معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  نقش انس با قرآن در زندگی بشر ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء نشستی با عنوان «نقش انس با قرآن در زندگی بشر »پرداخت. در این نشست خانم حسینی واعظ مدیر حوزه های علمیه خواهران استان ابتدا با استناد به آیه 185 از سوره مبارکه بقره، عظمت ماه مبارک رمضان را به نزول قرآن دانست و بیان داشت: یکی از دستورات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان؛ دستور به روزه گرفتن است لذا براساس آیه فوق؛ اهمیت و فضیلت این ماه به نزول قرآن در این ماه می باشد.
وی افزود: بهترین راه برای اصلاح سبک زندگی؛ مراجعه به قرآن کریم و الگوگیری از سبک های زندگی ارائه شده در آن است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان ضمن تاکید بر اینکه برای معرفی قرآن باید به خودِ قرآن و ائمه معصومین و انبیای الهی به عنوان تالی تلو قرآن مراجعه نمود اذعان داشت: اوصاف بسیاری در خودِ قرآن برای این کلام وحی ذکر شده که حاکی از بخش هایی از حقیقت آن است چنانچه می توان از این اوصاف به کتابی اشاره نمود که هیچ ابهامی در آن وجود نداشته، روشنگر راه تقواپیشگان و راهنمای پرهیزکاران است"” ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین"” .
خانم حسینی واعظ با اشاره به محجوریت قرآن در بین مردم، بر توجه به مضامین و عمل به دستورات آن تاکید نمود و به تلاوت قرآن همراه با تأمل و تفکر در آیات آن بویژه در ماه رمضان توصیه نمود.
وی گفت: از دیگر ویژگی های قرآن کریم این است که مایه بصیرت برای عموم مردم و موجب هدایت و رحمت پروردگار برای اهل یقین می باشد. “"هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ “” .
استاد مدرسه علمیه الزهرا خاطر نشان کرد: از جمله توصیه های قرآن به انسان، رجوع به آن در زمان فتنه هاست. در روایتی از امام صادق علیه السلام به نقل از رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وارد است که حضر در این روایت؛ انسانها را در مکانی به نام دارالهُدنه می داند که بر مرکبی سوار بوده و او را سیر می دهد، به طوری که سیر او در این سفر آرام نبوده و در حال دگرگونی و تحول است لذا در هنگام فتنه ها باید به قرآن رجوع کند.
خانم حسینی واعظ تصریح کرد: جهت برقراری ارتباط با قرآن لازم است ابتدا نسبت به جایگاه و منزلت قرآن شناخت و معرفت پیدا نموده و پس از آن نیاز خود را نسبت به آن بشناسیم.توجه به این نکته حائز اهمیت است که نگاهمان به قران باید نگاه درمان جویانه باشد.
ایشان تصریح کرد: جهل به قرآن موجب می شود که انسان نتواند ارتباط صحیحی با قرآن ایجاد نماید و با آن مأنوس شود اما انس با قرآن موجب رفع جهالت و حل شبهات و مبهمات خواهد شد.
وی در پایان بار دیگر بر تلاوت و تدبر در قرآن کریم به ویژه در ماه مبارک رمضان توصیه نمود .


موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[شنبه 1398-03-04] [ 10:20:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آثار و فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، نشستی با عنوان آثار و فضیلت تلاوت قرآن در ماه رمضان برگزار گردید. در این نشست خانم دوست محمدیان ماه مبارک رمضان را ماه عبادت و بندگی و ماه وصول الی الله دانست و بیان داشت: در اهمیت و فضیلت ماه مبارک رمضان همین بس که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه می فرمایند: “"اگر بدانید در رمضان چه برای شما تقدیر شده است، سپاس خود را برای خدا افزون می کنید “".
وی ماه رمضان را ماه برکت، رحمت و مغفرت نامید و افزود: مراد از برکت که از جمله ویژگی ماه رمضان است برکت معنوی است لذا امروزه باتوجه به اینکه دشمنان اسلام در تلاشند تا مردم را از معنویت و قرار گرفتن در مسیر الی الله دور سازند می طلبد تا بیش از پیش در راستای دریافت معنوی بکوشیم و نهایت استفاده را از این ماه مبارک داشته باشیم.
معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به روایات بر عبادت، تزکیه و خودسازی در این ماه تاکید نمود و ادامه داد: ماه رمضان ماهی است که انسان باید با نماز، دعا، تلاوت قرآن، استغفار و اخلاق نیک با خانواده و اطرافیان خود را بیمه نموده تا بتواند در ماههای دیگر از بهره های معنوی که در این ماه کسب نموده بهره مند شود.
خانم دوست محمدیان بار دیگر بر رعایت آداب این ماه تاکید نمود و گفت: همانطور که بهار طبیعت موجب شادابی طبیعت می شود ماه رمضان بهار معنوی است که می طلبد انسان روح و جان خود را در این جلا داده و خود را در معرض نسیم های الهی قرار دهد.
وی از جمله توصیه های مهم این ماه را تقویت ایمان دانست و خاطر نشان کرد: “"ایمان “"محور حرکت انسان به سوی خداست.زندگی شیرین دنیوی و عافیت نیکوی اخروی در گرو ایمان و عمل صالح است. مراد از عمل صالح در اینجا شامل تمامی کارهای مثبت و مفید می شود چنانچه از بزرگترین کارها که رسالت انبیاست تا کوچکترین آن که برداشتن مانعی از پیش پای مسلمان است نوعی عمل صالح محسوب خواهد شد.
استاد حوزه “"قرآن کریم “” را عروة الوثقی الهی نامید و ادامه داد: مهمترین پذیرایی خداوند از بندگان در این ماه، نزول قرآن کریم است چنانچه بزرگان دین اسلام از ماه رمضان تعبیر به بهار قرآن نموده اند لذا با این بیان روشن خواهد شد که عظمت ماه رمضان به نزول قرآن است نه به روزه گرفتن و یکی از دستورات قرآن، روزه گرفتن در این ماه است.
خانم دوست محمدیان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان شرح دعای تلاوت قرآن پرداخت و بیان داشت: مراد از شرح صدر در دعای قبل از تلاوت قرآن که از حضرت علی علیه وارد است که می فرمایند: “"اللَّهُمَّ اشْرَحْ بِالْقُرْآنِ صَدْرِي…""همان دریادلی و قابلیت بردباری در مقابل شداید است که راه رسیدن به آن معرفت و عمل به قرآن است.
وی خاطر نشان کرد: شرح صدر رمز موفقیت تمامی مسئولیت های جامعه است چنانچه حضرت موسی علیه السلام در رابطه با مدیریت و رهبری خود در جامعه از خداوند تقاضای شرح صدر نمود. در روایات وارده از ائمه اطهار علیهم السلام؛ یکی از ابزار ریاست، شرح صدر نامیده شده است.
عضو هیئت امنای مجموعه حوزوی الزهرا گرگان گفت: امیرمومنان علی علیه السلام در ادامه این دعا خداوند متعال تقاضا می کند"” وَ اسْتَعْمِلْ بِالْقُرْآنِ بَدَنِي"” تا تمام حرکات او قرآنی شود بدین معنا که از تمام اعضا و جوارح او عمل صالح صادر شود چراکه با عمل صالح انسان به فلاح و رستگاری خواهد رسید.
خانم دوست محمدیان با استناد به فراز"” وَ نَوِّرْ بِالْقُرْآنِ بَصَرِي"” از دعای امیرالمومنان افزود: از دیگر درخواست های امام علی علیه السلام قبل از تلاوت قرآن این است که بواسطه قرآن به بینایی، بصیرت و آگاهی دست یابد که این مهم جز از طریق اتصال به قرآن و انس با آن ممکن نخواهد شد چراکه معیار حق و باطل قرآن است و در پرتو قرآن حق و باطل شناخته می شود.
وی ادامه داد: مراد از این فراز از دعای امام علی علیه اسلام که فرمودند: “” وَ أَطْلِقْ بِالْقُرْآنِ لِسَانِي"” این است که زبان برای اینکه ملکوتی باشد باید با آیات قرآن هماهنگ شود. براساس روایات عدیده از ائمه هدی علیهم السلام عمده گناهان از زبان است لذا اگر زبان کنترل شود و مودب به آداب الهی گردد بسیاری از ناهنجاریها و مشکلات در جامعه حل خواهد شد.
عضو هیئت مدیره موسسه قرآنی الزهرا(س) گرگان تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در فراز پایانی این دعا در اجرای مسائل قرآنی از خداوند طلب استمداد نمود و توفیق عمل به دستورات الهی را از خداوند درخواست کرد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 10:16:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راه های افزایش معنویت در حوزه های علمیه ...

“استاد حوزه و دانشگاه:
معنویت عبارت از تعالی بخشی اهداف است
«خانم طاهره سادات موسوی »معنویت را تعالی بخشی اهداف دانست.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان « طاهره سادات موسوی» در جلسه ای که با حضور اساتید و کارکنان این مدرسه با عنوان"” راه های افزایش معنویت در حوزه های علمیه “” برگزار شد در ابتدای سخنان خود خطاب به حاضرین بیان داشت: شما اساتید و کارکنان در بین جامعه بانوان، باعث آبرو و افتخارید و سعی کنید با سلامت نفس، سعه صدر و بردباری بیش از پیش لیاقت خود را نشان دهید منتهی آنچه مهم است اینکه تنها بسنده به عناوین، مراتب علمی و مدارج نکنید بلکه در راستای افزایش همبستگی، اخلاقیات، انسان سازی و معنویات همت بگمارید و تلاش در راستای این اهداف عالیه هست که به مدارج علمی نیز اثر می دهد.
وی افزود: در جامعه امروز عناوین رونق های خود را از دست داده است چراکه خالی از معنویت است و تنها با شعار همراست و شعوری بدنبال ندارد لذا سعی در افزایش معنویات داشته باشید و معنویت را در خود پیاده نمایید.
استاد حوزه و دانشگاه به تعریف معنویت پرداخت و ادامه داد: در مجموع تعاریف بیان شده، معنویت عبارت از هرکار و رفتاری که رنگ و بوی خدایی بهمراه داشته باشد به بیانی دیگر؛ به معنای تعالی بخشی به اهداف است.
خانم موسوی افزود: تعالی بخشی معنویت به بالابردن اهداف در هر عملی است.مراد از اهداف علت غایی از فعل است، انگیزه ای است که انسان را وادار به انجام کار برای رسیدن به مقصد می کند، لذا هرچه این اهداف متعالی تر باشد نشانگر متعالی بودن فاعل است و این معیار خوبی در خودشناسی و انسان شناسی است به طوری که به تعبیر دینی از راه آمال و آرزوهای یک فرد می توان سقف و حدود او را معین نمود.
استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: تعالی بخشی اهداف بدین نحو است که انسان افق دید خود را وسیع نموده و کاری که ضد شأن اوست ترک نماید البته بدست آوردن عنوان اجمالی و رسیدن به مزایای مالی و … در اهداف خللی وارد نمی کند چراکه اینها نیز مورد نیاز بشر بوده و در واقع زندگی بشر با این مسائل اداره می شود، آنچه مهم است اینکه این مسائل به عنوان هدف اصلی قرار نگیرد.
خانم موسوی در ادامه به راههای ارتقای معنویت پرداخت و گفت: از شیوه های افزایش معنویت؛ معاشرت با انسان های موفق و مطالعه زندگینامه آنان و مراوده و ارتباط با آنان است که این شیوه می تواند برای انسان بسیار راهگشا باشد. البته نه از راهی که حسادت ایجاد شود بلکه باید موجب الگو پذیری شود.
وی بر تلاوت قرآن و خواندن ادعیه روز تاکید نمود و خاطر نشان کرد: نزدیک شدن به معنویت و ارتباط با آن موجب کسب انرژی شده، خاصیت مقاوم سازی داشته، امید را در انسان احیا می کند، موجب از بین رفتن استرس و اضطراب می شود و سختی های زندگی بر انسان سهل می گردد.
مسئول پاسخگویی به مسائل دینی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: از دیگر آثار ارتقای معنویت؛ دور شدن احساس خسران و بازندگی از انسان است.همچنین معنویت؛ سلامت روحی بدنبال دارد و موجب آرامش خاطر می شود، اگر سکینه و آرامش نباشد هیچگاه فرد مفیدی برای جامعه نخواهید بود چراکه سلامت روح سلامت جسم را نیز بدنبال خواهد داشت.

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[یکشنبه 1398-02-15] [ 10:24:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ویژگی های اخلاقی منتظران ...

“استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان:
رابطه امام نسبت به مردم به منزله رابطه روح به بدن است
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، رابطه امام نسبت به مردم را به منزله رابطه روح به بدن دانست.
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء (س) نشستی با عنوان ویژگی های اخلاقی منتظران، در ویژه مراسم میلاد امام زمان عجل الله با حضور جمع کثیری از بانوان در مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها برگزار شد. در این نشست خانم احمدی با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه، “"بهترین اعمال امت پیامبر را انتظار فرج “"دانست و به بحث پیرامون اخلاق منتظران پرداخت و بیان داشت: اخلاق بیان کننده صفت هایی است که انسان باید در خود ایجاد نماید تا رفتار های ارادی صادر شده از او نیکو و پسندیده بوده و صفت های بد از او دورشود، به طور کلی اخلاق شامل اعمال خوب و بد و وظایف می شود.
وی افزود: اخلاق منتظران واقعی در زمان غیبت؛ دوری از اعمال زشت، آراسته شدن به فضیلت های امام غایب و پیاده شدن عملی این فضایل در زندگی فردی و اجتماعی است.
استاد حوزه با استناد به روایات وارده از ائمه معصومین علیهم السلام ادامه داد: “” زمین هرگز از حجت الهی خالی نبوده وإلا اهلش را فرو می برد"” این حجت الهی یاظاهر و آشکار است و یا نهان و پنهان، چنانچه در آیه 20 از سوره مبارکه لقمان استفاده می شود که"” خداوند تبارک و تعالی از امامان معصوم علیهم السلام از نعمت های الهی یاد می کند که یا پنهانند و یا آشکار “” لذا امام زمان به عنوان نعمت مخفی است که خداوند به همگان عطا فرموده است.
احمدی با اشاره به اینکه هر آنچه اهداف انبیا و امامان بالاتر و گسترده تر باشد به همان میزان زمینه سازی برای تحقق اهداف نیز لازم است خاطر نشان کرد: گستره و وسعت اهدافی که خداوند برای امام زمان عجل الله تعالی در نظر گرفته است ، طول غیبتی متناسب با آن را می طلبد تا زمینه ظهور منجی عالم بشریت به وجود آید تا علاوه بر اقامه توحید و عدل در سراسر عالم، استمرار نیز داشته باشد.
وی اظهار داشت: با وجود غیبت امام زمان، خداوند متعال مومنین را در سطحی از ادراک بالا می برد که توانایی ارتباط با امام غایب را دارند و به نور ولایت آن حضرت روشن می گردند، البته این مهم در سایه تقویت ایمان و اطاعت از فرامین و دستورات الهی ممکن و میسر خواهد بود.
مربی فیض نور این مدرسه به بیان خصلت ها و ویژگی های منتظران پرداخت و اولین ویژگی یک منتظر را؛ ثبات قدم در پذیرش سرپرستی و ولایت اهل بیت علیهم السلام برشمرد.
احمدی تصریح کرد: از دیگر ویژگی های یک منتظر واقعی؛ سامان بخشیدن به وضعیت فکری، روحی و عملی منتظر به گونه ای که سنخیت کاملی با امام زمان برقرار نمایند چنانچه آیه 200 از سوره آل عمران براین مطلب دلالت دارد که مراد از"” اصبروا"” صبر بر ادای واجبات، “"صابروا “"شکیبایی بر اذیت دشمنان و “"رابطوا “"رابطه ناگسستنی با امام عصر است.
وی با استناد به روایتی از ائمه هدی علیهم السلام، رابطه امام نسبت به مردم را به منزله رابطه روح به بدن دانست و گفت: از دیگر ویژگی های یک منتظر واقعی؛ پاسداری از دین و حفظ حقوق مردم از طریق امر به معروف و نهی از منکر است چنانچه اصلاح جامعه در سایه این مهم تحقق می یابد، در اهمیت این مطلب همین بس که براساس آیه 110 آل عمران"” خداوند متعال بهترین امت را کسانی معرفی می کنند که امر به معروف و نهی از منکر دارند"” .
مبلغ حوزه در پایان در بحث از انتظار سازنده افزود: انتظار سازنده ای که مدنظر تعالیم اسلامی است این است که یک مسلمان و منتظر برای تحقق آرمان هایی که از کتاب و سنت دریافت کرده تلاش می کند، چنانچه حضرت مهدی قله حرکت برای نابودی ظلم و رفع جهل است و در زمان غیبت باید در این مسیر حرکت شود.


موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 10:17:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رمز بقای انقلاب اسلامی در وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی(ره) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان، « خانم دوست محمدیان» در نشست پژوهشی با عنوان« رمز بقای انقلاب اسلامی در وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی(ره)» که با حضور معاونین و کارکنان این مرکز تخصصی و مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها برگزار شد، دهه فجر را سرآغاز ارزش های اسلامی و رهایی ملت از یوغ استکبار جهانی دانست و بیان داشت: حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به حول و قوه الهی، با توسل به ائمه معصومین علیهم السلام و پشتیبانی مردم، این رژیم را از بین برد و نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب به وجود آورد.
وی با تاکید بر لزوم شناخت ایام الله دهه فجر افزود: این انقلاب به عنوان تحفه الهی است که باید این ایام را یادآور شویم و منادی این ایام باشیم.
معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: مردم ایران برای شعار انقلابی خود که همان استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است هم در دوران انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس هزینه های زیادی صرف نمودند و این ایثار و جانفشانی ها دلالت بر استواری مردم و مسئولین و در رأس آنان مقام معظم رهبری دارد.
دوست محمدیان گفت: حفظ و بقای این نظام از مهمترین وظایفی است که برعهده ماست، حضرت امام رحمت الله علیه نیز در منشور اخلاقی و اجتماعی خود بر حفظ و بقای نظام جمهوری اسلامی بیش از اندازه تاکید داشت.
وی خاطر نشان کرد: از مهمترین بخش وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی رحمت الله، وحدت و انسجام بین مردم، مسئولین و ملت هاست که در دین مبین اسلام و آیات و روایات بسیار سفارش بسیار شده است، چنانچه امام خمینی رمز بقای انقلاب اسلامی را همان رمز پیروزی می دانست و فرمود: “” بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است؛ و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن: انگیزة الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی"” است.
استاد حوزه خدامحوری و وحدت را هم در پیروزی و هم در بقای انقلاب سرنوشت ساز دانست و ادامه داد: وحدت بین مسلمین موجب سربلندی اسلام شده و عزت مسلمین را در همه صحنه ها فراهم خواهد کرد.
دوست محمدیان با اشاره به این مطلب که دشمنان اسلام با استفاده از حرکات فرهنگی سعی در ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمین دارند بیان داشت: در بسیاری از کشورها دشمن از اختلافات درونی سوء استفاده کرده است حال آنکه باید توجه داشت که یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، احیای امامت و و لی فقیه است که در جامعه وجود دارد، لذا برای حفظ اصل انقلاب باید به ولی فقیه مراجعه کنیم و با تبعیت از ایشان به اختلافات پایان دهیم.
وی در پایان ضمن تاکید بر حضور حداکثری در راهپیمایی 22 بهمن خاطر نشان کرد: از جمله وظایف ما در قبال انقلاب؛ مسئولیت شناسی و تزکیه نفس است، اگر این دو مورد ایجاد شود به مدینه فاضله دست خواهیم یافت چراکه ایجاد مدینه فاضله با وجود انسانهای مهذب ممکن خواهد بود، چنانچه امام خمینی رحمت الله علیه با نفس مزکای خود توانست یک انقلاب عظیم ایجاد نماید لذا ما نیز برای دوام انقلاب با سازندگی درون باید به وظیفه خود عمل کنیم.

“حضرت امام خمینی رحمت الله علیه به حول و قوه الهی، با توسل به ائمه معصومین علیهم السلام و پشتیبانی مردم، این رژیم پهلوی را از بین برد و نقطه عطفی را در تاریخ انقلاب به وجود آورد.
حضرت امام رحمت الله علیه نیز در منشور اخلاقی و اجتماعی خود بر حفظ و بقای نظام جمهوری اسلامی بیش از اندازه تاکید داشت. از مهمترین بخش وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی رحمت الله، وحدت و انسجام بین مردم، مسئولین و ملت هاست که در دین مبین اسلام و آیات و روایات بسیار سفارش بسیار شده است
خدامحوری و وحدت را هم در پیروزی و هم در بقای انقلاب سرنوشت ساز دانست .یکی از دستاوردهای مهم انقلاب، احیای امامت و و لی فقیه است که در جامعه وجود دارد، لذا برای حفظ اصل انقلاب باید به ولی فقیه مراجعه کنیم و با تبعیت از ایشان به اختلافات پایان دهیم.
از جمله وظایف ما در قبال انقلاب؛ مسئولیت شناسی و تزکیه نفس است، اگر این دو مورد ایجاد شود به مدینه فاضله دست خواهیم یافت چراکه ایجاد مدینه فاضله با وجود انسانهای مهذب ممکن خواهد بود، چنانچه امام خمینی رحمت الله علیه با نفس مزکای خود توانست یک انقلاب عظیم ایجاد نماید لذا ما نیز برای دوام انقلاب با سازندگی درون باید به وظیفه خود عمل کنیم.

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[دوشنبه 1397-12-20] [ 09:47:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش زنان در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان، «دکتر محمد حکیمی »در نشست پژوهشی با موضوع “"نقش زنان در پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی “"که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان و با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد، با استناد به آیه یک از سوره مبارکه نسا، زن و مرد را از دیدگاه اسلام دارای یک حقیقت واحد یعنی انسان دانست و بیان داشت: زن و مرد در اسلام از نظر هویت و جنسیت مساوی اند و هیچ تفاوتی از این جهت باهمدیگر ندارند چنانچه از جمله"” …و خلق منها زوجها"” این نکته به خوبی فهمیده می شود.
وی در بحث نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا سوالی را مطرح نموده و به پاسخ به این سوال پرداخت و افزود: در پاسخ به این سوال که"” چرا ما جهان سومی ها عقب مانده ایم و غربی ها پیشرفت کرده اند؟"” باید اذعان نمود براینکه مسائل اجتماعی تک عامل نیست عوامل زیادی در آن موثر است از جمله؛ سوء مدیریت، استعمار و استثمار و جهل. همچنین عامل مهم نبودن زن در جایگاه خود می باشد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها ادامه داد: با مرور بر تاریخ قبل از انقلاب فهمیده می شود که زنان در جامعه ما در جایگاه خود قرار نداشتند، با توجه به اینکه نیمی از جامعه را زنان تشکیل می دهند اما اجازه بیرون آمدن و تحصیل و اشتغال به فعالیت های اجتماعی فرهنگی به آنان داده نمی شد.
دکتر حکیمی حضور زنان در مسائل اجتماعی سیاسی را یکی از مهمترین اتفاقات انقلاب دانست و خاطر نشان کرد: امروز زنان در کنار مردان و دوشادوش آنان به فعالیت های مختلف مشغولند. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی در این زمینه می فرمایند: “” انقلاب به زنان ما خدمت کرد همچنان که زنان به انقلاب خدمت کردند"” .
وی با استناد به کلام امام خمینی رحمت الله علیه"” مقام زنان و مردان ما را بالاتر از مقام مردم صدر اسلام برشمرد و گفت: نگاه غرب زدگی به زن یعنی نگاه آزادی زن به معنای بی بند و باری و همچنین عدم مشورت با زنان از عواملی است که در دوران قاجار و قبل از آن جامعه را به سمت عقب ماندگی سوق می داد.
این استاد دانشگاه با اشاره به نگاه حکومت پهلوی به زن اضافه نمود: نگاه حکومت پهلوی به زن یک نگاه کالایی بود چنانچه هم اکنون نیز در جامعه غربی از زن به عنوان کالایی برای رسیدن به منافع مالی خود استفاده می کنند.
حکیمی خاطر نشان کرد: غرب زدگی، دوری زن از معنویت و دین از مهمترین اهداف غربی ها بود که قبل از انقلاب در جامعه ما وجود داشت.
وی در ادامه اظهار داشت: در انقلاب اسلامی نگاه به زن، نگاهی قرآنی است، بدین معنا که زن و مرد هر دو با هم مساوی اند. استاد مطهری در این زمینه می فرمایند: “"زن و مرد هر دو انسانند، حقوق مساوی دارند ولی مشابه نیست، زن و مرد تنها به لحاظ جسمی و روحی باهمدیگر تفاوت دارند.
پژوهشگر فعال شهر گرگان به نقش زنان در انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: زنان مانند مردان در انقلاب اسلامی حضور داشتند، چنانچه حضور آنان موجب تحریک مردان شده و مردان را نیز به صحنه می آورد.
حکیمی تصریح کرد: انقلاب موجب نوعی تولد دوباره در زنان شد، در دوران انقلاب، شجاعت و شهامت در زنان ظهور وبروز نمود چنانچه این روحیه قبل از انقلاب در زنان دیده نمی شد.
وی گفت: دمیدن روح آگاهی، ایمان و معنویت در زنان از دیگر دستاوردهای انقلاب در حوزه زنان بود. انقلاب موجب شد زنان از فرهنگ غرب زده پهلوی به فرهنگ قرآنی، معنوی روی آورند، چنانچه هویت اصلی خود را بدست آوردند، مقام و جایگاه زن در اسلام چنان است که امام خمینی رحمت الله علیه می فرمایند: “"مردان از تربیت زنان است که به معراج می روند"” .
کارشناس برنامه صدا و سیما استان گلستان به بیان نمونه های متعددی از نقش زنان درگسترش و ترویج دین مبین اسلام پرداخت و حضور زنان را یکی از عوامل پیشرفت در مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دانست.
دکتر حکیمی نظم پذیری و مدیریت قوی زنان را نشان دهنده روحیه هنرمندانه،کمالانه و قوی در زنان برشمرد و الگوگیری از زنان بزرگی همچون حضرت زهرا سلام الله علیها، حضرت خدیجه سلام الله علیها، حضرت زینب سلام الله علیها و نیز حضرت مریم و آسیه سلام الله علیهما تاکید نمود.
وی در پایان ضمن بیان قوانین مربوط به زنان با استناد به آیاتی از قرآن کریم در بحث دیه، ارث، مهریه و …به سوالات طلاب پاسخ داد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست اخلاقی- تربیتی
[یکشنبه 1397-12-05] [ 11:34:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آسیب های عزاداری و پاسخ به شبهات عزاداری ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) نشستی با عنوان آسیب های عزاداری و پاسخ به شبهات عزاداری در تاریخ 97/8/9 برگزار گردید. در این نشست استاد حکیمی به بیان تحریفات عاشورا و آسیب های آن پرداخته و گفت: آسیب های عاشورا به دو بخش آسیب های معرفتی و آسیب های عملی تقسیم می شود که آسیب های معرفتی شامل تحریفات لفظی و معنوی می باشد.
ایشان در ادامه گفت: بخشی از تحریفات بوجود آمده در واقعه عاشورا از جانب اهل سنت می باشد. بدین گونه که اهل سنت قائل است قیام حضرت، قیام بر علیه خلیفه بوده است که این شبهه از جانب ابن خلدون مطرح شده است.
استاد حکیمی در پاسخ به شبهه فوق گفت: قرآن بنی امیه را شجره ملعونه نامیده و در احادیثی که از شیعه و اهل سنت وارد شده است منظور از شجره ملعونه در آیه 60 سوره آل عمران همان بنی امیه هستند و از پیامبر اکرم (ص) نیز وارد شده است که هر وقت معاویه و بنی امیه را بر منبر دیدید شکم آنان را بدرید. امام حسین(ع) با قیام خود موجب بیداری جامعه و مسلمین شد، اگر حضرت صلح می کرد مردم گمان می کردند که همیشه باید با یزید و یزیدیان ساخت لذا حضرت با قیامش به انسانها آموخت که در هر زمانی باید با کفر و باطل مبارزه کرد و تن به ذلت نداد.
ایشان در ادامه در پاسخ به شبهه درخواست امام حسین از عمر بن سعد برای رفتن نزد یزید برای بیعت گرفتن، یا رفتن به مکه و سمت مرزها گفت: عقبه، غلام رباب مادر حضرت علی اصغر (ع) شخصی است که در واقعه عاشورا زنده ماند و از مکه تا کربلا شاهد تمام وقایعی که برای امام حسین (ع) اتفاق افتاد، بودند و چنین سخنی از ایشان در مورد امام حسین (ع) نقل نشده است.
استاد حکیمی در ادامه گفت: عده ای می گویند امام حسین (ع) قیام کرد تا شفاعت گنهکاران را در روز قیامت بکند این مطلب با آن چه که در وصیت نامه آن حضرت آمده مبنی بر این که ایشان هدف از قیام خود را اصلاح امور جدش و امر به معروف و نهی از منکر بیان می کند منافات دارد.
ایشان در ادامه به بیان نمونه هایی از روضه های دروغینی که درمورد امام حسین (ع) وارد شده است پرداخت و بیان کرد که می توان با مراجعه به کتب دست اول هم چون مقتل ابی مخنف، الارشاد شیخ مفید، تاریخ طبری و اعلام الوری بالاعلام الوری به دروغین بودن این روضه ها پی برد.
ایشان در پایان به بیان نمونه هایی از آسیب های عزاداری پرداخته و گفت: کتابهای جعلی و دروغین در مورد امام حسین(ع)، قمه زنی، زنجیرهایی که به آنان تیغ متصل شده از جمله مصادیق آسیب های عزاداری می باشند که هیچ گونه سند و حجت شرعی برای آنان وجود ندارد.

 


موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی, نشست پژوهشي
[شنبه 1397-10-15] [ 10:19:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عوامل استحکام خانواده از دیدگاه آیات و روایات ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، “"خانم زهرا نجفی نژاد"” درابتدای سخنان خود با استناد به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) بیان داشت: از نبى اكرم (ص) وارد است كه فرمود: “"همانا خداوند با حکمت و فضل خود، شادى و شادمانى را در يقين و رضا و غم و اندوه را در شك و خشم قرار داده است.
وی به بحث پیرامون راههای کسب زندگی موفق پرداخت و افزود: زندگی موفق، زندگی است که با رضایت و خرسندی همراه باشد، کسانی می توانند به تکامل دست یابند که با زندگی خود مشکل نداشته باشند.
مشاور مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان خاطر نشان کرد: میان مشکل داشتن در زندگی با مشکل داشتن با زندگی، تفاوت وجود دارد، چه بسا انسانهایی که در زندگی گرفتار مشکل هستند ولی با زندگی خود مشکل ندارند.
نجفی نژاد گفت: انسان و زندگی مفاهیمی هستند که هرگز از یکدیگر جدا نمی شود از طرفی نیز زندگی مقدمه آخرت و مقدمه بنیان تکامل است لذا باید مهارت زندگی کردن را آموخت که تنها در این صورت رضایتمندی از زندگی حاصل خواهد شد.
وی ناکامی را از جمله آثارعدم رضایت از زندگی دانست و ادامه داد: شرط رضایتمندی از زندگی، شناخت است. به گفته دکتر دیوید""روانشناس و استاد دانشکده پزشکی هاروارد""اگر می خواهید از روحیه بد نجات یابید باید قبل از هر چیز بدانید هراحساس منفی ناشی از اندیشه منفی بخصوصی است"” لذا همه احساسات منفی یا مثبت نتیجه مستقیم افکار ماست.
استاد حوزه اظهار نمود: هماهنگی میان انتظارات و واقعیت ها، شرط مهم شاد زیستن و رضایت از زندگی است، در مقابل ناکامی ها پیامد ناهماهنگی میان انتظارات است که به افسردگی و نارضایتی تبدیل می شود، در ورایتی از امیرمومنان(ع) وارد است که می فرمایند: «هرکس دنیا را بشناسد از بلاهای آن غمگین نمی شود» .

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[شنبه 1397-09-24] [ 11:42:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ویژگی های امام حسین (ع) در زیارت اربعین ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س)، در مراسم مشترکی که به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی از سوی مدرسه علمیه و عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد""حجت الاسلام و المسلمین شاهینی"” استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، بیان داشت: پیرامون زیارت امام حسین(ع) روایات متعددی از ائمه معصومین(علیهم السلام) وجود دارد که آن را مستحب موکد دانسته و بویژه در زمان اربعین بر آن سفارش بسیار داشته اند که حاکی از اهمیت و فضیلت این حرکت عظیم همگانی است.
وی با استناد به کتاب وسائل الشیعه شیخ حر عاملی ادامه داد: دراین کتاب قریب بر 305 روایت در خصوص فضیلت زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین بیان شده است، حتی نایب گرفتن برای زیارت امام حسین(ع) براساس روایات وارده مستحب است.
استاد درس خارج ضمن معرفی کتب متعدد در خصوص فضیلت زیارت امام حسین(ع) اذعان نمود: پیرامون فضیلت زیارت حضرت بویژه زیارت اربعین از قدماء گذشته کتب حدیثی بسیار در دسترس است که دلالت بر اهمیت این مسئله دارد.
شاهینی گفت: در بسیاری از این روایات خود ائمه معصوم(علیهم السلام) بر زیارت حضرت اباعبدالله(ع) ،زیارت اربعین و پیاده روی در ایام اربعین حسینی ترغیب و تشویق می نمودند.
وی به بیان روایاتی در مورد زیارت امام حسین(ع) پرداخت و خاطر نشان کرد: از امام باقر(ع) در کتاب کامل الزیارت است که حضرت می فرمایند: “"اگر مردم بدانند زیارت امام حسین(ع) چه اندازه فضیلت دارد از شدت شوق جان می دهند"” .همچنین از امام صادق(ع) در کتاب""من لا یحضر الفقیه"” وارد است که"” خداوند متعال کسی را که با معرفت نسبت به منزلت، جایگاه و اندیشه امام حسین(ع) به زیارت حضرت برود، در اعلی علیین جای می دهد"” .
استاد مدرسه امام خمینی(ره) این شهرستان اضافه نمود: توجه به این مسئله مهم است که با وجودتاکید بر شناخت منزلت امام حسین(ع) درهنگام زیارت حضرت چنین نیست که بدون شناخت، زیارت معنا و اثری بدنبال نداشته باشد بلکه همین حرکت موجب نزدیکی انسان به روح امام حسین(ع) خواهد شد.
شاهینی فلسفه زیارت حضرت را نزدیکی انسان به ایده و اندیشه امام حسین(ع) دانست و افزود: ایده و اندیشه امام حسین(ع) دوری از ظلم کردن و زیر بار ظلم نرفتن است که زیارت امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین موجب می شود این ایده در جان زائرین و عزاداران جای بگیرد و در واقع دریای وجودی انسان را متلاطم شود.
وی ادامه داد: تبدیل شدن حرکت عظیم پیاده روی به مانور که نشان دهنده قدرت شیعیان است از دیگر فلسفه های زیارت اربعین می باشد که از آن تعبیر به قدرت نرم شیعیان شده است که باید به رخ دشمنان جهان اسلام کشیده شود.
این مبلغ حوزه بر خواندن زیارت اربعین در روز اربعین تاکید نمود و اظهار داشت: زیارت اربعین که در واقع روایتی از امام صادق(ع) می باشد حاوی مضامین عالی و محتوا و معانی بلندی است چنانچه می توان گقت: زیارت اربعین؛ بیانگر فلسفه قیام امام حسین(ع) و علم و پرچم شیعه محسوب می شود.
شاهینی به شرح فرازهایی از زیارت اربعین پرداخت و با بهره گیری از مضمون این زیارت تصریح کرد: هدف امام حسین از قیام عاشورا؛ خارج کردن انسان از جهل و ذلت بود. اگر در جامعه ای جهل و بی بصیرتی فراگیر شود همین جهالت نقطه سقوط آن جامعه خواهد بود، البته لازم به ذکر است جهالت نقطه مقابل عقل و خرد است، چه بسا افرادی که باسوادند ولی عاقل نیستند و بسیارند افرادی که کم سواد یابیسوادند ولی از عقل و خرد بالایی برخوردارند.
وی در پایان به برخی شبهات مطرح شده از سوی طلاب در بحث اربعین حسینی پاسخ دادند.

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
 [ 11:21:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  جایگاه علم در فرهنگ اسلامی ...

“به گزارش معاونت پژوهش، آقای«دکتر حکیمی» در نشست علمی پژوهشی با عنوان «جایگاه علم در فرهنگ اسلامی» که از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، بیان داشت: در دین مبین اسلام، از جمله عوامل برتری انسانها بر یکدیگر، علم و دانش معرفی شده است که آیه 11 از سوره مبارکه مجادله دلالت بر این مطلب دارد.
وی افزود: احادیث بسیاری از ائمه هدی(علیهم السلام) نیز پیرامون ارزش و جایگاه علم و دانش وجود دارد که حاکی از اهمیت آن است، در روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) وارد است که می فرمایند: «برتری دانا و دانشمند نسبت به عابد، مانند برتری ماه شب چهارده نسبت به سایر ستارگان است» .
استاد حوزه پیرامون این مطلب که چرا بر فراگیری علم و دانش این همه تاکید شده است گفت: علم موجب پیشرفت جامعه، فرهنگ و تمدن و موجب رشد عقل خواهد شد. پیامبر اکرم(ص) در باب ضرورت فراگیری علم می فرمایند: «اگر کسی بدون آگاهی کاری را انجام دهد پیش از آنکه اصلاح نماید فاسد خواهد کرد» .
حکیمی ادامه داد: بین علم و عقل تعامل وجود دارد به طوری که هم علم موجب رشد عقل و هم عقل موجب رشد علم خواهد شد، از امیرمومنان علی(ع) در حکمت 113 از کتاب نهج البلاغه وارد است که فرمودند: «هیچ علمی مانند تفکر نیست» .
وی اظهار نمود: فکر منبع خلاقیت علمی است، انسانهای فکور همچون چاهی که آب از درونشان می جوشد، به تولید و نشر علم می پردازند.
استاد دانشگاه بر تقویت فکر دینی تاکید نمود و به بیان راههای تقویت آن پرداخت و گفت: از جمله راههای تقویت فکر دینی؛ تقویت معلومات، نقد درست، تقویت دقت، ایجاد سوال در ذهن و آشنایی با آراء متفاوت می باشد.
حکیمی تصریح کرد: تقویت معلومات که از جمله راههای تقویت فکر دینی است با مطالعه، تحقیق و رشد اطلاعات ممکن و میسر خواهد بود به طوری که یک دانشجوی دینی باید قرآن خوان، قرآن فهم و عمل کننده به آن باشد لذا باید ذهن خود را از معارف دینی و علمی پر نماید.
وی خاطر نشان کرد: در نقادی باید درستی و نادرستی های یک سخن را تشخیص دهیم، مطالب مهم را فهمیده و به بیان آن بپردازیم. توجه به این نکته حائز اهمیت است که فهم از راه نقد حاصل می شود.
محقق و پژوهشگر استان در پایان به بیان موانع فکر پرداخت و افزود: از جمله موانع فکر کردن؛ تقلید کورکورانه است، آیه 170 از سوره مبارکه بقره براین مطلب دلالت دارد. البته لازم به ذکر است استفاده از علم دیگران تقلید کورکورانه نیست تقلید کورکورانه ضد علم و دانش و فکر است.

موضوعات: نشست اخلاقی- تربیتی
[یکشنبه 1397-09-11] [ 08:32:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت