به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی تخصصی الزهراء(س) خانم احمدی استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان در پیش همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی با موضوع زیست عفیفانه به ایراد سخن پرداخت و با توجه به آیه ۷۲ سوره نحل به تعریف خانواده متعالی پرداخته و گفت:خانواده‌هایی که به دستور خداوند عمل نموده و به یکتاپرستی روی آورده و روابط بین اعضای خانواده را بر اساس اندیشه توحیدی بنا می‌کنند خانواده ای متعالی هستند.در مقابل برخی از خانواده‌ها در اعتقادات و اخلاق و رفتار خانواده تعالیم دین را اصل قرار نداده و خانواده ای نااهل گشته‌اند.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) گرگان تحقق جامعه سالم، تداوم نسل، تامین نیازهای اساسی، رشد و بالندگی، کسب آرامش، تقویت ایمان و معنویت را از اهداف تشکیل خانواده دانست.
وی در ادامه یکی از عواملی که باعث تقویت عفت در خانواده می‌شود را حیا دانسته و گفت: فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان، اظهار انزجار از عمل قبیح، انتخاب دوستان با حیا، رفتن به اجتماعات مذهبی، پرهیز از قرار گرفتن در خلوت، پرهیز از خودنمایی از جمله راهکارهای تقویت حیا در خانواده می‌باشد.
وی با توجه به اینکه عفت را هم پوشش درونی دانسته و هم پوشش بیرونی گفت: عفت در نگاه، کلام، شهوت، راه رفتن از جمله نمودهای عفت می‌باشد و برای اینکه جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید به دنبال عفت عمومی باشیم.
خانم احمدی با توجه به آیه ۳۱ سوره نور رعایت عفاف را مشترک بین زن و مرد و مجرد و متاهل دانست.
استاد این مدرسه در ادامه تمایلات نفسانی را یکی از موهبت‌های الهی دانسته و گفت: تمایلات نفسانی اگر در جهت مثبت از آن بهره‌برداری شود سبب گرایش او به سوی کمال و سعادت می‌شود اما اگر در جهت صحیح استفاده نشود موجب انحطاط و گمراهی می‌شود بنابراین اصل تمایلات بد نیستند آنچه بد است هواپرستی است.
وی در ادامه ایمان، تقوا، آگاهی، کنترل نگاه و فکر، وجدان اخلاقی، عبادت را از جمله زمینه‌های فردی عفاف دانست.
خانم احمدی در ادامه به راه‌های کنترل نگاه پرداخت و گفت: توجه به علم و آگاهی خدا از اعمال، توجه به قیامت، توجه به زیان‌های چشم چرانی و… از جمله آن راهکارها می‌باشد.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) گرگان گفت: پاکدامنی مادر و همسر، ازدواج به موقع فرزندان، تحکیم پیوند زناشویی و مراقبت در خانواده … از جمله زمینه‌های خانوادگی عفاف می‌باشد.
وی در پایان امر به معروف و نهی از منکر، حجاب، رعایت‌های اجتماعی، پیرایش جامعه از عوامل تحریک و طرد بی‌عفتان و … را از جمله زمینه‌های اجتماعی عفاف دانست.

موضوعات: پیش همایش
[چهارشنبه 1402-09-29] [ 07:25:00 ق.ظ ]