معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








آبان 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  نظارت و كنترل سازماني از ديدگاه قرآن و سنت ...

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای غلامرضا گلچین راد

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

زکیه مزیدی

در جامعه ي ما حلقه ي مفقوده اي در فرآيند توسعه ي جامعه ي ديني به نام نظارت به چشم مي خورد. نظارت و كنترل دقيق بر اهداف و برنامه ها با ماهيتي بلند مدت از مؤلفه هاي اجتناب ناپذير است و از آن مهم تر شيوه هاي نظارت و كنترل در مديريت اسلامي در تحقق اهداف جامعه است و نظارت و كنترل از كار مجريان و كارگزاران جامعه ي اسلامي امري است كه بايد دغده ي اصلي مسؤولان باشد. اگرچه انسان با ايمان همواره نظارت خداوند را بر اعمال و رفتار خود احساس مي كند و خداوند را بر فعاليت هايش ناظر مي داند با اين حال كليه افراد جامعه به ويژه كاركنان و اعضاي سازمان موظفند تا بر اساس وظيفه ي شرعي بر اعمال و رفتار و عملكرد افراد و كاركنان سازمان و حتي عملكرد مديران و مسؤولان سازمان نظارت و كنترل داشته باشند ، تحقق خود كنترلي و نظارت همگان در سازمان به عنوان ابزاري براي افزايش كارآيي سازمان و در سطح ملّي موجب افزايش كارآيي نظام مي شود همچنين موجب افزايش اعتماد افكار عمومي كه بخشي از سرمايه ي ملّي است مي شود. نظارت از حياتي ترين اركان يك مديريت سالم و كارآمد است كه علاوه بر پيشرفت افراد موجب پيشرفت سازمان نيز مي باشد و اگر اين ويژگي در نظام سازماني نباشد سيستم دوام چنداني نخواهد داشت.

كليد واژه ها: كنترل و نظارت، سازمان، خودكنترلي ،اصلاحات.

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1396-08-06] [ 11:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  ماهیت مرگ مغزی و آثار فقهی و حقوقی آن ...

ماهیت مرگ مغزی و آثار فقهی و حقوقی آن

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای علی اصغر فضیلت

استاد مشاور: حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای محمد مهاجر مازندرانی

مهناز بزی

ازآنجا كه در فقه اسلامي، واقعيت مرگ وحيات، موضوع حكم شرعي قلمداد شده است، احراز مرگ مغزي به مثابه مرزمرگ، بسيار اهميت دارد. در اين پژوهش سعي برآن است كه ابتدا مرگ وزندگي براساس اعتقاد وپذيرش روح تعريف، سپس به بررسي حيات مستقر وغير مستقر در فقه اسلامي پرداخته شود وضمن بيان علايم آن درمتون فقهي، باتعاريف موجود براي مرگ مغزي مقايسه گردد. ازمطالعه معيارهاي حيات مستقر وغير مستقر ومقايسه آن باعلايم مرگ مغزي چنين به دست مي آيد كه تفاوتي ماهوي ميان آنها وجود دارد، ازآن جهت كه در حيات ناپايدار قابليت بدن براي تعلق روح ازبين رفته، ولي درمرگ مغزي باوجود از كارافتادگي قشرو ساقه مغز به دليل گردش خون وتنفس به دوصورت طبيعي و مصنوعي، اين قابليت باقي است. تفاوت ميان اين دوواقعه خود منشأ تفاوت درآثار فقهي وحقوقي است .كسي كه دچارمرگ مغزي شده ازحيث احكام ارث، وصيت، دين ، زوجيت وجنايت ملحق به افراد زنده است درحالي كه شخص داراي حيات غيرمستقر در اين گونه احكام درحكم مرده تلقي مي شود.

واژگان كليدي: ماهيت مرگ مغزي، آثارفقهي وحقوقي، قطع اعضاي رئيسه، حيات غيرمستقر، حيات مستقر

موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
 [ 10:58:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت