معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








تیر 1398
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  چرایی حجاب و پاسخ به شبهات پیرامون آن ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء (س)، «دکتر محمد حکیمی »در نشست علمی پژوهشی با عنوان “"چرایی حجاب و پاسخ به شبهات پیرامون آن “"که با حضور مبلغین این مدرسه در هفته عفاف و حجاب برگزار شد به ذکر دو آیه( 59 سوره مبارکه احزاب و 31 نور) مهم دستور به حجاب و سیر تفسیر آنها پرداخت و بیان داشت: آیه 59 سوره احزاب از زنان می‌خواهد جلبابشان را بر خویش بیندازند تا آزار نبینند. اما آیات 30 و ۳۱ سوره نور علاوه بر اینکه «غض بصر» و «حفظ فروج» را برای زنان و مردان لازم می‌داند، از زنان می‌خواهد غیر از زمانی که پیش گروهی از خویشانشان هستند، خِمارشان را بر جیوب (گریبان‌های) خویش بیندازند. معنای «جلباب» و «خِمار» و «جیب» در تفاسیر به اشکال گوناگون ذکر شده است. اما ظاهراً جلباب به معنای بالاپوش، خِمار به معنای روسری و جیب به معنای گریبان است.
وی بی حجابی را مقدمه فساد و فحشا دانست و در بحث از راههای ترویج حجاب در جامعه افزود: در تبلیغ و ترویج حجاب هم باید از راه نظری به موضوع پرداخت چنانچه از طریق تلویزیون، کتاب، مقاله، سخنرانی، امر به معروف و نهی از منکر و پاسخ به شبهات و … به تبلیغ و ترویج این فرهنگ پرداخت به طوری که آثار و فلسفه حجاب به طور کامل و به درستی برای مردم بازگو شود و ایمان مردم تقویت گردد.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان به ترویج حجاب از راه عملی پرداخت وگفت: روش الگویی از جمله راههای عملی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ حجاب است به طوری که مثلاً یک معلم ابتدا باید در بین شاگردان مورد محبت قرار گیرد تا در کار خود موفق شود البته این محبوبیت باید با مقبولیت همراه باشد تا اثر گزار گردد.
دکتر حکیمی ایجاد امنیت اخلاقی زن و مرد، حفظ ارزشهای زن، سلامت اجتماع، استحکام خانواده و جلوگیری از نفوذ غربیها را از جمله فلسفه حجاب برشمرد.
وی بهترین راه تبلیغ دین و فرهنگ دینی از جمله حجاب را از طریق مراکز فرهنگی و رسانه های جمعی دانست و ادامه داد: اگر چه بین مرد و زن تفاوتی از حیث تقوا و ارزش و کرامت وجود ندارد لکن زنها به عنایت الهی از ظرافت و توجه بیشتری برخوردارند که حفظ و صیانت این وجود با ارزش اهمیت بیشتری دارد.
وی در پایان علاوه بر معرفی کتب و منابع متعدد در زمینه چرایی حجاب به سوالات متعددی که از سوی طلاب مطرح شد پاسخ داد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
[سه شنبه 1398-04-25] [ 01:40:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  سیره تربیتی و اخلاق عملی امام رضا (ع) ...

به گزارش خبرگزاری معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء (س) گرگان نشست علمی پژوهشی با عنوان سیره تربیتی و اخلاق عملی امام رضا (ع) در تاریخ98/4/22 برگزار شد. در این نشست «خانم فرحناز رجب زاده » در ابتدای سخنان خود با اشاره به ماه ذی القعده و چله گیری موسوی بیان داشت: مهمترین چله گیریی که عرفا و علما داشتند چله موسوی است. از مهم ترین اعمال چله گیری؛ محاسبه دقیق اعمال، اخلاق و نیات، حفظ طائر خیال در عبادات، پرهیز از گناهان و شناخت ائمه اطهار علیهم السلام است.
وی ضمن بیان برخی صفات و القاب امام رضا علیه السلام با استناد به زیارت جامعه کبیره به معرفی صفات و ویژگی های ائمه اطهار( ع) پرداخت و افزود: شیرین ترین اسماء، اسمای ائمه اطهار و کریمترین نَفَس ها، نفس های ائمه اطهار علیهم السلام است. کلامشان نور، فعل آنان خیر، مقام آنان حق، صدق و رفق، رأی و نظرشان از روی علم، حلم و دوراندیشی و وصیت آنان دعوت به تقواست.
مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا( س)گرگان بر شناخت و معرفت نسبت به ائمه معصومین( ع) تاکید نمود و با اشاره به فراز پایانی زیارت جامعه کبیره ادامه داد: شخصیت ائمه علیهم السلام با حق آنان متفاوت است چنانچه علاوه بر کنکاش در شخصیت آنان، شناخت حق آنان نیز ضرورت دارد.
خانم رجب زاده ائمه (ع ) را الگوی جامع برای بشریت دانست و خاطر نشان کرد: وجود ائمه علیهم السلام یکی از نعمتهای الهی است چنانچه اگر ائمه اطهار علیهم السلام نبودند حیات معنوی و فکری ما متزلزل میشد.
وی در پایان در اهمیت و فضیلت زیارت امام رضا( ع) به بیان دیدگاههای برخی از بزرگان پرداخت وگفت: امام خمینی رحمت الله علیه؛ آستان قدس رضوی را مرکز حقیقت اسلام می دانست، همچنین علامه طباطبایی حرم امام رضا علیه السلام را دارالشفای آل محمد صلی الله علیه نامید.

موضوعات: نشست علمی, بروشور
 [ 01:36:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت