| دومین جلسه کارگاه مقاله نویسی | ... | |
|
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها گرگان دومین جلسه کارگاه مقاله نویسی با حضور آقای دکتر حسینعلی سرگزی از اساتید روش تحقیق در جمع طلاب سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی، در تاریخ1404/02/30 در این مدرسه برگزار گردید. این استاد روش تحقیق بر اهمیت منابع معتبر تاکید کرد و گفت: هر عنوان و ادعایی باید بر پایه منابع علمی و مستند بنا شود. دکتر سرگزی تاکید کرد: محققان باید به حداقل ۱۰ منبع معتبر استناد کنند، مقالات علمی و پایاننامهها را از بهترین منابع برای این کار برشمرد. همچنین، این استاد روش تحقیق به محققان توصیه کرد از منابع ذکر شده در پایان مقالات مرتبط نیز بهرهبرداری کنند و Google Scholar را به عنوان ابزاری مفید برای یافتن مقالات PDF معرفی کرد. وی در ادامه به موضوع تحقیق و انتخاب آن اشاره کرد و بیان داشت: موضوع انتخابی باید هم مورد علاقه محقق باشد و هم پاسخگوی نیازهای جامعه. تحقیقات موفق باید به گونهای طرحریزی شوند که امکان جمعآوری و تحلیل دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده فراهم شود. در این راستا، وجود ابزارهای مناسب برای جمعآوری دادهها از اهمیت بالایی برخوردار است. دکتر سرگزی به چالشهای موجود در دانشگاهها و مدارس در رابطه با آموزش روش تحقیق و دسترسی به منابع اشاره کرد. او مشکلات محققان را در انجام تحقیقات کمبود منابع و تجهیزات، بیان کرد و پیشنهاداتی از جمله استفاده از کتابخانههای دیجیتال و جستجو در پایگاههای داده علمی برای دسترسی آسانتر به منابع علمی و بهبود آموزش روشهای تحقیق ارائه داد. دکتر سرگزی در ادامه بر لزوم رفع این چالشها برای توسعه علمی کشور تاکید کرد و به اهمیت طراحی اصولی پرسشنامهها اشاره نمود. استاد روش تحقیق خاطرنشان کرد: طراحی پرسشنامه باید تخصصی باشد و در موارد حساس از سوالات فرافکن استفاده شود تا افراد به راحتی پاسخهای صادقانهای ارائه دهند. در مورد مصاحبه نیز مصاحبههای باز را که امکان پرسش بر اساس پاسخهای قبلی را فراهم میکنند، کارآمدتر از مصاحبههای ساختارمند دانست. وی در پایان به نکات مهم در فیشبرداری و جمعآوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: برداشت مستقیم از متن و تلخیص مناسب آنها با حفظ مفهوم اصلی بسیار حائز اهمیت است. همچنین، استنباط و تبیین منظور نویسنده از متن نیز میتواند به غنای تحقیق کمک کند.
[دوشنبه 1404-04-23] [ 09:59:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
||

