“استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان:
رابطه امام نسبت به مردم به منزله رابطه روح به بدن است
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، رابطه امام نسبت به مردم را به منزله رابطه روح به بدن دانست.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء (س) نشستی با عنوان ویژگی های اخلاقی منتظران، در ویژه مراسم میلاد امام زمان عجل الله با حضور جمع کثیری از بانوان در مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها برگزار شد. در این نشست خانم احمدی با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه، “"بهترین اعمال امت پیامبر را انتظار فرج “"دانست و به بحث پیرامون اخلاق منتظران پرداخت و بیان داشت: اخلاق بیان کننده صفت هایی است که انسان باید در خود ایجاد نماید تا رفتار های ارادی صادر شده از او نیکو و پسندیده بوده و صفت های بد از او دورشود، به طور کلی اخلاق شامل اعمال خوب و بد و وظایف می شود.
وی افزود: اخلاق منتظران واقعی در زمان غیبت؛ دوری از اعمال زشت، آراسته شدن به فضیلت های امام غایب و پیاده شدن عملی این فضایل در زندگی فردی و اجتماعی است.
استاد حوزه با استناد به روایات وارده از ائمه معصومین علیهم السلام ادامه داد: “” زمین هرگز از حجت الهی خالی نبوده وإلا اهلش را فرو می برد"” این حجت الهی یاظاهر و آشکار است و یا نهان و پنهان، چنانچه در آیه 20 از سوره مبارکه لقمان استفاده می شود که"” خداوند تبارک و تعالی از امامان معصوم علیهم السلام از نعمت های الهی یاد می کند که یا پنهانند و یا آشکار “” لذا امام زمان به عنوان نعمت مخفی است که خداوند به همگان عطا فرموده است.
احمدی با اشاره به اینکه هر آنچه اهداف انبیا و امامان بالاتر و گسترده تر باشد به همان میزان زمینه سازی برای تحقق اهداف نیز لازم است خاطر نشان کرد: گستره و وسعت اهدافی که خداوند برای امام زمان عجل الله تعالی در نظر گرفته است ، طول غیبتی متناسب با آن را می طلبد تا زمینه ظهور منجی عالم بشریت به وجود آید تا علاوه بر اقامه توحید و عدل در سراسر عالم، استمرار نیز داشته باشد.
وی اظهار داشت: با وجود غیبت امام زمان، خداوند متعال مومنین را در سطحی از ادراک بالا می برد که توانایی ارتباط با امام غایب را دارند و به نور ولایت آن حضرت روشن می گردند، البته این مهم در سایه تقویت ایمان و اطاعت از فرامین و دستورات الهی ممکن و میسر خواهد بود.
مربی فیض نور این مدرسه به بیان خصلت ها و ویژگی های منتظران پرداخت و اولین ویژگی یک منتظر را؛ ثبات قدم در پذیرش سرپرستی و ولایت اهل بیت علیهم السلام برشمرد.
احمدی تصریح کرد: از دیگر ویژگی های یک منتظر واقعی؛ سامان بخشیدن به وضعیت فکری، روحی و عملی منتظر به گونه ای که سنخیت کاملی با امام زمان برقرار نمایند چنانچه آیه 200 از سوره آل عمران براین مطلب دلالت دارد که مراد از"” اصبروا"” صبر بر ادای واجبات، “"صابروا “"شکیبایی بر اذیت دشمنان و “"رابطوا “"رابطه ناگسستنی با امام عصر است.
وی با استناد به روایتی از ائمه هدی علیهم السلام، رابطه امام نسبت به مردم را به منزله رابطه روح به بدن دانست و گفت: از دیگر ویژگی های یک منتظر واقعی؛ پاسداری از دین و حفظ حقوق مردم از طریق امر به معروف و نهی از منکر است چنانچه اصلاح جامعه در سایه این مهم تحقق می یابد، در اهمیت این مطلب همین بس که براساس آیه 110 آل عمران"” خداوند متعال بهترین امت را کسانی معرفی می کنند که امر به معروف و نهی از منکر دارند"” .
مبلغ حوزه در پایان در بحث از انتظار سازنده افزود: انتظار سازنده ای که مدنظر تعالیم اسلامی است این است که یک مسلمان و منتظر برای تحقق آرمان هایی که از کتاب و سنت دریافت کرده تلاش می کند، چنانچه حضرت مهدی قله حرکت برای نابودی ظلم و رفع جهل است و در زمان غیبت باید در این مسیر حرکت شود.


موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[یکشنبه 1398-02-15] [ 10:17:00 ق.ظ ]