معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  تحلیل رابطه فتح و نصر با استناد به سوره فتح ...

 

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم سیده‌نفیسه حسینی واعظ در نشست علمی با عنوان «تحلیل رابطه فتح و نصر با استناد به سوره فتح» که در ویژه مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت‌اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) که در جمع عموم بانوان در تاریخ 12 و 13 تیر 1404 برگزار شد، با تاکید بر خواندن سوره فتح بنابر توصیه رهبر معظم انقلاب(دام‌عزه) بیان کرد: تلاوت‌کننده سوره فتح همانند کسی است که در بیعت رضوان و فتح همراه رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله وسلم) حضور داشته است.

وی با اشاره به این مطلب که «قرآن کریم در آیات مختلف پیام‌هایی برای تسکین دل‌ها و تقویت روحیه مؤمنان در برابر چالش‌ها و مشکلات زندگی ارائه می‌دهد» افزود: یکی از سوره‌هایی که به‌ویژه در شرایط سخت و جبهه‌های مقاومت به عنوان سوره‌ای بشارت‌دهنده معرفی شده، سوره فتح است، این سوره که در زمان نزول خود برای مسلمانان در دوران جنگ‌ها و فشارهای شدید روحی نازل شد، پر از وعده‌های الهی است که می‌تواند در زمان‌های بحرانی، دل‌ها را آرام کرده و امید را زنده نگه دارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان، در بحث از عوامل نصرت در سوره فتح؛ ایمان و عمل صالح، اطاعت از خدا و رسول خدا، صبر و استقامت در برابر سختی ها، تقوا و پرهیزکاری، توکل بر خدا، اخلاص در عمل و وحدت و انسجام را از جمله این عوامل برشمرد.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: علاوه بر عوامل نصرت؛ خداوند در سوره فتح به صراحت وعده یاری و نصرت به مؤمنان داده است، این وعده الهی به عنوان یک عامل روحی و انگیزشی نیز در جهت تحقق پیروزی و موفقیت در برابر دشمنان نقش مهمی ایفا می کند.

وی؛ ایمان به خدا و انجام کارهای نیکو را پایه و اساس نصرت الهی برشمرد و تصریح کرد: لازمه ایمان، اقدام عملی در جهت نشر و گسترش دین الهی است«یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ»،

 




 

 

موضوعات: نشست, برشی از کتاب
[چهارشنبه 1404-05-01] [ 11:32:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  بررسی آثار روانشناختی یاد خدا در زندگی فردی و اجتماعی از منظر قرآن کریم ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم لادن یونسی در نشست علمی با عنوان « بررسی آثار روانشناختی یاد خدا در زندگی فردی و اجتماعی از منظر قرآن کریم » که در ویژه مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت‌اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) در جمع عموم بانوان در تاریخ 14 و 15 تیر 1404 برگزار شد، گفت: یکی از مفاهیم عمیق و اثرگذار در ادیان مختلف، به‌ویژه در اسلام«یاد خدا در زندگی» است، در قرآن بارها بر اهمیت ذکر و یاد خدا تأکید شده است، چنانچه خداوند می‌فرماید: «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ».

وی در بیان تاثیرات یاد خدا در زندگی افزود: یاد خدا موجب آرامش روحی و روانی، رستگاری و دوری از غفلت و خسارت، پایداری در برابر مشکلات و موجب نورانیت دل و پیروزی خواهد شد.

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: زمانی که انسان خدا را یاد می‌کند، به قدرتی بی‌نهایت تکیه می‌زند و این تکیه‌گاه قوی، اضطراب‌ها و نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد. انسان دیگر خود را تنها نمی‌بیند و می‌داند کسی هست که او را می‌بیند، می‌شنود و به او کمک  می کند.

خانم یونسی بیان کرد: روز عاشورا مظهر روشنی از یاد خداوند است که در گفتار، رفتار و حالات امام حسین(علیه‌السلام) و یاران او دیده می شود و این خصلت دست پروردگان مکتب قرآن است که در هیچ زمانی و هیچ حالی از یاد خدا غافل نمی‌شوند.

وی در بیان راهکارهای عملی برای اینکه بیشتر به یاد خدا باشیم به‌ «ترک گناه و استغفار مداوم»، «همنشینی با اهل ذکر و صالحان»، «خواندن قرآن و تدبر در آن»، «انجام نماز با حضور قلب»،«مراقبه و محاسبه نفس» اشاره کرد.

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان با تاکید بر خواندن قرآن و تدبر در آن افزود: قرآن بزرگ ترین یاد و ذکر الهی است که باعث زنده شدن قلوب می شود.

خانم یونسی در پایان تصریح کرد: سیدالشهداء(علیه‌السلام) در بحرانی‌ترین حالات و پیشامدها؛ باید یاد خدا آرامش می‌یافت و این اطمینان قلبی را به یاران و خانواده خود نیز منتقل می‌کرد، از سوی دیگر در عاشورا؛ غفلت از یاد خدا و فراموشی، عامل مهمی در کشیده شدن به گناهان و ظلم بود.

موضوعات: نشست
 [ 11:24:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مفهوم امداد غیبی و شرایط تحقق آن در قرآن کریم ...

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران، خانم مریم علیجانی در نشست علمی که « مفهوم امداد غیبی و شرایط تحقق آن در قرآن کریم » در ویژه مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ‌ابا عبد الله ‌الحسین(علیه‌السلام) که در جمع عموم بانوان در تاریخ 16 و 17 تیر 1404 برگزار شد، شرط دريافت امدادهاى الهى را ايمان و تلاش دانست«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ».

وی گفت: مهمترین موضوعی که می تواند در هر زمانی به انسان آرامش دهد، ایمان به قدرت لایتناهی الهی و امید بستن به امدادهای الهی است که بسیار می تواند در کاهش اضطراب انسان نقش داشته باشد، آیات سوره آل عمران، انفال، احزاب چند سوره دیگر به امدادهای الهی برای مسلمانان در مقابل کافران و مشرکان اشاره می‌کند و از آنجایی که قرآن برای همیشه قابل استفاده و رجوع است راهنمایی لازم را به ما خواهد داد.

خانم علیجانی، با استناد به آیه 13 از سوره مبارکه آل عمران ادامه داد: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺍﻝ، ﺛﺮﻭﺕ ﻭ ﻛﺜﺮﺕ ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺳﻮﺩﻯ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﻳﻚ ﺷﺎﻫﺪ ﺯﻧﺪﻩ  ﺟﻨﮓ ﺑﺪﺭ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎ ﻓﺰﻭﻧﻰ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺟﻨگی، ﻧﻔﺮﺍﺕ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺑﻪ ﺷﻜﺴﺖ ﺳﺨﺘﻰ ﻣﺒﺘﻠﺎ ﺷﺪﻧﺪ.                                                                                                                                                                                                                                                                 استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‎‌الله‌علیها) گرگان اضافه کرد: ﮔﺮﭼﻪ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺎﻳﻪ‌ﻱ ﭘﻨﺪ ﻭ ﻋﺒﺮﺕ ﺍﺳﺖ«ﻛﺎﻥ ﻟﻜﻢ ﺁﻳﺔ» ﻭﻟﻲ ﺩﺭﺱ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ‌ﻫﺎ، ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺶ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ«ﻟﻌﺒﺮﺓ ﻟﺄﻭﻟﻲ ﺍﻟﺄﺑﺼﺎﺭ»، ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺸﻴﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻰ‌ﺣﺴﺎﺏ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻰ‌ﻫﺎﻳﻰ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ«ﻭَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻳُﺆَﻳِّﺪُ ﺑِﻨَﺼْﺮِﻩِ ﻣَﻦْ ﻳَﺸﺎءُ».

وی با استناد به آیه 125 آل عمران؛ مهمترین شرط نصرت الهی را صبر و تقوا  دانست و توضیح داد: نتیجه اعتماد و اتکال به خدا نزول امدادهای غیبی اوست و این سنت الهی به زمان یا مکان ویژه اختصاصی ندارد و همیشه و همه جا می‌توان از آن بهره‌مند شد، در جنگ بدر مومنان آمادگی رویای رویی نداشتند و هرگز گمان نمی‌کردند به پیروزی برسند بلکه خود را محکوم به شکست می دانستند.

خانم علیجانی در پایان تصریح کرد: در زندگى افراد بشر انواعى از مددهاى غيبى وجود دارد که عبارتند از؛ تقويت دل و اراده، فراهم شدن اسباب و وسائل مادّى كار، هدايت و روشن‏بينى و الهام افكار بلندعلمى، لذا معلوم مى‏شود بشر به خود واگذاشته نيست، دست عنايت پروردگار در شرايط خاصّى او را دستگيرى مى‏كند و از ضلالت و گمراهى و سرگردانى و عجز، ضعف و ناتوانى نجات مى‏دهد.

 

 

موضوعات: نشست
[دوشنبه 1404-04-23] [ 10:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ظلم ستیزی در صحیفه سجادیه با تأکید بر دعای چهاردهم صحیفه سجادیه ...

 

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم فریده ساوری  در نشست علمی با عنوان « ظلم ستیزی در صحیفه سجادیه با تأکید بر دعای چهاردهم صحیفه سجادیه » که در جمع عموم بانوان و طلاب این مدرسه از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، بیان کرد: همزمان با پیروزی‌های جبهه‌ی مقاومت و ناکامی دشمن در دستیابی به اهداف خود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله العالی) در پاسخ به درخواست راهنمایی برای خواندن برخی ادعیه جهت کسب فتح نهایی برای این جبهه‌ و دفع شر رژیم صهیونی، خواندن «سوره فتح»، «دعای چهاردهم صحیفه سجادیه» و «دعای توسل» را توصیه کردند.

وی افزود: دعای چهاردهم صحیفه سجادیه دعایی است که امام سجاد (علیه‌السلام) در آن از خداوند متعال طلب یاری و نصرت در برابر ظالمان و ستمگران می‌کند. در این دعا، ابتدا به توصیف خداوند پرداخته می‌شود و به خداوند عرض می‌شود که او شاهد تمام ظلم‌ها و ستم‌هاست. به نوعی، این دعا به ما می‌آموزد که خداوند به نیابت از مظلومان در برابر ظالمین است و ما مسیر دعا و توسل به او را برای پیروزی بر ظلم باید طی کنیم.

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان تصریح کرد: در وضعیّتی که ظلم‌های عجیبی در غزّه، لبنان و کلّ سرزمین‌های فلسطین از سوی صهیونیست‌های غاصب انجام می‌شود، طبق توصیه‌ای که حضرت آقا فرموده‌اند، ما باید با این دعا اُنس داشته باشیم و برای پیروزی جبهه حق با این کلام امام سجاد(ع) از خداوند استمداد جوییم.

خانم ساوری، رعایت ادب عبودیت در هرحال، دعا برای غلبه برکینه و خشم از دشمن، طلب رحمت الهی در تحمل ظلم، گلایه و شکایت به درگاه الهی و امید اجابت دعا را از آموزه های دعای چهاردهم صحیفه سجادیه برشمرد.

 وی خاطرنشان کرد: دعا به ما یاد می‌دهد که حرکت اسلام یک حرکت عدالت ‌محور است و هر گونه ظلم را، کم یا زیاد، از هر کسی باشد، نفی می‌کند همچنین، ما انسان‌ها را تربیت می‌کند که ای آدم! وقتی ظلم را دیدی، با زبان، با دل و با دست خودت هر حرکتی که می‌توانی انجام بده تا واقعاً ضدّ ظلم باشید.

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان اضافه کرد: همچنین به ما یاد می‌دهد که چگونه در چنین موقعیّتی خدا را بخوانیم و یک حرکتِ توحیدیِ زیبا داشته باشیم تا ان‌شاءالله با اجابت این دعایی که می‌خوانیم، بساط ظلم از سرزمین‌های اسلامی زودتر دور شود.

 خانم ساوری ادامه داد: انس با این دعا، صبر و شکیبایی انسان را تقویت می کند، زیرا امام سجاد(علیه السلام) در فرازهای دعای چهاردهم آثار توجه به خداوند و صبر و شکیبایی را یادآوری کرده است .

وی به غرور دشمنان به نعمت‌های الهی اشاره کرد و گفت: این دشمنان برای چه این کارها را می‌کنند و با چه وسیله‌ای این کارها را انجام می‌دهند؛ خداوند به این‌ها عقل داد که از آن برای خدمت به انسانیّت و بشریّت استفاده کنند امّا با همین نعمت عقل، علیه مظلومان کار می‌کنند و به دیگران ظلم می‌کنند.

 

استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان بیان کرد: هفت صلوات در این دعا هست و تقریباً بیشتر از بیست درخواست آمده است که هر کدام از این درخواست‌ها زیبا است در این دعا، به خدا می‌گوییم تو قدرت داری، پس با آن قدرتِ خودت انتقام ما را از ظالمان بگیر و با قدرت خودت این‌ها را تضعیف کن.

خانم ساوری با اشاره به این قسمت از دعا «وَ اعصِمنی مِن مِثلِ اَفعالِهِ وَ لا تَجعَلنی فی مِثلِ حَالِه» به ادب دعای امام سجّاد (علیه‌السّلام) اشاره کرد و گفت: این ادبِ دعا نشان می‌دهد که وقتی به امام سجّاد (علیه‌السّلام) ظلم می‌شود، می‌گوید اصلاً در ذهن من نمی‌آید که مثل آن‌ها عمل کنم.

وی در پایان تاکید کرد: دعای چهاردهم صحیفه سجادیه به عنوان یک منبع عظیم معنوی برای امید و تقویت عزم ما در برابر ظلم، قابل استفاده است این دعا می‌تواند ما را در مسیر مقاومت و پایداری در برابر تضییع حقوق انسانی یاری دهد و نشانگر آن باشد که راه رسیدن به پیروزی، متکی به دعا، شناخت و توکل بر خداوند متعال است.

 

موضوعات: نشست
 [ 09:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  جایگاه علم در قرآن و حدیث ...

به گزارش معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان، حضرت آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشست علمی با عنوان جایگاه علم در قرآن و حدیث که در تاریخ1402/2/13 به مناسبت روز معلم از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) و با مشارکت و همکاری مدرسه علمیه امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) و مرکز تخصصی حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌) و با حضور کلیه اساتید، کارکنان و طلاب در این موسسه برگزار شد، مبنای رشد و توسعه ها را علم و دانش دانست.

وی با استناد به روایت نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) که «هرکاری که براساس بنیان دانش نباشد، مضارّش بیش از مصالحش است»، بر اهمیت و جایگاه علم و دانش تاکید کرد و با اشاره به این مطلب که« منشا علم، خداست گفت: بشریت امروز هنوز به آنجا نرسیده که بفهمد توحید و معرفت الله چه نقشی در تعالی و رشد انسان دارد».

نماینده ولی فقیه در استان گلستان، در بیان ویژگی های علم بیان کرد: اگر علم و دانش حقیقی باشد، به مصداق آیه«لاریب فیه هدی للمتقین» هیچ‌گاه عوض نمی شود لذا هر چیزی که به صورت نظریات علمی در جامعه مطرح می شود مطابق با واقعیت و وجود نیست بلکه یک دورانی داشته و به تدریج از صحنه خارج می شود.

آیت الله نورمفیدی در بحث گستردگی علم افزود: علم؛ حد و مرز ندارد، منشأ علوم رازهای مخفی است، چون علم خدا بی نهایت است عالم و رازهای عالم نیز بینهایت است، چرا که همه را خداوند متعال آفریده، بنابراین علم یک دامنه بسیار گسترده ای دارد و در یک حد متوقف نمی شود.

وی، کشف رازهای عالَم را برعهده علما دانست و با استناد به آیه«فِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ» یکی از لذات بهشتی را کشف مجهولات برشمرد که براساس سعه وجودی انسان متفاوت است.

امام جمعه شهرستان گرگان، ریشه و مبنای همه ی رشد و توسعه ها را علم و دانش برشمرد و با استناد به روایتی از امیرمومنان علی(علیه‌السلام) راه دست یابی به قدرت و غلبه بر دیگران را کسب علم و دانش برشمرد، «العلم سلطان من وجده صال به و من لم يجده صيل عليه».

آیت الله نورمفیدی، با استناد به کلام حضرت امام خمینی(رحمة‌الله‌علیه) فقه جواهری را «یک مبنا و اصل متقن و قطعی» دانست و خاطرنشان کرد: امروزه و با توجه به شرایط موجود و با حفظ مبنا و چارچوب فقه جواهری، نیازمند فقه جدید و پویا هستیم.

وی، استاد مطهری را انسان جامع الاطراف معرفی و تصریح کرد: اگر طلبه ها می خواهند دین شناس، اسلام شناس حتی فقه شناس شوند، باید با افکار و اندیشه های شهید مطهری آشنا شوند، چراکه استاد مطهری فیلسوف، ، فقیه و اصولی، تاریخ شناس بوده که افکار و اندیشه های ایشان بعد از سالها هنوز نو و جدید است.

 موسس موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، در پایان ابراز کرد: یک استاد و معلم با اخلاق، برخورد، نگاه، رفتار، محبت خود بر محصلین اثر می گذارد، لذا با تمام وجود در کلاس درس حاضر می شود و با تمام وجود به پرورش شاگردان می پردازد، لذا چنین معلمی مصداق کلام حضرت امام(رحمة‌الله‌علیه) خواهد بود که «شغل معلم؛ شغل انبیاء است».

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست
[پنجشنبه 1402-04-15] [ 09:36:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  گذری بر قیام ۱۷ شهریور ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهرا سلام الله علیها گرگان نشست علمی با عنوان « گذری بر قیام ۱۷ شهریور» در جمع کارکنان و اساتید این مدرسه برگزار گردید.

در این نشست علمی غلامرضا خار کوهی تاریخ نگار انقلاب به بیان واقعه ۱۷ شهریور پرداخت و گفت: در تابستان ۱۳۵۷ فضای کشور برای مبارزه با رژیم پهلوی و تحت تاثیر پیام ها و اعلامیه های حضرت امام بیشتر از هر زمانی ملتهب بود. شاه قلدری می کرد و حاضر نبود کوچکترین انتقادی را بپذیرد.

خارکوهی با بیان اینکه خود شاهد بسیاری از مشکلات اخلاقی ، اعتقادی ، مسائل اقتصادی و فساد در حکومت و بین مردم آن زمان بودبه بیان وضعیت کشور در آن زمان پرداخت وگفت:  مستشاران آمریکایی در همه جا حتی در روستاها بودند و دستگاه مخوف ساواک اجازه کوچکترین اعتراض و انتقاد را به مردم نمی داد؛ چون اساس رژیم پهلوی دیکتاتوری بود و دولت خارجی آن را روی کار آورده بود و با حمایت مردم به سر کار نیامده بود.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه معمولا ماه مبارک رمضان و محرم و صفر ایام بصیرت افزایی و بیداری برای مردم است گفت: سال واقعه ۱۷ شهریور بعد از ماه مبارک رمضان اتفاق افتاد. به این شکل که در اجتماعاتی که در این ایام انجام می شد مردم آگاهی بیشتری نسبت به فساد دستگاه پهلوی پیدا کرده بودند و همین امر باعث شد که تصمیم به انجام راهپیمایی در روز عید فطر بگیرند.

تاریخ نگار انقلاب ادامه داد: بعد از راهپیمایی عظیم عید فطر که با آرامش انجام گردید در روز ۱۶ شهریور نیز راهپیمایی اعتراض‌آمیز دیگری انجام شد تا اینکه تصمیم مردم بر این شد که در روز ۱۷ شهریور در میدان ژاله همگی جمع شده و راهپیمایی عظیم اعتراض‌آمیز دیگری را علیه رژیم راه بیندازند.

رژیم سفاک شاهنشاهی چون احساس خطر کرده بود در شب ۱۷ شهریور تصمیم به اعلام حکومت نظامی گرفت.در صورتی که بسیاری از مردم به جهت نبود دستگاه ها و امکانات اطلاع رسانی از حکومت نظامی مطلع نبودند؛ با عدم اطلاع مردم از این موضوع و اجتماع کثیری از آنها در میدان ژاله و خیابانهای اطراف وتصمیم رژیم سفاک شاهنشاهی به قتل عام مردم،  نیروهای نظامی  مردم معترض را به خاک و خون کشیدند و به شهادت رساندند که به جمعه خونین معروف شد.

خارکوهی در ادامه گفت: عجیب بود که بعد از واقعه ۱۷ شهریور سازمان عفو بین الملل و سازمان حقوق بشر یک کلمه علیه رژیم اعتراض نکردند که چرا مردم را به این شکل به شهادت رساندند.

وی گفت:  انقلاب اسلامی مظلوم ترین انقلاب بعد از انقلاب امام حسین علیه السلام است و البته به قول حضرت امام، انقلاب اسلامی پرتوی از قیام امام حسین بود و انعکاس واقعه ۱۷ شهریور باعث تداوم انقلاب و ایجاد بصیرت و بیداری در مردم شده و می توان گفت بزرگترین راهپیمایی تاریخ ایران محسوب می شود که حدود پنج  ماه بعد از ۱۷ شهریور، انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

خارکوهی به  اهمیت نقش مادری و نقش اجتماعی طلاب اشاره کرد وافزود:  نقش مادری شما بسیار مهم است زیرا از دامن زن ، مرد به معراج می رود ؛ همانطورکه قرآن انسان ساز است زن هم انسان ساز است .در عین حال در زندگی اجتماعی تان نقش مهمی دارید وآن  تبلیغ حقیقت انقلاب و نیز بیان اهداف مقدس آن برای نسل جدید است.

وی طلاب را به مطالعه و کسب معارف و اطلاعات و آگاهی بیشتر در آثار حضرت امام توصیه نموده وگفت: آثار امام، زیربنای فکری نظام می باشد و هر کس تحت هر مسئولیتی اگر بخواهد راه و اندیشه های امام را تغییر دهد خیانت کرده است. اندیشه های امام را نباید فراموش کنید زیرا با اندیشه‌های امام می توانیم انقلاب را در  مسیر صحیح هدایت کرده و به پیش ببریم.

موضوعات: نشست
[چهارشنبه 1401-06-23] [ 08:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست کتابخوان ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان به مناسبت هفته کتاب، نشست کتابخوان در تاریخ 27 آبان 1400در این مدرسه برگزار گردید.
در ابتدای این نشست زهرا برغمدی در معرفی کتاب« انسان در جستجوی معنا» نوشته ویکتور فرانکل، هدف خود را برای معرفی این کتاب اینگونه بیان کرد : بر ما لازم است که با مفاهیم جدید آشنا شویم و آموزه های دینی خودمان را تطبیق داده و داده هایش را با هم مقایسه کنیم وبه راستی ودرستی عقاید خود معتقد شویم.
با مطالعه این کتاب متوجه می شویم ، خود انسان است که با درک حقیقت وجودی خویش می تواند خود را از مشکلات و رنج هایی که برایش پیش می آید به سلامت عبور دهد ویا خود را باخته و حقیقت وجودی خویش را از دست دهد .
در ادامه این نشست خانم فاطمه ابراهیمی به معرفی کتاب «آداب الطلاب» از حضرت آیت الله مجتهدی پرداخته و بیان کرد: این کتاب سخنرانی های آیت الله مجتهدی در میان طلاب مدرسه خویش است که برای درس آموزی و توجه به نکات اخلاقی برای همه طلاب بسیار مناسب است و طلاب می توانند با مطالعه آن به بهره مندی بیشتری در راستای رسیدن به اهداف یک طلبه واقعی نایل شوند.
خانم مریم مردانی در ادامه به معرفی کتاب « پس از بیست سال» از سلمان کدیور پرداخته و گفت: کتاب پس از بیست سال اثر داستانی تحسین شده از طرف مقام معظم رهبری است که درآن نویسنده به بیان چرایی شهادت امام حسین علیه السلام در قالب داستان پرداخته است و نویسنده ی این رمان به شبهات مختلف در این مساله پاسخ داده است. طلابی که علاقمند به مطالعه رمان های تاریخی باشند می توانند از این کتاب بهره مند شوند.
در پایان خانم نرگس سقایی به معرفی کتاب « اعترافات غلامان » با نویسندگی حمید رضا شاه آبادی پرداخت و در بیان هدف خویش از انتخاب این کتاب اظهار داشت: نشر جذاب و محتوای قوی آن به لحاظ مضمونی که مبتنی برحقایق مسلم تاریخی و پاسخ به برخی شبهات در پذیرش ولایتعهدی امام رضا علیه السلام عامل گزینش این کتاب می باشد. این کتاب چون دارای حجم اندک است، مخاطب را برای مطالعه جذب خو اهد کرد.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
[دوشنبه 1400-09-08] [ 12:20:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  امام و انقلاب ...

 

  به گزارش معاونت پژوهش مجموعه حوزوی الزهراء(س) گرگان، آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نشست علمی پژوهشی  امام و انقلاب که در تاریخ 14/11/99 و به مناسبت دهه فجر و بصورت پلتفرم بومی اسکای روم برای استفاده عموم طلاب برگزار شد، در بحث از رابطه بین امام(ره) و انقلاب، درک این رابطه را بسیار مهم دانست و ایجاد این انقلاب را برگفته از شخصیت بزرگ حضرت امام(ره) عنوان کرد.

وی، جهت تبیین انقلاب حضرت امام(ره)، به جریان سیدالشهداء(ع) پرداخت و افزود: حضرت سیدالشهداء(ع) در مقابل مردم آن زمان که برخی ناآگاه به عمق فاجعه بوده و برخی نیز یا خود را کنار کشیده یا با آن کنار آمده بودند، درد و عمق درد را فهمید و اقدام به قیام کرد.

 

نماینده ولی فقیه در استان گلستان خاطرنشان کرد: شخصیت حضرت امام(ره) بر مبنا و اصول سیدالشهداء(ع) شکل گرفت، بدین معنا که خداوند را حاکم بر وجود خود کرده و این حاکمیت ذات اقدس الهی در تمام شوون زندگی آنان جاری بود.

 

 آیت الله نورمفیدی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) شخصیتی بودکه زمان را دقیقا درک کرده و مشکل را با تمام وجود لمس می کرد اضافه کرد: حضرت امام(ره) دین و ادیان الهی را مجدد وارد عرصه زندگی کرده و به دین ارزش داد، بطوری که دنیا فهمیدند دین خیلی می تواند نقش ایفا کند.

 

 عضو مجلس خبرگان رهبری، “تحول “را مهمترین کار حضرت امام(ره) دانست و خاطرنشان کرد: تحول فرهنگی، تحول شخصیت جامعه و تحول شخصیت نسل جوان کاری بود که نه تنها در کشور ایران بلکه در جهان اسلام و در کل ادیان موثر بود.

وی، سردار شهید سلیمانی و دکتر چمران را انسان های ویژه، خاص، کم نظیر و خودساخته معرفی کرد که در راه دین اسلام و حفظ ارزش ها از خود گذشتند.

آیت الله نورمفیدی تصریح کرد: حضرت امام(ره)، درس آزادگی، ظلم ستیزی، عدالت خواهی و آزادگی را به همه انسان ها آموخت و امروز هم همان صلابت و اهدافی که با حضرت امام(ره) همراه بود، در وجود سلف صالح مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) بوده و عینیت یافته است.                                                                                  

 

 

موضوعات: ویژه دهه فجر, نشست
[چهارشنبه 1399-11-29] [ 08:14:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آموزش پژوهش محور؛ چیستی، اهداف، ضرورت و راهکارهای تحقق ...

به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول مزرئی در نشست علمی پژوهشی با عنوان«آموزش پژوهش محور؛ چیستی، اهداف، ضرورت و راهکارهای تحقق» از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، به مناسبت هفته پژوهش و از طریق سامانه سیما در تاریخ 19/9/99برای عموم طلاب برگزار شد، نظام آموزشی حوزه های علمیه را آموزش محور دانست.

وی، از جمله مشکلات دانش آموختگان و طلاب حوزه های علمیه را عدم کاربردی بودن علومی برشمرد که فرا می گیرند و افزود: دانش آموختگان، ظرفیت، استعداد و قابلیت نسبی برای دریافت آموزشِ پژوهش محور را دارند، لذا ضعف به نظام و سیستم آموزشی ما بر می گردد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز کرد: آموزش و پژوهش باید مبنای تربیت قرار گیرد، تربیت مانند یک روح است که در بدنه آموزش و پژوهش نقش و جریان دارد.

مزرئی ضمن توضیح رویکرد نظام آموزش محور و بیان ویژگی های آن اضافه کرد: رویکرد آموزش محور، رویکردی انتقالی است که از طریق معلم و کتاب  به دانش آموختگان انتقال می یابد و استاد همچون یک سخنران و منبری، اطلاعات خود را به دانش پژوه منتقل می دهد، بدون اینکه دانش پژوه در این زمینه فعال باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این رویکرد، محتوای دانش اهمیت داشته و بر مهارت ها و نگرش ها تاکید نمی شود، استاد بصورت شفاهی، اطلاعات خود را گزارش داده و ارزشیابی بر اساس حافظه قوی و حفظ کردن انجام         می شود.

استاد حوزه ادامه داد: گرچه در نظام آموزش محور، انتقال مطالب به سرعت انجام می شود اما فهم عمیق صورت نخواهد گرفت.

مزرئی، نظام آموزشیِ آموزش محور را بزرگترین آسیب  در این مقوله عنوان کرد و گفت: برای تغییر این نوع رویکرد، باید زمینه پژوهش گری در اساتید، مربیان، کادر علمی، مدیر، کادر آموزشی و پژوهشی به وجود آمده و توسعه یابد.

وی، با بیان این مطلب که آموزش و پژوهش از هم جدا نبوده و هر دو در ارتباط با هم هستند، اذعان کرد: در نظام آموزشِ پژوهش محور، تربیت به عنوان روح، پژوهش، بدن و آموزش، شاخ و برگ آن است.

عضو کارگروه تفسیر و علوم قرآنی اضافه کرد: از ویژگی های آموزشِ پژوهش محور این است که استاد باید فرایند آموزش را به دانش پژوه تعلیم دهد،در این نوع آموزش؛ شیوه و فرآیند آموزش مهم است.

مزرئی افزود: مبانی آموزشِ پژوهش محور غربی است و  به خاطر نسبی‌گرایی علمی که در آن وجود دارد، حوزه ها در مقابل آن موضع گیری هایی دارند،   اما آموزش پژوهش محور پویا و بر شیوه تراث سلف می باشد که  شیوه آن،  شیوه میرزای شیرازی، شیخ انصاری، آخوند خراسانی، علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی بوده که باعث تربیت مجتهد شده است.

وی  با اشاره به این مطلب که” نگرش های متفاوتی در زمینه آموزش پژوهش محور وجود دارد” بیان کرد: نظام آموزشی پژوهش محور در کنار آموزش متن کتاب، ماهیت تحقیق را آموزش می‌دهد و کاری می‌کند که روحیات حقیقت جویی، پرسش مند بودن، پرسشگر شدن ، پشتکار داشتن و مهارت های مورد نیاز را فرا گرفتن در دانش پژوه به وجود آید.

این استاد راهنما درپایان، در بیان ضرورت‌ آموزشِ پژوهش محور اذعان کرد: وضع نامطلوب موجود در نظام آموزشی، گسست عرصه علم و عمل یا دانش و کاربرد، کارآمد بودن شیوه های تعلیم در پژوهش، اهتمام رجوع به منابع دست اول، انتخاب محتوای آموزش از مجرای پژوهش، برگشتن به شیوه تراث سلف خودمان و …. از جمله مواردی است که موجب می شود آموزش پژوهش محور ضرورت یابد.

 

 

موضوعات: ویژه هفته پژوهش, نشست
[پنجشنبه 1399-09-27] [ 12:22:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی کتاب انسان در قرآن ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان نشست کتابخوان با عنوان معرفی کتاب «انسان در قرآن» شهید مطهری در تاریخ99/8/27 در این مدرسه برگزار گردید.
در این نشست خانم محتاج طلبه سطح 3 این مدرسه به معرفی این کتاب پرداخته و گفت: در این کتاب مباحثی مانند انسان در جهان بینی اسلامی، ارزش های انسان در قرآن، ضد ارزشها، تفاوت میان انسان و سایر جاندارها، اصول جاذبه های معنوی انسان، توانایی های گوناگون انسان و آگاهیهای انسان مطرح شده است.

موضوعات: معرفی کتاب, ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, نشست
[چهارشنبه 1399-09-19] [ 01:55:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت