظمت خدا باعث می شود که انسان عاشقانه و آگاهانه مطیع دستورات خدا باشد.
استاد حوزه با اشاره به آثار توحید در زندگی فردی و اجتماعی گفت: آزادی انسان، تکوین شخصیت پسندیده، آسایش درون و توانمندی، مساوات و برادری و ساختار مطلوب جامعه و وحدت را از آثار توحید برشمرد.
خانم احمدی تصریح کرد: توحید درون صاحب خود را پر از آرامش کرده، باعث ایجاد مساوات و برابری شده و به معتقدین خود نیروی وسیعی می دهد که آنها را قادر می سازد به خدا امید و اطمینان پیدا کنند، خلاصه اینکه توحید تأثیر عمیقی بر زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع «مدیریت بحران در سیره حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)» پرداخت و خدامحوری، قرآن‌محوری، هدفمندی، شجاعت، تسکین و آرامش، عقلانیت و ولایت‌مداری را از اصول غلبه بر بحران بر‌شمرد.
مبلغ فعال حوزه توضیح داد: در بحث از خدامحوری حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) همین بس که با وجود اسارت، داغ فرزند، از دست دادن فرزند، برادر و نزدیکان به عبادت پناه می برد تا آرامش پیدا کرده و نیرو بگیرد که بتواند در مقابل دشمنان بایستد، چنانچه شب عاشورا امام سجاد(علیه‌السلام) می فرمایند که«دیدم زینب(سلام‌الله‌علیها) تا صبح با خدا سخن می گفت».
خانم احمدی افزود: امروز دنیا پر از فتنه‌های مختلف است لذا باید در مقابل این فتنه‌ها به قرآن پناه برد، چنانچه در روایتی از رسول مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) وارد است که می فرماید: «هنگامی که فتنه ها چون پاره‌های شب تار شما را در خود پیچید، به قرآن روی بیاورید».
وی در بحث از هدفمندی ابراز کرد: هدف سیدالشهداء از قیام رسیدن به حکومت نبود، بلکه حفظ اسلام راستین بود که تحقق پیدا کرد، چنانچه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با توجه به این هدف متعالی بیان می کند که«ما رأیت إلا جمیلا».
مبلغ فرهنگی این موسسه در پایان عنوان کرد: از مهم‌ترین مصادیق مدیریت آن حضرت در مقابله با چالش های پس از واقعۀ عاشورا، خطبه‌هاى افشاگرانۀ زينب كبرى(عليها‌السلام) است که اوضاع شام را به كلّى دگرگون کرد و از همان جا بذرِ انقلاب بر ضدِّ بنى اميّه پاشيده شد و در نتيجه همين خطبه ها، بنى اميّه را در تمام جهان اسلام رسوا کرد و خطرى كه از سوى آنان اسلام و قرآن را تهديد مى كرد، به بركت خون‌هاى شهيدان و خطابه هاى پيام آورانِ عاشورا، دفع شد.



موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[یکشنبه 1401-10-11] [ 12:52:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه تخصصی تربیت ویراستار ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان کارگاه تخصصی تربیت ویراستار در تاریخ1401/9/24  به صورت حضوری و با مشارکت معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان گلستان، مدرسه علمیه بنت الهدی فاضل آباد و مدرسه علمیه کوثر علی آباد به صورت چهار جلسه دو ساعته برگزار گردید.

در ابتدا استاد قاسم حمزه دورنمایی از وضعیت ویرایش نشان داده و گفت: کتابهای زیادی در زمینه نگارش و ویرایش است که باید گزینش شود.

سر ویراستار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق «علیه السلام» در ادامه اصل در نوشتار را بر ساده‌نویسی گذاشته و بیان کرد: به همان صورتی که صحبت می کنید بنویسید؛ ساده نویسی، بسیار بسیار سخت است و مشکل نویسی بسیار ساده است.

وی گفت: ویراستاری از یک لحاظ علم است که نیاز به آموزش دارد پس آن را باید آموخت، هنر است که نیاز به ذوق دارد پس باید آن را افروخت، فن است که نیاز به تجربه دارد پس باید آن را اندوخت.

استاد قاسم حمزه گفت: ویراستار نویسنده و پژوهشگر، می تواند هر نوع متنی را ویرایش کند و لزوما نباید دانش آموخته آن رشته به خصوص باشد.

سر ویراستار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق «علیه السلام» با اشاره به گونه‌های ویرایش گفت: ویرایش به سه صورت صوری و فنی، زبانی و ادبی و محتوایی یا علمی است. هدف از ویراستاری زبانی، مفهوم تر کردن نوشته و هدف از ویراستاری محتوایی، مقبول تر کردن نوشته است.

وی در ادامه به مواردی که در ویرایش فنی و سوری باید رعایت شود اشاره کرد و بیان نمود: در ویرایش فنی و صوری درست نویسی واژگان، رعایت یکدستی، نشانه گذاری، پاراگراف بندی، سطر بندی و … باید رعایت شود.

استاد قاسم حمزه با اشاره به مواردی که در ویرایش زبانی یا ادبی باید رعایت شود گفت: استفاده از واژگان و عبارتهای مناسب، معادل سازی اصطلاحات، توجه به رسایی و شیوایی جملات، اصلاح جملات طبق معیارهای دستور زبان فارسی، توجه به زمان و نهاد فعل ها و … است.

سر ویراستار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق «علیه السلام» در ادامه آموزش، تمرین و مطالعه را برای پیشرفت و متخصص شدن لازم دانست.

وی در ادامه بیان کرد: یک ویراستار برای ویراستاری نیاز به خودکار آبی پررنگ، غلط گیر، شیوه‌نامه، فرهنگ لغت و چند برگه دارد.

استاد قاسم حمزه در ادامه سه برگه الزامی برای ویراستار را برگه تذکر به نویسنده و ناشر، برگه تذکر به حروف چین و صفحه آرا و برگه سازماندهی متن دانست.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که ویراستار باید ناشران را بشناسد گفت: نشر مخاطب گرا، بازارگرا، هدف گرا و تحول گرا از جمله انواع نشر می باشد.

سر ویراستار پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق «علیه السلام» به مواردی که موجب می‌شود فرد ویراستار حرفه‌ای شود پرداخت و گفت: تمرین زیاد، عجله نکردن در ویرایش، شرکت در دوره های مختلف ویرایش، متن خوانی، شعر خوانی و … موجب می شود فرد ویراستار حرفه ای شود.

وی با اشاره به اینکه عنوان کتاب ویترین است گفت: عنوان کتاب باید زیبایی دیداری داشته باشد، خوش آهنگ باشد و گویای محتوا باشد.

استاد قاسم حمزه در ادامه به روش های انتخاب عنوان، تیتر ‌بندی انواع قطع کتاب ها، صفحات پیش از متن کتاب، صفحات بعد از متن کتاب، پی نوشت، پانوشت، چگونگی درج جدول در کتاب، طریقه نوشته شدن اعداد و تاریخ در متن، چگونگی تنظیم نامه اداری و واژه های درست و نادرست پرداخت.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
 [ 12:47:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) ...


به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س)، خانم لادن یونسی در مراسم شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) که با حضور کارکنان و اساتید مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، در بحث از «عوامل آرامش خانواده در سبک زندگی حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها)» یکی از آسیب ‌های جدی جامعه را ناپایداری و تزلزل در خانواده‌ها و فقدان آرامش و روابط مستحکم دانست.

وی، سبک زندگی حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) را الگوی عینی، الهام بخش، جهت دهنده و راهنمای خانواده در مقام عمل برشمرد و ادامه داد: به مصداق آیه 189 سوره مبارکه بقره؛ قرآن کریم یکی از اهداف تشکیل خانواده در جامعه اسلامی را کسب آرامش در همه ابعاد وجودی انسان دانست.

کارشناس آموزش مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان، تقویت روحیه بندگی و عبادت در خانواده را اولین عامل آرامش در سیره حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) برشمرد و افزود: قرآن کریم؛ آرامش دل و اطمینان خاطر را در گرو نام و یاد خداوند متعال قرار داده است، چنانچه آیه کریمه «أَلا بذکر‌الله تطمئن القلوب» بر این مطلب دلالت دارد.

خانم یونسی؛ روحیه بندگی، یاد خداوند و رضایت و محبت خداوند را شالوده و اساس زندگی زناشویی دانست و اضافه کرد: طبق فرمایش حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) «خداوند متعال بهترین پاداش را به عبادت خالصانه بندگانش عطا خواهد کرد». البته امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) نیز به دلیل مؤانستی که با خدا و عبادت و قرآن داشتند، در تحکیم فضای بندگی خداوند متعال در خانواده سهیم بودند.
وی با اشاره به این مطلب که «بازتاب آرامش درونی حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) و امام علی(علیه‌السلام) را در مواجهه اعضای خانواده آنان با مشکلات می توان دید» تصریح کرد: اطاعت از همسر، حفظ احترام همسر و توجه به او، مدیریت خانواده، تنظیم روابط و تعاملات خانواده و ایجاد مؤدت و ابراز محبت از دیگر عوامل ایجاد آرامش در سیره زندگی حضرت زهراء(سلام‌الله‌علیها) است.

استاد حوزه در پایان گفت: در جامعه مرد به اقتدار، احترام و آسایش جسمی و روحی و زن به یک تکیه‌گاه قوی و مطمئن و محبتی که ابراز شود نیاز داشته و خانواده این نیازها را برطرف می کند تا زن و مرد بتوانند به وظایفشان قیام کنند.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
 [ 12:38:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه طرحنامه نویسی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان کارگاه طرحنامه نویسی با حضور آقای دکتر حسینعلی سرگزی از اساتید روش تحقیق، در تاریخ1401/9/23  در این مدرسه برگزار گردید.
در ابتدای این کارگاه استاد سرگزی اولین دغدغه برای نگارش یک تحقیق را انتخاب موضوع دانسته و بیان کرد: موضوع بر اساس دغدغه‌ و سوالاتی که در ذهن فرد نسبت به پدیده‌های موجود در پیرامونش وجود دارد انتخاب می شود.

استاد روش تحقیق با بیان اینکه عنوان باید جزئی و خاص باشد نه کلی، اشاره کرد: خواننده با مطالعه تحقیق باید متوجه هدف نویسنده شود و باید برداشت واحدی از موضوع برای خوانندگان ایجاد شود. برداشت متفاوت از موضوع، نشان دهنده کلی بودن موضوع است.
وی سپس به شرایط انتخاب موضوع پرداخت و گفت: موضوع کلی نباشد. مورد علاقه فرد و نیاز جامعه باشد. دارای زمان کافی باشد.

استاد سرگزی در بیان تعریف و تبیین مساله گفت: در تبیین مسئله، حرکت نوشتاری تحقیق، باید از کل به جزء باشد. در این قسمت اقدامات و مطالعات انجام شده یعنی پیشینه تحقیق بیان می شود. محقق در ادامه به تعریف متغیراصلی تحقیق پرداخته و انوع آن را نام برده، سپس به خلاء مطالعاتی اشاره کرده و در پایان سوال اصلی تحقیق می آید.
استاد روش تحقیق گفت: تعریف موضوع و بیان مساله باید با منطق و استدلال و به صورت علمی، بدون کینه و دشمنی و کاملا بی طرف نگاشته شود.

وی در توضیح اهمیت و ضرورت تحقیق گفت: ضرورت، چرایی انجام تحقیق و دغدغه ذهنی محقق یعنی همان چیزی که در ذهن محقق ایجاد سوال کرده است می باشد و باید مستند باشد.

استاد سرگزی بیان کرد: اهمیت، نتایج مثبتی است که از قبل انجام مطالعه متوجه جامعه یا خانواده یا سازمان می‌شود. در اهمیت باغ  سبز نشان داده می شود.

وی در شکل گیری اهداف فرعی گفت: اهداف از پاسخ به سوال از مطالعاتی که انجام شده بیرون می آید.

 استاد روش تحقیق در ادامه به نحوه تشکیل فرضیه پرداخت و گفت: هنگامی که سوال به شکل جمله خبری بیان شود فرضیه تشکیل می شود. اصل مهم این است که اهداف، سوالات و فرضیه ها باید با هم هم پوشانی داشته باشند.

استاد سرگزی در پایان به توضیح پیشینه اشاره کرد و گفت: در پیشینه تحقیق، به نام خانوادگی مولف یا محقق، سال، عنوان، موضوع مورد بحث، و بیان نتیجه پرداخته می شود.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
 [ 12:33:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت