معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  برشی از کتاب تمثیلات آیه الله حائری شیرازی ...


✂️ برشی از یک کتاب

🖇 هر کس مشکلاتش بیشتر است، باید ایمانش هم قوی تر باشد تا بتواند از عهده مشکلات برآید. وقتی که از چاه آب می کشید، هر چه ظرفتان بزرگ تر باشد باید طناب هم ضخیم تر، تابیده تر و محکم تر باشد.

🖇 استقامت طناب به منزله ایمان انسان است و آبگیره، مانند مشکلات. آن کس که می خواهد مشکلات بیشتری تحمل کند؛ باید بند ایمانش هم محکم تر باشد تا بتواند مشکلات را بکشد.

💌 برشی از کتاب تمثیلات آیه الله حائری شیرازی، جلد اول(تمثیلات اخلاقی-تربیتی)، ص 15.

📚 کتاب «تمثیلات» گزیده‌ای از ۵۰ سال سخنرانی‌ مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی است. ایشان در این سلسله کتب، با استفاده از روش خاصی و شیرین، به مخاطب عام، درس اخلاق داده است.


💊 اگر طلبه هستید و می‌خواهید مطالبی جذاب برای سخنرانی آماده کنید === > تمثیلات، یک منبع بسیار غنی و عالی است!


🏡علاقه مندان به مطالعه این کتب، می توانند به کتابخانه مدرسه ‮علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان مراجعه نمایند

منبع: 
https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

موضوعات: بروشور, برشی از کتاب
[چهارشنبه 1404-05-01] [ 11:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب «نباشه برای بعد!» ...

📚 معرفی کتاب نباشه برای بعد!

🟡 کتاب نباشه برای بعد! نوشته محمد فرهوش و عماد رحیمی است که نشر معارف آن را چاپ کرده است

🟡 این کتاب در ۹ فصل و ۲ پیوست نوشته شده است و راهنمای رهایی از اهمال‌کاری با رویکردی موسوم به روان‌شناسی اسلامی می باشد

✂️ بخشی از کتاب نباشه برای بعد!

🔻افرادی که برون‌گرا هستند، انرژی خود را از روابط با دیگران تأمین می‌کنند. اما اگر برون‌گرایی در شما به‌گونه‌ای شدید است که زمان زیادی را برای ارتباط با دیگران می‌گذارید، فرصت کافی برای تلاش برای هدفتان نخواهید داشت. بنابراین ارتباط با دوستان را مدیریت کنید. برای ارتباط با دوستان بودجه مشخصی در هفته تعیین کنید؛ مثلاً چهار ساعت در هفته.
🔻زمانی که برنامه‌های شخصی خود را انجام می‌دهید، محیط کاری را برای خودتان دلنشین کنید. وقتی کارهایی برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های خود انجام می‌دهید، برای خودتان پاداش‌های مثبتی مثل تفریح، خوراکی موردعلاقه و غیره در نظر بگیرید.
🔻اگر می‌خواهید متفاوت با گذشته نتیجه بگیرید،‌ باید متفاوت با گذشته عمل کنید. تغییر در زندگی به‌واسطه رفتارهای شما ایجاد می‌شود…

🏡علاقه مندان به مطالعه این کتاب، می توانند به کتابخانه مدرسه ‮علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان مراجعه نمایند

منبع: 
https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

موضوعات: معرفی کتاب, بروشور, خلاصه کتاب
[یکشنبه 1404-04-08] [ 09:15:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتابخانه های مجازی ...

استفاده از کتابخانه های مجازی از نیازهای مهم عصر حاضر است
کتابخانه دیجیتالی دارای امتیازات متعددی است، نیاز به فضای کم، امکان بازیابی و ذخیره اطلاعات، سهولت استفاده در همه جای دنیا از جمله آن است
شاید بزرگترین مزیت کتاب‌های دیجیتالی نسبت به کتاب‌های چاپی، حجم، قابلیت حمل و دسترسی سریع به اطلاعات است

کتابخانه تخصصی رایگان عبارتنداز: 
المکتبة الشاملة: shamela.ws
مکتبة نور: noor-book.com
مکتبة اهل البیت: ablibrary.net
مدرسه فقاهت: lib.eshia.ir
قائمیه: ghbook.ir

#کتابخانه_تخصصی_اشتراکی
کتابخانه همراه نور: hamrahnoor.ir
کتابخانه نور: noorlib.ir
کتابخانه پژوهان: pajoohaan.ir

منبع:
https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

موضوعات: معرفي سايت و پايگاه, بروشور
 [ 09:10:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب پیرامون رژیم صهیونیستی اسرائیل ...

 

به منظور روشنگری پیرامون ماهیت ظالمانه و جنایات بی‌شمار رژیم صهیونیستی، توصیه می‌شود کتاب‌های موجود در کتابخانه تخصصی الزهرا (س) گرگان را در برنامه مطالعاتی تابستان خود بگنجانید
✅امام در برابر صهيونيسم : مجموعه ديدگاهها و سخنان امام درباره رژيم اشغالگر قدس

✅توهم سلطه : گزيده بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مدظله العالي رهبر معظم انقلاب اسلامي پيرامون صهيونيسم

✅نظامي گرايي اسراييل و تاثير آن برامنيت كشورهاي منطقه

✅رهبران اسرائيل : زندگينامه كارگزاران سياسي ، نظامي ، اقتصادي و اجتماعي صهيونيسم و اسرائيل
سقوط اسرائيل

✅دايره المعارف يهود،يهوديت وصهيونيسم:نمونه تفسيري جديد ✅اسراييل پس از 2000
✅ماهيت و پيدايش صهيونيسم جهاني : افسانه دروغين هولوكاست
✅یک لبنان مقاومت، يک اسرائيل ادعا: بررسي جنگ اسرائيل عليه لبنان و پيامدهاي آن
✅یهوديان بني اسرائيلي وفراماسونري
✅و….. 

منبع:
https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

موضوعات: معرفی کتاب, بروشور
 [ 09:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دکتر فریبا علاسوند ...

 از سال‌های اول و دوم دبستان کتابخوانی را شروع کرده بودم. هر پولی که به دستم می‌رسید، کتاب می خریدم و می‌خواندم و این برای من تبدیل به یک سرمایه شد. پنجم دبستان فرهنگ عمید دست می‌گرفتم و لغت حفظ می کردم

 شب‌ها و روزهایی بود که از بس می‌نوشتم واقعا دستم درد می‌گرفت ولی من مجبور بودم که از زمانم استفاده کنم، چون باید از اول تا آخر هفته از حوزه به منزل می‌رفتم و می‌آمدم، گاهی 4 بار به خانه می‌رفتم و می‌آمدم، به خاطر اینکه پول نداشتم، پیاده می‌رفتم، حتی در گرمای 50-60 خوزستان. اخر هفته ها را برای مطالعاتم را برنامه ریزی می کردم

 این شرایط بر من آسان نگذشت و این اتفاقات در قم نبود. تمام سنگ بنای تحصیلی من در مسجد سلیمان در یک حوزه شهرستانی اما خوب، با مدیریت دلسوزانه و بابرنامه بود

 بعدها در سال 1369 که به جامعه الزهرا(س) آمدم خیلی چیزها برایم عجیب بود. علاقه به حوزه زنان قبل از مرکز تحقیقات زن و خانواده در من شکل گرفت، اما علاقه شدیدی نبود. من اولین مقاله در مورد زنان را در 14 سالگی نوشتم. بعدها نسبت به مسائل زنان در چارچوب فقه علاقه‌مند شدم. در این زمان با شورای فرهنگی اجتماعی زنان آشنا شدم و به عنوان کارشناس دینی در جلسات این شورا شرکت می کردم و در سال 82 رسما از من دعوت شد که فضای کار را از جامعه تغییر دهم و عضو هیات علمی مرکز شوم

 دکتر فریبا علاسوند متولد سال 1346، استادیار فلسفه و کلام دانشگاه باقرالعلوم، عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان تهران و هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده قم و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران قم می باشد

 ایشان درباره پیشرفت خود اینگونه می گوید:
شخصا هیچ وقت منتظر نشده‌ام که راه را برایم باز کنند. خیلی خوب درس خواندن، خیلی زیاد و متراکم مطالعه کردن، بعد آرام آرام حرفه‌ای شدن و در یک عرصه تخصصی کار کردن، خیلی کمک می‌کند

فریبا علاسوند، کتابها و مقالات زیادی را به رشته تحریر درآورده است که برخی از آن در کتابخانه مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گرگان موجود است:

1.زن در اسلام
2.قانون و فتوی نسبت سنجی و فرآیندشناسی
3.خانه های اعیانی
4.خط سفید ممتد
5.تحول معنایی واژگان خانواده در متون تفسیری
6.عدالت، زن، جنسیت

علاقه مندان به مطالعه این کتب، می توانند به کتابخانه مدرسه ‮علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) گرگان مراجعه نمایند

منبع: https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

موضوعات: زندگينامه, بروشور
[دوشنبه 1404-03-05] [ 08:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عادت به مطالعه ...

کسانی که دوست دارند کتابخوان شوند باید به سه نکته توجه کنند:

🔻 عادت به مطالعه
🔻 نظم در مطالعه
🔻 دسترسی و اعتماد به کتاب

📚بسیاری از افراد عادت به مطالعه ندارند، یعنی حوصله ندارند که بیش از چند دقیقه کتاب را دست بگیریند. باید عادت به مطالعه را ایجاد کرد، راحت ترین کار این است که از ادبیات داستانی شروع کنید. تعداد زیادی رمان بخوانید، رمانهای جذاب که باعث شود کتاب را زمین نگذارید مانند کتاب «دا». با این کار عادت به مطالعه در شما شکل می گیرد.

📚نکته دوم نظم در مطالعه است. در مورد مباحث فکری ما نیاز به نظم در مطالعه داریم. تنظیم زمان‌های مشخص برای مطالعه و تعیین برنامه‌های مطالعه منظم، به خواننده کمک می‌کند تا نظم را در مطالعه خود حفظ کند.

📚مسئله سوم دسترسی و اعتماد به کتاب است. واقعیت این است که ممکن است خیلی از ما اهل مطالعه باشیم، ولی به کتاب اعتماد نمی کنیم. در این مواقع باید به دنبال افرادی باشیم که بتوانیم به پیشنهاد آنها برای مطالعه اعتماد کنیم. خودتان هم بعدا همان نقش را ایفا کنید؛ یعنی اگر کتابی خواندید و لذت بردید، متعهد باشید که آن کتاب را به دیگران معرفی کنید.


منبع: https://eitaa.com/lib_alzahragorgan

موضوعات: بروشور
[دوشنبه 1404-02-01] [ 01:56:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  عصمت حضرت زهرا «علیها سلام» در کلام امام صادق «علیه السلام» ...

“آیت الله سید مجتبی نورمفیدی""استاد محترم سطوح عالی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر"” در نشست علمی پژوهشی با عنوان عصمت حضرت زهرا «علیها سلام» در کلام امام صادق «علیه السلام» در جمع اساتید، کارکنان و طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان با استناد به روایتی از امام صادق (علیه السّلام) که""فاطمه(سلام‌الله‌علیها) را از این جهت فاطمه می نامند که از شرّ و بدی‌ها دور شده است"” به شرح عقل و جهل پرداخت و بیان کرد: “"عقل"” سرچشمه همه فضیلتها و خوبیها و “"جهل"” سرچشمه رذیلتها و منشأ همه شروراست، خیر وزیر عقل و شر وزیر جهل است، منظور از خیر فطرت مخموره و مراد از شر فطرت محجوبه است.
وی افزود: انسان زمانی که پا به دنیای مادی می گذارد به حکم اینکه ولیده طبیعت است و موجودات مادی او را احاطه می کند، کم کم از عالم نورانیت به کثرات عالم ماده متوجه می شود و هرچه توجه به کثرات بیشتر شود، آن فطرت گرفتار حجاب طبیعت می شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر منشأ فطرت انسان را فطرت مخموره دانست و گفت:
فطره مخموره ریشه تمام فضیلت‌ هاست،فطرتی است ملکوتی که آلوده به حجاب طبیعت نشده، خانم فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) نیز به عنوان یک انسان برگزیده دارای فطرت مخموره است که گرفتار حجاب طبیعت نشده و در جای جای زندگی ایشان خداوند متعال جای گرفته است. ”

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی, بروشور
[یکشنبه 1403-12-12] [ 08:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کتاب انسان در قوس نزول و صعود ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست معرفی کتاب  انسان در قوس نزول و صعود در تاریخ 8 اسفند 1403 برگزار گردید.

در این نشست سرکار خانم موسوی استاد حوزه و دانشگاه از دغدغه‌های عمیق خود برای یافتن ریشه‌های بنیادین اخلاق و معنویت سخن گفت. او که از پرداختن به مسائل سطحی‌تر احساس رضایت نمی‌کرد، سال‌ها به تحقیق و مطالعه پرداخته و حاصل آن، تدوین دو کتاب با رویکردی نو به انسان‌شناسی و خودشناسی بوده است.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه، به سرگذشت خود اشاره کرد و گفت: “از کودکی در فضای طلبگی بزرگ شدم و با مسائل فقهی درگیر بودم، اما این‌ها هیچگاه پاسخگوی دغدغه‌های اصلی من نبود.” او که احساس می‌کرده خلاء بزرگی در فهم مسائل دینی وجود دارد، به دنبال یافتن بنیان‌های اساسی‌تری بوده تا اصلاح را از ریشه آغاز کند.

وی در سال ۵۸ تدریس کتاب “اخلاق مرکب راهوار سعادت” را آغاز کرده که حاصل تلاش ایشان، نگاه به حقیقت وجود انسان از منظر قرآن است. این کتاب که به دو بخش انسان‌سازی و انسان‌شناسی تقسیم شده، پس از ۱۰ سال تلاش در سال ۹۰ به چاپ رسیده است.

سرکار خانم موسوی همچنین به تلاش خود برای فهم تفسیر المیزان اشاره کرد و گفت که پس از چند ماه مطالعه در سال ۶۴، متوجه شدم که مقدمات لازم برای فهم این کتاب را ندارم. او تا سال ۸۵ به کسب این مقدمات پرداخته و سپس مجدداً به تدریس “مرکب راهوار سعادت” مشغول شده است.

به گفته وی، کتاب “انسان در قوس نزول و صعود” نیز با هدف انسان‌سازی نوشته شده، اما با رویکردی عمیق‌تر به انسان‌شناسی. او معتقد است شناخت دقیق‌تر بنیادهای انسانی، ساختن انسان را محکم‌تر می‌کند.

 وی “تمام دردهای آدمی را محصول خودنشناسی دانست و گفت: تمام بحث‌های حقوقی فقهی و همه گرفتاری‌ها از خودنشناسی است.”

استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که خودشناسی، کلید سعادت و حل مشکلات انسان است و کتاب‌های او، تلاشی برای راهنمایی افراد در این مسیر است.

وی در ادامه با اشاره به کتاب “ انسان در قوس نزول و صعود”، بر اهمیت خودشناسی در مسیر انسان‌سازی و رسیدن به سعادت تاکید کرد.

ایشان با اشاره به آیه مربوط به خلقت انسان به عنوان خلیفه خدا، به اعتراض ملائکه و پاسخ خداوند با تعلیم اسماء به آدم، به این نکته اشاره کرد که خمیرمایه وجودی انسان با تعلیم اسماء شکل گرفت. وی در ادامه با طرح این سوال که منظور از اسماء چیست و چگونه تعلیم داده شد، به مقام والای آدمیت اشاره نمود.

سرکار خانم موسوی با استناد به فرمایش امام علی (علیه السلام) “من عرف نفسه فقد عرف ربه”، خودشناسی را نه تنها مقدمه خداشناسی، بلکه عین آن دانست و اظهار داشت که شناخت خود، شناخت مظهر تمام نمای اوصاف حق است.

وی تاکید کرد که برای رسیدن به هر هدفی، باید از خودشناسی آغاز کرد و با درک تار و پود وجودی، هدف از خلقت و مسیر پیش رو را مشخص نمود. سعادت و شقاوت انسان در گرو شناخت صحیح از خویشتن است. اگر انسان خود را مظهر اوصاف الهی و خلیفه خدا بشناسد، به خود احترام گذاشته و در مسیر تکامل گام برمی‌دارد.

در پایان، سخنران با ابراز تاسف از رنج‌ها و گرفتاری‌های بشر، ریشه تمام مشکلات حقوقی، فقهی و اجتماعی را در خودنشناسی دانست و بر ضرورت توجه به این مهم تاکید کرد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, معرفی کتاب, بروشور
 [ 08:00:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مسابقه کتابخوانی کتاب جایگاه غدیر ...

  به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان مسابقه کتابخوانی از کتاب جایگاه غدیر در بین طلاب سطح 2و3و4و و کارکنان این مدرسه  به صورت open book، در تاریخ 7 تیرماه 1403 برگزار گردید. خانم مائده محمدی، خانم آمنه صالحی، خانم زهره نودهی در این مسابقه برنده اعلام شدند که به آنان جوایزی اهدا گردید.

 

 

موضوعات: بروشور, مسابقه کتابخوانی
[سه شنبه 1403-05-16] [ 10:16:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  زندگینامه علامه میرحامد حسین موسوی هندی ...

 زندگینامه علامه میرحامد حسین موسوی هندی

 سید مهدی ابوظفر معروف به میر حامدحسین هندی (۱۲۴۶-۱۳۰۶ق) از سادات و علمای شیعه قرن سیزدهم در هند است.

اسم میرحامدحسین، سید مهدی و کنیه‌اش ابوظفر بوده است. گفته شده پدرش سید محمدقلی موسوی هندی، او را به نام جدش، حامدحسین شهرت داد. میرحامدحسین در میروت از توابع دهلی هند در ۵ محرم ۱۲۴۶ق/۱۲۱۰ش به دنیا آمد.  نسبش از جانب پدر با ۲۷ واسطه به امام موسی بن جعفر می‌رسد. 1

میر حامد حسین در هفت سالگی آموزش را در مکتب آغاز کرد. پس از مقدمات دروس ابتدائی، مقامات حریری و دیوان متنبی را نزد سید برکت علی صاحب، نهج البلاغه را در محضر نزد علامة علی الاطلاق آیة الله العظمی مفتی سید عباس شوشتری لکهنوی آموخت. سپس به فراگیری علوم عقلی نزد سید مرتضی خلاصة العلماء، علوم شرعی نزد سید محمد سلطان العلماء و برادر او «سید حسین سید العلماء» پرداخت. 2

اساتید

علّامه از همان کودکی، استعداد سرشاری در فراگیری علوم مختلف داشت. وی از هفت سالگی، تحصیل دروس مقدّماتی را آغاز کرده و به جز خوشه‌چینی از خرمن دانش پدر، محضر اساتید بزرگ دیگری را نیز درک کرده‌ است، همچون:

1.علّامه سلطان العلماء، رضوان‌مآب، سیّد محمّد (۱۱۹۹ - ۱۲۸۴ ق.)، پسر ارشد مجدّد الشریعة حضرت آیت اللّه العظمی سیّد دلدار علی غفران‌مآب (۱۱۶۶ - ۱۲۳۵ ق.)؛

2.علّامه سیّد العلماء، علّیّین‌مکان، سیّد حسین (۱۲۱۱ - ۱۲۷۳ ق.) پسر کوچک علّامه سیّد دلدار علی غفران‌مآب؛

3.علّامه خلاصة العلماء، سیّد مرتضی (م ۱۲۶۶ ق.) پسر سلطان العلماء؛

4.علّامه مفتی محمّد عبّاس تستری (۱۲۲۴ - ۱۳۰۶ ق.) .

اینان، از مفاخر و اندیشمندان مکتب امامیه در شبه قارّه و صاحب تألیفات فاخر و پرشماری بودند که در شکل‌گیری شخصیّت علمی صاحب عبقات، نقش بسزایی داشته‌اند و شواهد متعدّدِ آن را میتوان در یادداشت‌های شخصی و آثار علمی علّامه میرحامد حسین رحمه الله مشاهده کرد.3

تحصیلات
میر حامد حسین، تعلیم را از سن 6 سالگى با رفتن به مکتب‌خانه نزد شیخى به نام«شیخ کرم‌على» شروع کرد، امّا پس از مدت کوتاهى پدر ایشان، خود، عهده‌دار تعلیم وى گردید و تا سن 14 سالگى، کتب متداول ابتدائى را به وى آموخت. میر حامد حسین، در سن 15 سالگى و پس از رحلت پدر بزرگوارش، براى تکمیل تحصیلات، به سراغ اساتید دیگر رفت.

«مقامات حریرى» و«دیوان متنبى» را نزد«مولوى، سید برکت‌على» و«نهج البلاغه» را نزد«مفتى، سید محمد عباس تسترى» خواند. علوم شرعیه را نزد«سلطان العلماء، سید محمد بن دلدارعلى» و برادر ایشان«سید العلماء، سید حسین بن دلدارعلى»- که هر دو از علماى بزرگ شیعه در هند بودند- و علوم عقلیه را نزد فرزند «سید مرتضى سید العلماء»، ملقب به«خلاصه العلماء» فراگرفت. در این زمان، ایشان کتاب«مناهج التدقیق» را که از تصنیفات عالیه استادش، «سید العلماء» بود، از ایشان اخذ کرد که حواشى وى بر آن کتاب، بیانگر عظمت تحقیق و قدرت نقد ایشان مى‌باشد.

به‌هرحال، ایشان پس از چندین سال تحصیل، به امر تحقیق و پژوهش پرداخت و در این زمینه، ابتدا به تصحیح و نقد تصانیف پدر بزرگوارش «سید محمدقلى» از جمله«فتوحات حیدریه»،«رساله تقيّه» و«تشیید المطاعن» پرداخت و سال‌هاى سال، از عمر خویش را صرف تصحیح و مقابله عبارات این کتب، مخصوصا«تشیید المطاعن»- که ردیه‌اى بر«تحفه اثناعشریه» بود- با اصول و منابع آنها کرد و در ادامه به تألیف کتاب های مختلفی پرداخت .4

آثار

اگرچه علّامه میرحامد حسین را بیشتر با موسوعۀ سترگش، عبقات الأنوار، می‌شناسند، ولی افزون بر این کتاب، نگاشته‌های ارزشمند دیگری نیز از آن عالم یگانه به جای مانده است:

1.النجم الثاقب في مسألة الحاجب.

2.إسفار الأنوار عن وقایع أفضل الأسفاراین کتاب شرح سفر به بیت‌الله الحرام، مدینه منوره و عتبات عالیات مرحوم میرحامد حسین، به زبان عربی است.

3.استقصاء الإفحام واستیفاء الانتقام في ردّ منتهی الکلام؛ این اثر سترگ و پرحجم، کتابی است در ردّ منتهی الکلام حیدر علی فیض‌آبادی حنفی (م ۱۲۹۹ ق.).

4.شوارق النصوص في تكذيب فضائل اللصوص؛ کتابی است در ردّ فضائل مزعوم خلفا و برخی صحابه.

5.العضب البتّار في مبحث آية الغار؛  رساله‌ای است در ردّ کتاب درّة التحقیق في نصرة الصدّیق نوشتۀ محمّد فاخر اِله‌آبادی

6.إفحام أهل المَين في ردّ إزالة الغين؛ کتابی است در ردّ إزالة الغين عن بصارة العين بإثبات شهادة الحسين عليه السلام، نوشتۀ حيدر علی فیض‌آبادی حنفی (م ۱۲۹۹ ق.)

7.الدرر السَّنيّة في المكاتيب والمنشآت العربیّة والفارسیّة والاُردویّة؛ این مجموعه شامل مکاتبات خاندان عبقات با اندیشمندان بلاد مختلف به ویژه ایران و عراق است.

8.اللآلي البهیّة في المكاتيب والمنشآت العربیّة والفارسیّة والاُردویّة؛ این مجموعه نیز شامل مکاتبات داخلی خاندان عبقات با یکدیگر و هم­چنین نامه نگاری‌ها با برخی افراد با نفوذ و همچنین عالمان و دانشمندان دیار مختلف است و…5

عبقات الأنوار و شیوۀ پژوهشی علّامه

این مرزبان حریم امامت پس از آن‌که ردود نوشته شده بر باب هفتم کتاب پر از افتراء و تهمت تحفۀ اثنا عشریّه را کافی ندانست، با عزمی راسخ و تلاشی ستودنی، برای شکستن بتی که از تحفه ساخته شده بود کمر همّت محکم بست. ایشان در این راه، سختی‌ها و مشقّت‌های فراوانی را به جان خرید و حدود ۴۰ سال از عمر شریف خویش را در راه تکمیل این موسوعۀ عظیم امامتی سپری کرد.

مرحوم علّامه، کتاب عبقات الأنوار را در نقد بخشی از باب هفتم کتاب تحفۀ اثنا عشریّۀ عبدالعزیز دهلوی _که جز سرقتی از کتاب الصواقع الموبقة لإخوان الشیاطین والضلال والزندقة، تصنیف عالم ناشناخته و متعصّب سلفی، خواجه نصرالله کابلی، و تبویب و ترجمۀ آن به فارسی چیز دیگری نبوده_ و ناظر به مباحث مطرح شده در آن کتاب نگاشت. در عظمت این کتاب گران‌مایه همین بس که تا کنون هیچ ردّیه‌ای بر آن نوشته نشده است!

عبقات در دو منهج نگاشته شده است: منهج اوّل: آیات، منهج دوّم: احادیث.

منهج اوّل خود دو بخش دارد: نیمۀ اوّل پاسخ به عقاید شش­گانۀ اهل سنّت در امامت و نقد ادلّۀ اثبات خلافت خلفاء است. نیمۀ دوّم نیز پاسخ به تشکیکات دهلوی در تمامیّت دلالتِ آیاتِ دالّه بر امامت امیر المؤمنین علیه السلام است.

در منهج دوّم نیز علّامه بررسی تفصیلی و پردامنۀ هر حدیث را در دو بخش سند و دلالت سامان می‌دهند. در بخش نخست، ابتدا به بررسی سندی هر روایت می‌پردازد و اعتبار آن را بر مبنای رجال عامّه اثبات می‌کند، و در بخش دوّم، وجوه متعدّد دلالت حدیث بر امامت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام را برمی‌شمارد. 6

علّامه در کلام بزرگان

1. سید حسن صدر در کتاب «تکمله امل الآمل» گفته است: «میرحامد حسین در رده بزرگترین متکلمان است و عظیمترین عالمان نام آور دین و اسطواره های استوار منطق و استدلال. او عمر خویش را در یاری ایمان و نگهبانی شریعت جدش، مهتر پیامبران و امامان و راهنمایان بگذرانید. دین را با تحقیق های ارجمند خویش یاری کرد و با دقت نظرهای والای خود و با آن برهان های پیامبرانه و آن منطق و استدلال علی (ع) مانند و آن احتجاجها که چونان احتجاجهای امام علی بن موسی الرضا(ع) بود. و بدین گونه روشن ساخت که باب هفتم «تحفة اثنا عشریه» عبدالعزیز دهلوی خطابه هایی است یاوه و عباراتی است هذیانی که مردم جهان به آنها می خندند… و میرحامد حسین را کراماتی بوده است مشهور و افتخاراتی معروف….»

2.  علامه امینی در موارد متعددی در کتاب الغدیر از میرحامد حسین و کتابش عبقات الانوار سخن گفته است. از جمله در جلد نخست الغدیر، در فصل «المؤلفون فی حدیث الغدیر» عبقات الانوار را مطرح کرده و نویسنده آن را ستوده است: «این سید پاک بزرگوار چونان پدر قدیس خویش یکی از شمشیرهای آخته خداست بر سر دشمنان حق و درفش پیروزی حقیقت است و دین و آیتی بزرگ است از آیات خدای سبحان. خداوند به دست او حجت را تمام کرد و راه راست حق را آشکارا ساخت. اما کتاب او عبقات، بوی خوش آن از کران تا کران جهان وزید و آوازه این کتاب، خاور و باختر را فراگرفت. هر کس این کتاب را دید، دید که معجزه ای است روشن و روشنگر که هیچ باطلی و نادرستی در آن راه نخواهد داشت. ما از این کتاب پرارج و علم و دانش فراوانی که در آن گرد آمده است، استفاده بسیار بردیم. از این رو سپاسهای پیاپی خویش را به پیشگاه او و پدر گرامیش تقدیم می داریم و از درگاه خدا برای آنان پاداشهای بزرگ و بسیار می طلبیم.»7

3.امام خمینی رحمة الله علیه (م ۱۴۰۹ ق.) در کشف الأسرار، عبقات را «بزرگ‌ترین حجّت مذهب» می‌خواند: چنین کتابی تاکنون نوشته نشده.  بر علمای شیعه بالخصوص و دیگر طبقات لازم است این کتاب بزرگ را که بزرگ‌ترین حجّت مذهب است نگذارند از بین برود و به طبع آن اقدام کنند.8

4.رهبر معظّم انقلاب «حفظه الله» در یکی از سخنرانی‌های خود دربارۀ عبقات چنین می‌گویند: مسألۀ دیگر هم مسألۀ حجّیّت اهل بیت و ولایت‌شان است؛ همین کاری که مرحوم سیّد شرف الدین رضوان الله تعالی علیه با آن وسعت نظر و با آن قدرت انجام داده و قبل از ایشان مرحوم میر حامد حسین و دیگران این کارهای مهم را انجام دادند…

من دیدم که اخیراً کشورهای عربی، این کتاب تحفۀ اثنا عشریّه را که خودِ کتاب، کتاب تفرقه‏افکنی و برانگیزانندۀ اختلافات است و در حقیقت بر ضدّ و ذمّ شیعه و در مدح اهل بیت است، خلاصه کرده‏اند و با زبان عصر و با بهترین چاپ و با فهرست و با تصحیح منتشر نموده‏اند. این کتاب شاید مثلاً در صد و پنجاه سال قبل، یعنی در زمان شاه ولی ‏اللّه دهلوی، نوشته شده است که مرحوم میر حامد حسین همین کتاب عبقات را در جوابش نوشت. ما شیعیان هنوز چاپ شدۀ کتاب عبقات با این عظمت را نداریم.9

وفات

آن سیّد جلیل پس از تحمّل بیماری‌ها، ناگواری‌ها و نامهربانی‌های فراوان روزگار، در ۱۸ صفر سال ۱۳۰۶ ق. چشم از جهان فروبست و عالم تشیّع را به سوگ خود نشاند.

هنگامی که بدن نحیف و رنجورش برای غسل و تکفین آماده شد، غسّال از شستن بدن مطهّر دست کشید و از پینه‌های روی سینه پرسید. ناصر الملّه در پاسخ او حکایت شیدایی پدر را بازگفت. دستان او در اواخر عمر بر اثر امراض مختلف ناتوان شده و دیگر به کار نمی‌آمد. می‌فرمود: کتاب‌های مخالفین را بر سینه‌ام بگذارید تا پاسخش را بگویم و بنویسید. این علامت‌ها نشانۀ همان جانبازی است.

مدفن آن فردوس‌مآب در شهر لکهنو در امام‌بارۀ علّامه غفران‌مآب، در جوار استاد بزرگوارش علّامه مفتی محمّد عباس تستری و قریب به مزار مطهّر والد مکرّم‌شان علّامه مفتی محمّد قلی و برادر بزرگوارشان علّامه اعجاز حسین (۱۲۴۰ – ۱۲۸۶ ق.) رحمهم الله قرار دارد. درود خدا بر او و اجداد طاهرینش.10

 

 

تهیه کننده: پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) گرگان

 

 

منابع

1. https://fa.wikishia.net/view/

2. https://fa.wikipedia.org/wiki/

3. https://www.hawzahnews.com/news/1106284

4. https://www.noorsoft.org/fa/Mostabser/View/83

5. https://mirhamedhosein.com

6. همان

7. https://wiki.ahlolbait.com

8. http://manahej.ir/post/%F0%9F%8C%80

9. https://farsi.khamenei.ir/speech- content?id=2496

10. https://mirhamedhosein.com

موضوعات: زندگينامه, بروشور
 [ 10:13:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت