معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








خرداد 1398
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  ضرورت شكرگزاري از منظر عقل با تاکید بر آیات و روایات ...

عنوان پایان نامه: ضرورت شکرگزاری از منظر عقل با تاکید بر آیات و روایات

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا گلچین راد

استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمين محمدعلی اسدی نسب

محقق: سمیه کریم کشته 

چکیده

اين پايان نامه با عنوان ضرورت شکرگزاری از منظر عقل با تاکید بر آیات و روایات است. با هدف شناخت ضرورت عقلی شکر و دلايل عقليِ قرآني و روایی بر ضرورت شكرگزاري تنظيم شده است. در اين مجموعه به دلایل عقلی ضرورت شکرگزاری و دلایل عقلی شکر در آیات و روایات اشاره شده است. لذا با استفاده از کتب تفسيري، روايي، منطقی و همچنين از طريق روش کتابخانه اي سعي شد تا به اين مهم دست پيدا کنم.

در اين تحقيق از کتب روايي چون نهج البلاغه و اصول کافی و کتب تفسيري چون تسنیم، المیزان، مجمع البيان و کتب ديگر استفاده شده است.

نتايجي که مي توان از اين تحقيق گرفت، اين است که شکرگزاری امری فطري است و فقط مخصوص مسلمانان نیست. حق شناسی، مرز تفکیک انسان از حیوان است؛ و در حيواناتي هم كه هوش پيشرفته دارند، به نوعی شکرگزاری ديده مي‏شود.

ریشه شکرگزاری حسن و قبح عقلی است. شکر خداوند، جزو دستورهای عام است که امتثال آن بر همه واجب است؛ و برای لزوم خداشناسي هم از وجوب شكر استفاده مي‏شود.

شکرگزاری از مستقلات عقلی است. این عقل است که حکم می کند که شکر، عملی خوب و ناسپاسی رفتاری بد می باشد. همچنین ضرورت عقلی شکرگزاری یا به اعتبار آثار دنیوی یا به اعتبار آثار اخروی می باشد، که در برخی آیات قرآن به آنها اشاره شده است.

فریضه بودن شکر را عقل برهانی می فهمد، زیرا از نظر عقل، شکر منعم و کسی که به ما نعمت داده، لازم است و دلیل نقلی نیز آن را تایید می کند.   

کلید واژه: ضرورت، شکر، شكرگزاري، عقل، آیات، روایات

 

موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1398-03-11] [ 10:54:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کیفیت نگارش بیان مسأله ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان دومین کارگاه از سلسله کارگاه های  مهارت افزائی روش تحقیق در تاریخ  98/2/4  برگزار گردید. در این کارگاه خانم آخوندی دبیر انجمن فقه و اصول به توضیح کیفیت نگارش بیان مسأله پرداختند.

ایشان بیان کرد: منظور از بیان مسأله یا طرح مسأله، بیان موضوع اصلي مطالعه و ذكر دقيق اينكه چه مطلبي قرار است در تحقیق بيان شود و موضوع اصلي مطالعه چيست؟ می باشد.

خانم آخوندی گفت: در اولين خط مقدمه و یا در ابتدای پاراگراف اول مقدمه معمولاً موضوع اصلي تحقیق معرفي مي‌شود.بیان کلی موضوع اصلي مطالعه (در یک بافت کلی و منظم و حرکت از این بافت کلی تا رسیدن به موضوع مد نظر و در نهایت عنوان مد نظر) و حوزه و حیطه و گستردگي موضوع مورد مطالعه باید مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر، ابتدا باید ماهیت و دامنه مسئله مورد تحقیق با تمام وضوح ممکن بیان شود.

ایشان در ادامه گفت: خیلی دقیق و مختصر و مفید باید به مخاطب توضیح دهید که به دنبال چه هستید. یعنی باید بتوانید در دو پاراگراف یا نهایتاً سه پاراگراف، یک مسأله را به صورت روشن و واضح تبیین کنید و انگیزه خود را به عنوان یک محقق از پرداختن به آن مسأله به مخاطب منتقل کنید.

طلبه سطح 3 این مدرسه گفت: ابعاد و حدود مسأله تحقیق را هم مرز گذاری کنید و آن را نسبت به مسائل و موضوعات دیگر تفکیک نمایید، یعنی باید مسأله را به صورت واضح و در عین حال متمایز، در بیان مسأله ارائه ‌دهید.

لذا باید در بیان مساله سیری با این آیتم ها را طی نمود:

۱.طرح موضوع پژوهش

۲.حرکت از کلی به جزئی

۳.سیر تاریخی موضوع

۴.تعریف متغیر اصلی تحقیق

۵.اقدامات انجام شده با موضوع مورد بحث و اشاره ای به نقاط قوت  این مطالعات

۶.سپس بیان خلاء مطالعاتی 

۷.طرح سوال اصلی تحقیق که می بایست متناسب با عنوان انتخاب شود

 

 

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
 [ 10:41:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت