معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








مهر 1400
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  کارگاه استخراج مقاله از پایان نامه (1) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا سلام الله علیها گرگان اولین کارگاه استخراج مقاله از پایان نامه در تاریخ1400/06/23  برگزار گردید.

در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد صادق فاضل  به بیان چیستی و چرایی و چگونگی استخراج مقاله از پایان نامه پرداخته و گفت: پایان نامه یک سند و رزومه علمی محسوب نمی شود برای اینکه پایان نامه جزء رزومه علمی قرار بگیرد لازم است از آن مقاله در آورد.

ایشان در ادامه گفت: برای تبدیل پایان نامه به کتاب مقدمات و چکیده برداشته می شود و مفاهیم در لابلای فصلها گنجانده می شود و فصلها ویرایش می شود.

وی در ادامه به بیان انواع مقاله پرداخته و گفت: انواع مقالات اعم از علمی تخصصی، علمی ترویجی، علمی پژوهشی، تمرینی می باشد.

حجت الاسلام فاضل در ادامه به چگونگی استخراج مقاله از پایان نامه پرداخته و اظهار داشت: پیش نیاز استخراج مقاله از پایان نامه آشنائی با ساختار مقاله است. عنوان فصل و بخشی انتخاب می شود که جذاب باشد و حجمش حدود 10 الی 20 صفحه باشد.

در پایان برای هر یک از اعضا شرکت کننده در کارگاه فصلی از پایان نامه که دارای دو ویژگی فوق بود، با راهنمایی استاد، مشخص شد تا در کارگاه تبدیل به به مقاله گردد.

در تاریخ 1400/07/20 دومین کارگاه تدوین مقاله علمی پژوهشی برگزار گردید.

در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد صادق فاضل  به بیان مراحل تدوین مقاله علمی پژوهشی پرداخته و گفت: انتخاب مسئله، مطالعه پیشینه، طراحی سوالات فرعی، پذیرش گرفتن از جمله مراحل مشکل تدوین مقاله علمی پژوهشی است.

ایشان در ادامه به بیان تفاوت موضوع یابی و مسئله یابی پرداخته و گفت: اولین گام در پژوهش مسأله یابی است. مسأله در فضای خلأ و جهل ایجاد نمی شود بلکه در فضای علم ایجاد می شود. پیش نیاز مسئله یابی تخصص است.

وی در تعریف مسئله بیان کرد: مسئله توده ای فشرده از پرسش های بی پاسخ و مرتبط با هم است که دانش ها و مهارت های شخصی برای حل آن کافی نیست.

استاد فاضل مورد علاقه محقق بودن، کاربردی بودن، در توان محقق بودن و … را از جمله ملاک های انتخاب مسئله دانست.

ایشان در ادامه گفت: با استفاده از مطالعات درسی و شخصی، سایت های نیازسنجی، همایش ها و کنفرانس ها و… می توان مساله برای تحقیق بدست آورد.

وی در پایان به بیان تفاوت سوال و مسئله و مشکل  و چگونگی طراحی مسئله پرداخت.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1400-07-26] [ 10:32:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  واکاوی سبک زندگی حضرت زینب«س» با رویکردی به واقعه عاشورا ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، آقای دکتر محمد حکیمی در نشست علمی با عنوان «واکاوی سبک زندگی حضرت زینب«س» با رویکردی به واقعه عاشورا» که هم به صورت مجازی وهم حضوری با حضور کارکنان مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان در تاریخ1400/06/07 برگزار شد، بیان کرد: ما، در برابر قرآن، پیامبراسلام(س)، ائمه معصومین(علیهم‌السلام)، معارف دینی وظیفه معرفت و تقرب و پیروی عملی داریم.

وی با اشاره به عبارت « لایوم کیوم الحسین» گفت: عاشورا بزرگترین معجزه تاریخ بشر است و باید درباره آن تفکر، تأمل، مطالعه و بررسی کرده و حکمت‌های این حماسه بزرگ را بشناسیم و آثارش را بفهمیم و در زندگی خود بکار ببریم.

استاد مدرسه علمیه و عالی الزهراء(س) گرگان، حماسه حسینی را تجسم تمام عرفان الهی  دانست و افزود:  باید حماسه حسینی را با انواع بزرگداشت‌ها، سخنرانی‌ها، عزاداریها، پیاده رویها، زنده نگه داریم زیرا حماسه‌ای مملو از درس‌های اخلاقی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی، دینی بوده و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) اولین الگوی واقعه بزرگ عاشورا است.

آقای حکیمی اظهار کرد: علم ، معرفت و عقل در اسلام بر توحید مقدم است؛ بنابراین برای درست زندگی کردن باید آگاهی به مبدأ و مقصد داشت که سبک زندگی زینبی و حسینی سبک زندگی آگاهانه و قرآنی بوده که هدف نهایی، تقرب الهی است.

وی با اشاره به کلام امام علی(علیه‌السلام) به کمیل «هیچ رفتاری از تو نیست مگر اینکه در
آن حرکت و رفتار نیازمند معرفت و دانایی هستی» بیان کرد: انسان در زندگی نیازمند علم و معرفت است. حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)  انسانی که با روشنگری و دانایی و نور عقل در جهت تحقق عدالت اجتماعی  حرکت می‌کند.

استاد دانشگاه، توحید و بندگی را از مؤلفه‌های حسینی در زندگی عقیله بنی هاشم برشمرد و افزود: بندگی خدا تنها خواندن  نماز نیست؛ بلکه هرکاری که به قصد رضای الهی، عاشقانه بوده و رفتن به بهشت و از ترس جهنم نباشد را شامل می شود.

آقای حکیمی تصریح کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دو جمله عمیق در حماسه ی عاشورا بیان کرده که اوج عرفان است یکی غروب عاشورا، زمانی که برادرزاده‌، فرزند و یاران ایشان شهید شدند در این شرایط رو به قبله ایستاده و فرمودند: « اللهم ربنا تقبل منا هذا القربان القلیل» جمله دیگر زمانی که عبیدالله و یزید به حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) گفتند: « دیدی خدا با شما چه کرد» آن حضرت فرمودند: « ما رایت الا جمیلا» .

وی به فرق بین قسط و عدالت از تفسیر المیزان علامه طباطبایی پرداخت و توضیح داد: عدالت، دادن حق به صاحب حق است؛ اما  قسط،  مساوات در اجرای قانون بدون تبعیض است و برانگیختن مردم به برپایی قسط و عدالت در جامعه، یکی از اهداف تبلیغی پیامبران الهی بوده که مؤمنان باید در جهت تحقق عدالت اجتماعی گام بردارند.

استاد مدرسه علمیه و عالی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان خاطر‌نشان کرد: یکی دیگر از سبک های زندگی زینبی عزت نفس است  که امام حسین(علیه‌السلام) به همه ما یاد داده و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) این صفت بزرگ انسانی و الهی را در حماسه عاشورا به تصویر کشید.

آقای حکیمی، عزت و سربلندی را مختص خداوند و پیامبراو و مؤمنین دانست و گفت: زمانی که به امام حسین(علیه‌السلام)  گفتند: خودت را نجات بده  حضرت فرمود: «عزتمندانه مرگ را می پذیرم؛ زیرا مرگ با عزت بهتر از زندگی در ذلت است.

وی با اشاره به کلام نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) «من امر بالمعروف و نهی عن المنکر فهو خلیفه الله فی ارضه و خلیفة رسول الله هو خلیفه کتابه» یکی از ویژگی‌های سبک زندگی حسینی و زینبی را امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و افزود:  کسی که امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه اسلامی انجام می‌دهد، او جانشین خدا و پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) جانشین قرآن کریم است.

استاد مدرسه علمیه و عالی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، عدم بیعت با یزید، دعوت مردم کوفه برای بر‌پایی حکومت الهی را انگیزه برای قیام عاشورای حسینی معرفی کرد و ادامه داد: امام حسین(علیه‌السلام) برای دنیا طلبی، فساد، غارت، چپاول، قيام نکرد؛ بلکه برای اصلاح امور امت اسلامی، امر به معروف و  نهی از منکر قیام کرد و حکومت الهی و علوی را بهترین معروف و حکومت  ظالمانه یزید را بزرگترین منکر می‌دانست.

آقای حکیمی با اشاره به جمله ای از نامه 31 نهج ‌البلاغه که امام علی(علیه السلام)به امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) نوشته است « یا بنی لَا تَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللّهُ حُرّاً».  بیان کرد: در سبک زندگی حسینی و زینبی، آزادگی و آزادی برای خویش و دیگران وجود دارد و انسان بدون آزادی و آزادگی  انسان نیست؛ زیرا انسانیت به عقل، فهم و اراده و آزادی او بستگی دارد و پشتوانه آن‌ها ایمان به خداوند است.

وی،  صبر و استقامت را یکی دیگر از ویژگی در سبک زندگی حسینی برشمرد و اضافه کرد:  حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها)در مقابل سختیها اعتراض نکرده بلکه می‌فرمایند: «خدایا من جز زیبایی ندیدم» و ایشان نمونه بارز شهامت و شجاعت بوده و ذره‌ای ترس در دل نداشتند.

استاد دانشگاه، امام حسین(علیه‌السلام) یکی از مصادیق نفس مطمئنه  دانست و تاکید کرد: ذکر و یاد خداوند، راه رسیدن به «نفس مطمئنه» در سبک زندگی حسینی و زینبی  است.

 

موضوعات: نشست علمی
[یکشنبه 1400-07-18] [ 01:33:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  زیست شناسی فرگشتی و نقد آن ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان سومین جلسه کارگاه علمی شبهه شناسی الحاد مدرن با موضوع زیست شناسی فرگشتی و نقد آن (تبیین فرگشت و دلالت های الهیاتی آن) در تاریخ1400/06/10 در این مدرسه برگزار گردید. در این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قاسم محمدی مدیر میز الحاد مدرن در مرکز مطالعات و پاسخگوئی به شبهات حوزه علمیه قم گفت: یکی از اصلی ترین علوم از  باب رویکرد هستی شناسی، زیست شناسی فرگشتی است.

ایشان با بیان اینکه فرگشت اصل خداباوری را به دوشکل زیر سوال می برد اظهار داشت: از آنجا که در فرگشت فرآیندهایی که معرفی می شود تصادفی و غیر هدفمند است، وجود یک عامل هدفمند و هوشمند که همه کائنات نتیجه فعل و غرض و هدف اوست را منکر می شود و همه چیز را تصادفی می داند. و نکته دیگر این است که با ادیان دیگر مخصوصا ادیان ابراهیمی در تنافی قرار می گیرد.

وی یکی از اصلی ترین تمرکزهای فرگشت را در تبیین چگونگی رخداد انواع مختلف حیاتی دانسته و گفت: خاص بودن یک گونه و انتخاب که از نوع طبیعی است علت تنوع فرگشت می باشد.

استاد محمدی ویژگی خاص بودن را دو قالب دانسته و تصریح کرد: فرزندان موجودات زنده با پدر و مادر خود متفاوت هستند، حتی بین فرزندان موجودات زنده نیز به دلیل تفاوت در DNE تفاوت است. و همچنین در مرحله وراثت جهش زنتیکی بوسیله بخشی از تغییر DNE اتفاق می افتد.

ایشان خاص بودن و تفاوت از پدر و مادر و سایر موجودات را از طریق DNE و ایجاد تفاوت به وسیله DNE   را از دوراه بازترکیب ژنتیکی و مکانیسم های رندومی دانست.

وی در پایان بیان کرد: در موجودات زنده چیزی به نام تکامل وجود ندارد بلکه آنچه وجود دارد تغییر و فرگشت است و تغییر نوعی از حرکت و متفاوت از قبل است. نوع دیگری از فرگشت که لامارک به آن معتقد است نیز وجود دارد که یک نوع هوشمندی در آن وجود دارد.

ایشان در پایان به سوالات مطرح شده، پاسخ دادند.

 

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
 [ 01:28:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت