معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








مهر 1399
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  جایگاه شهید در تعالیم اسلامی ...

کلمه (شَهِدَ) در قرآن به معنی گواه(چه گواه بر اعمال«سوره ق،آیه 20 و 21» و چه گواه بر امتها «سوره نحل، آیه 84») و کشته در راه خدا «آیه 23 سوره حدید» و حاضر و ناظر «سوره نور، آیه 2» و یاور «سوره بقره، آیه 23» به کار رفته است. آنچه در این گفتار مورد نظر است شهدی به معنای مقتول فی سبیل الله است.

شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت در واقع مرگ نیست بلکه نوعی (حیات معقول) است که شهید آگاهانه و به خاطر هدفی مقدس و به تعبیر قرآن (فی سبیل الله) آن را انتخاب می کند و چنین مرگی است که به تعبیر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شریفترین و بالاترین نوع مردن است. “اَشرُفُ المُوًتِ قَتْلُ الشَّهادَهِ"…..

جایگاه شهید در تعالیم اسلامی

موضوعات: اجتماعی
[دوشنبه 1399-07-28] [ 09:05:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  سبک زندگی قرآنی پیامبر (ص) و تسخیر قلوب ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) نشست علمی پژوهشی با عنوان«سبک زندگی قرآنی پیامبر (ص) و تسخیر قلوب» در تاریخ99/7/23  برگزار گردید. در این نشست خانم مریم دوست محمدیان شخصیت پیامبر اکرم(ص) را تجسم آیات الهی عنوان کرد.
وی، سیره پیامبر اکرم(ص) را بهترین الگو و مهمترین مدل و معیار سبک زندگی اسلامی دانست و افزود: سبک زندگی، مجموعه ای از جهت گیری؛ ارزش و شیوه های رفتاری است که مسیر انسان را مشخص می کند.
معاون آموزش مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، با استناد به آیه ششم از سوره مبارکه احزاب، پیامبر(ص) را الگو و اسوه حسنه و شخصیت ایشان را تجسم آیات الهی معرفی کرد و گفت: سیره پیامبر(ص)، بهترین و برترین میزان سنجش است و همه چیز باید با سیره آن حضرت سنجیده شود، چنانچه بزرگان دین و اولیای الهی، حضرت را میزان اکبر معرفی می کنند.
دوست محمدیان، در بحث از اصول ثابت در سیره پیامبر اکرم(ص) ،با استناد به روایتی از امام حسین(ع) به نقل از امام علی(ع)"” دوری از مجادله در سخن، پرهیز از پرگویی و عدم دخالت در کار دیگران، خودداری از مذمت و سرزنش، پرهیز از عیب جویی و لغزش را از اصول ثابت زندگی پیامبر اکرم(ص) برشمرد.
وی، با استناد به آیه هفت از سوره حشر، بر اطاعت از پیامبر اکرم(ص) تاکید و خاطرنشان کرد: سیره و سبک زندگی حضرت رسول(ص) برای بشریت حجت است و این سبک زندگی، مطلوب و محبوب مردم معرفی شده است لذا براساس آیه فوق، خداوند انسان ها را برای رسیدن به مقام محبوبیت در نزد خود، به اطاعت و پیروی کامل از پیامبر اکرم(ص) دعوت می کند.
استاد حوزه، براساس آیات سوره حشر، راه رسیدن به مقام قرب الهی و آمرزش گناهان را در دوستی و محبت پیامبر(ص) دانست و ادامه داد: از دیگر اصول اخلاقی پیامبر اکرم(ص)، عفو و گذشت است، حضرت در مسائل فردی؛ اهل گذشت، مدارا و نسبت به مخالفین و جاهلان، سخت گیر و روی گردان بودند، چنانچه آیه 199 اعراف بر این مطلب دلالت دارد.
دوست محمدیان، قلب را اساس وجود بشر بیان کرد و گفت: در روایتی از امام صادق(ع) است که حضرت"” جایگاه قلب نسبت به بدن را همچون جایگاه امام نسبت به مردم معرفی می کند که همه اندام های بدن، ترجمان قلب بوده که از جانب او ادای وظیفه می کنند"” لذا آنچه بر قلب انسان وارد می شود، قلب آن را پذیرفته و در انجام آن کراهت ندارد.

وی، اساس کار پیامبر(ص) در ایجاد تحول انسانی در عصر جاهلیت را بر مبنای محبت دانست و تصریح کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز با قلب بشر سر و کار داشت و در مدیریت بر قلب، بوسیله محبت، ابتدا به اصلاح رابطه انسان با خداوند می پرداخت، البته این بدان معنا نیست که غضب در سیره حضرت کاملاً منتفی باشد بلکه در صورت وجود توطئه یا کارشکنی، برخورد پیامبر مکرم اسلام(ص) با مخالفان با سختگیری و جدیت همراه بود، چنانکه گاهی در امر تربیت و اصلاح بر لزوم استفاده از قوه غضب تاکید شده است.
عضو هیئت امناء مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان در پایان، با استناد به آیه 107 انبیا، مبنای دعوت پیامبر(ص) را اصل رحمت و محبت و رمز فلاح و رستگاری را در پیمودن راه پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) دانست.

موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی
[یکشنبه 1399-07-27] [ 01:02:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  جایگاه وقف در اسلام ...

 

هر فردی  علاوه بر اينکه تلاش می کند وجودش در زندگي منشأ خير و برکت باشد؛ باید بکوشد که پس از مرگ خود نيز آثار نيکي از خود به جا گذارد؛ که هم برای آیندگان مثمر ثمر باشد  و هم مایه دستگیری او در آخرت گردد، چرا که پرونده ی افراد بشر معمولا با مرگ آنان مختومه می شود، ولی پرونده خیر و برکت بعضی از امور همیشه باز است و  خیّر آن، تا آخرت از ثوابش بهرمند می گردد که از جمله این امور مساله«وقف» می باشد.

وقف عملی است صالح و باقی، مصداق روشنی است از تعاون و تعاضد، انفاقی است عاری از منت ، احسانی است خالی از اذیت ، به دور از تحقیر شخصیت دیگران، تصدقی است دائمی و مستمر و بدون ریا ، وامی است بدون اضطراب، باز پرداخت و تعدیل ثروتی است با رضا و رغبت که از طریق آن ، با تکاثر اموال و بروز اختلافات طبقاتی فاحش، به نحو معقولی مبارزه می شود.  برگ سبزی است که به گور فرستاده می شود و   با دوام و بقای عین موقوفه و جاری شدن عوائد آن در اجتماع ، موجب می شود که نام واقف نیز برای همیشه مخلد شود و واقف به یک نوع خلود و بقا دست یابد.

اعمال وعقود شبیه وقف، در تمام اجتماعات بشری وجود داشته و دارد. حتی در ايران پيش از اسلام برای نگهداری از آتشكده ها و آتشگاه ها و آسايش مغان و موبدان، از خانه ها و باغهايی همانند موقوفات استفاده می کردند.

تاریخچه وقف در اسلام بر می گردد به روزی که مخیریق یهودی بدون آن که مسلمان شود اموال خود را به پیامبر اسلام هبه کرد و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بعد از کشته شدن مخیریق اموال او و حیطان سبعه را در قالب صدقه جاریه در خدمت نیازمندان قرار داد‌ و هستة اولیه «وقف اسلامی» تشکیل شد و پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در تاریخ اسلام به عنوان اولین واقف به شمار آمد. همچنین وقف ‌نامه  حضرت علی(علیه السلام) حاوی نکات بسیار مهمی‌است، از جمله اینکه: این اموال نباید به کسی بخشیده شود و یا به ارث برده شود و یا فروخته شود و همه این امور در موقوفات ممنوع است، لذا حضرت علی(علیه السلام) پایه گذار شیوه وقفنامه نویسی است. ایشان در این وقفنامه فرزندش امام حسن مجتبی(علیه السلام) را متولی موقوفات خود قرار داده است.

 وقف در فقه اسلامی، ویژگی هایی دارد که باید گفت که از مختصات نظام حقوقی و اقتصادی اسلام است.

پایه ریزی سنت حسنه  «وقف»  یکی از مهم ترین تمهیدات دین اسلام در راستای دور اندیشی و تامین آینده مسلمین و فرزندان ایشان است، چنان که وقتی به قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) و سنت عملی ایشان رجوع می کنیم، اهمیت دو چندان این سنت زیبا را در می یابیم. گر چه در قرآن کریم آیه ای به صراحت دال بر وقف وجود ندارد اما از آیات متعددی می توان وقف را به عنوان یکی از مصادیق بارز بِرّ، خير، احسان، معروف، انفاق، صدقه، به ويژه باقيات صالحات، و عطايای بعد از مرگ.. معرفی نمود. زيرا وقف از بهترين نيكی ها و احسان ها و كارهای معروف و پركردن خلأها (انفاق) و تنها صدقه جاريه ای است كه پايدار می ماند و با مصرف يكبار آن از بين نمی رود و پس از فوت واقف خوبی های آن تمام نمی شود. به همين دليل در فرهنگ اسلامی  وقف را از مصادیق صدقات جاريه ياد كرده اند.

درباره فضیلت وقف روایات بسیاری نقل شده که به یک روایت بسنده می کنیم.

 حضرت صادق(عليه السّلام) فرمودند: « شش چيز است که پس از مرگ آثار نيک آنها به انسان مُلحق مي شود: 1- فرزندي که براي انسان استغفار مي کند.

2- کتاب علمي که از او به يادگار مانده است.3- درختي که انسان آن را نشانده است.4- چاه آبي که بوجود اورده است.5- صدقه جاريه 6- رسم و رَوِش نيکي که انسان آن را بوجود آورده و پس از مرگ او مورد عمل قرار گرفته است .

آثار اقتصادی و اجتماعی وقف

شاید بتوان مهمترین کارکرد و اثر وقف را از میان بردن فقر در جامعه اسلامی دانست و جایگاه این موضوع در متون اسلامی به خوبی روشن است که اسلام، خواهان زدودن همه جوانب و زوایای فقر در اقتصاد جامعه و نیز به دنبال رفاه عمومی در حد معقول و مشروع است. اسلام برای اجرای عدالت اجتماعی، تعدیل و توزیع ثروت و از میان بردن مظاهر فقر در جامعه، قوانینی چون خمس و زکات را وضع کرده و در عین حال ثروتمندان را تشویق به خیرات کرده تا به فقرا و تهیدستان کمک شود.

گسترش فرهنگ وقف میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش می‌دهد؛ از آنجا که وقف یکی از راه‌های توزیع مجدد درآمد است، با توزیع مجدد درآمد، سرمایه‌های جامعه در اختیار همگان قرار می‌گیرد و با بهره‌مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه‌های تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می‌شود.

از دیگر کارکردهای وقف افزایش سطح اشتغال است. کارآفرینی و ایجاد اشتغال از بزرگترین دغدغه‌های جوامع انسانی است. متون اسلامی نیز تلاش برای اداره معاش خانواده را هم سطح جهاد در راه خدا قلمداد کرده است.

علت انتخاب ٢٧ ماه صفر به عنوان روز وقف

روز بیست‌وهفتم صفر به عنوان روز وقف انتخاب شده است. زیرا اولا بیست وهشت صفر سالروز ارتحال نبی گرامی ‌اسلام (اولین واقف) است و ثانیا مصادف با سالروز شهادت سبط اکبر حضرت امام مجتبی(علیه السلام) (اولین متولی موقوفات امیر المؤمنین علی(علیه السلام)) است. اگر قرار باشد روزی در سال به نام «روز وقف» نامیده شود، چه روزی مناسبتر از این روز؟

 از سوی دیگر با توجه به عظمت روز بیست‌وهشتم صفر که روز مصیبت و عزاداری سید انبیاء حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله و سلم) است از این رو یک روز قبل از آن، یعنی ۲۷ صفر به نام روز وقف نامیده شد و از سال ۱۳۷۶ روز ۲۷ صفر با عنوان «روز وقف» به تقویم رسمی‌کشور وارد شد.

امید است با مشارکت در این امر مقدس ، ما نیز از این صدقه جاریه بهرمند شویم.

 

 

منبع:

1.  احمد بن سلمان، ابو سعید، مقدمه ای بر فرهنگ وقف، تهران: انتشارات سازمان اوقاف

2.http://www.rasekhoon.net/Article/Showaspx18751-266وقف سنت حسنه

٣_https://www.google.com/amp/s/www.irna.ir/amp/83526376

گردآورنده: ربابه کابوسی

تهیه و تنظیم:  معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س)

گرگان

 

 

 

 

 

موضوعات: اجتماعی
 [ 10:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  راهکارهای افزایش بهره وری فعالیت های پژوهشی و فرهنگی در فضای مجازی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان جلسه هم اندیشی در تاریخ 1399/7/2 در این مدرسه برگزار گردید. در این جلسه که با موضوع « راهکارهای افزایش بهره وری فعالیت های پژوهشی و فرهنگی در فضای مجازی » برگزارگردید مدیر محترم مجموعه حوزوی سرکار خانم میرکریمی و معاونین پژوهش و فرهنگی حضور داشتند.
در این هم اندیشی ابتدا خانم میرکریمی با بیان اهمیت و جایگاه فضای مجازی در زمان کنونی به چالش ها و آسیبهای آن اشاره کردند و راهکارهایی جهت افزایش بهره وری فعالیت های پژوهشی وفرهنگی در فضای مجازی خصوصا در دوران کرونا ارائه نمودند وتاکید کردند اساتید مجموعه حوزوی با انگیزه بخشی به طلاب می توانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند. در این جلسه که کادر پژوهش، آموزش و فرهنگی نیز حضور داشتند، هریک از حاضرین به بیان پیشنهادات و نظرات خویش در این موضوع پرداختند.

موضوعات: هم اندیشی
[دوشنبه 1399-07-21] [ 07:47:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  خردورزی و خردپروری در سیره امام حسین (علیه السلام) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) نشست علمی پژوهشی با عنوان «خردورزی و خردپروری در سیره امام حسین (علیه السلام)» برگزار گردید. در این نشست خانم فاطمه احمدی در بحث از خردورزی و خردپروری در سیره امام حسین(علیه السلام) ، خرد و اندیشه را یکی از مبانی تربیتی در دین مبین اسلام برشمرد.
وی اصل تعقل را بر مبنای خردورزی استوار دانست و افزود: براساس دیدگاه برخی مفسران از جمله علامه طباطبایی؛ عقل و خرد عامل کرامت و برگزیدگی انسان بر سایر موجودات بوده و به تعبیر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)"” عقل، برترین ودیعه الهی است"” .
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان، علت العلل گمراهی انسان را سرپیچی از راهنمایی عقل برشمرد و ایراد کرد: خردورزی به عنوان ثمره عقل، مورد تاکید قرآن کریم است و در زیارت جامعه کبیره نیز از ائمه معصومین(علیهم السلام) به عنوان"” خردمندان و معادن حکمت الهی"” یاد می کنند.
احمدی، بررسی دقیق سیره عملی امام حسین(علیه السلام) در جریان واقعه عاشورا را بیانگر جایگاه ویژه خردورزی در سیره ائمه معصومین(علیهم السلام) عنوان کرد و ادامه داد: زمینه سازی قیام در اواخر حکومت معاویه، دوراندیشی، مدیریت زمان و مکان در راستای تحقق اهداف و نیز تدابیر حضرت برای تداوم قیام پس از شهادت، از جمله اقدامات امام حسین(علیه السلام) و نشانگر اصل خردورزی در جریان این نهضت بزرگ است.
وی تصریح کرد: امام حسین(علیه السلام) در سال های آخر عمر معاویه، در جمع صحابه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)"” و فرزندان آنان، ضمن ایراد خطبه ای، به بیان وظایف خردمندان در مقابل ظالمان پرداخت و به آثار شوم سهل انگاری در این زمینه اشاره کرد که این اقدام حضرت، در راستای شفاف سازی افکار عمومی و فراهم کردن زمینه انقلاب فرهنگی نظامی بر علیه حکومت اموی بود.
مبلغ فعال مدرسه علمیه عالی الزهرا(سلام الله علیها) گرگان، برنامه ریزی اندیشمندانه امام حسین(علیه السلام) برای حفظ و تداوم نهضت عاشورا را موجب پویایی این حرکت انقلابی تربیتی دانست.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب شهر مکه به عنوان مقصد اولیه، بیانگر بهره گیری از موقعیت استراتژیک مکه برای نشر پیام عاشورا و نیز ترک کردن مکه در روز هشتم ذی الحجه، نشانگر بهره گیری از موقعیت مکانی و زمانی و خردورزی حضرت است.

موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی
 [ 07:43:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مهارت افزائی مقاله نویسی تخصصی، در رشته تفسیر و علوم قرآنی(3) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) سومین جلسه از سلسله جلسات کارگاه مهارت افزائی مقاله نویسی تخصصی، در رشته تفسیر و علوم قرآنی در تاریخ 6/6/99 برگزار گردید. در این کارگاه آقای دکتر کاظمی استاد سطح 4 این مدرسه به بررسی چگونگی انتخاب عنوان تحقیق مانند: مسئله محور و جزئی بودن موضوع و نو بودن و ……… پرداخت. ایشان در ادامه به اهداف، رویکرد و زمینه موضوع اشاره نمود و برخی از اشکالات عناوین مقالات را مورد نقد و بررسی قرار داد و از طلاب خواست که موضوع پیشنهادی مقاله خود را انتخاب نمایند و اهداف، رویکرد و زمینه بحث خود را برای جلسه بعدی مشخص نمایند.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1399-07-14] [ 10:55:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مهارت افزائی مقاله نویسی تخصصی، در رشته تفسیر و علوم قرآنی(2) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) دومین جلسه از سلسله جلسات کارگاه مهارت افزائی مقاله نویسی تخصصی، در رشته تفسیر و علوم قرآنی در تاریخ 99/5/30 برگزار گردید. در این کارگاه آقای دکتر کاظمی استاد سطح 4 این مدرسه گفت: باید بین اجزای مقاله تسلسل و پیوستگی وجود داشته باشد که این پیوستگی توسط سوال اصلی صورت می گیرد.

ایشان در ادامه گفت: هر مقاله ای که شکل می گیرد ما در صدد پاسخ به چهار سوال اصلی ماذا، لماذا، کیف و هل می باشیم. بیان مساله سوال از چیستی مقاله می باشد. در بیان مساله مطالب دشوار و پیچیده پاسخ داده می شود و تبارشناسی صورت می گیرد و قلمرو مساله مشخص می شود. در پاسخ به سوال از لماذا به ضرورت و اهمیت مساله می پردازیم. در اهمیت و ضرورت مساله بیان می شود که چه مشکل و دغدغه ای می خواهد حل بشود.

در پاسخ به سوال 3 روش حل مساله باید توضیح داده شود. و با سوال چهارم وارد بدنه اصلی مقاله می شویم.

ایشان در ادامه بیان کرد: دو نظم خطی و نظم فراخطی یا شبکه ای در هر مقاله ای باید وجود داشته باشد.

آقای کاظمی در پایان به بیان اموری که باید در مقاله رعایت شود پرداخته و گفت: شناختن مساله، خارج نشدن از موضوع سخن، پرهیز از به کار بردن کلمات رکیک و زننده ، انتخاب شیب ملایم برای نظریه مطلوب، بهره گیری از دلایل قانع کننده، کمک گرفتن از کلمات بزرگان، حفظ تواضع علمی، بهره گیری مثبت از نزاعها و اختلاف نظریات، بیان نظریه منتخب در قالب یک احتمال موجه، بیان آثار و نتایج مثبت یک نظریه و….از جمله مواردی است که در یک مقاله باید رعایت شود.

موضوعات: کارگاه پژوهشی
 [ 10:52:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت