معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








فروردین 1400
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  کارگاه تدوین رساله علمی ...

 

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه تدوین رساله، با محوریت مسئله شناسی و طرحنامه نویسی طی پنج جلسه  به صورت برخط از سامانه سیما برگزار گردید.

 

 

در جلسه اول مسئله شناسی و طرحنامه نویسی که در تاریخ99/11/18  برگزار شد؛دکتر قمرزاده معاون آموزش موسسه قرآنی تمهید گفت: مساله داری یک فرایند است یعنی در هر بحثی نویسنده باید مساله خود را  از مباحث بیرون بکشد. ایشان در ادامه با بیان اینکه مساله با موضوع و سوال فرق دارد گفت: مساله به جوشش داخلی ذهن محقق گفته می شود، اما موضوع امری کلی است که به زیرشاخه هایی تبدیل می شود.

وی در بیان فرق سوال و مساله اذعان داشت: سوال چیزی است که ریز و مشخص است و جوابش داده شده است ولی مساله ریز موضوعی است که پاسخ آن داده نشده یا اگر جواب داده شده جواب آن کامل نیست یا اشتباه است. و در ادامه گفت: مشکل نیز با مساله فرق دارد؛ مشکل خیلی ابهام دارد ولی مساله مشخص است. مشکل باید دیده شود  ولی مساله باید تعریف شود. گاهی برای اینکه مشکل حل شود باید چند مساله حل گردد.و در پایان بیان کرد که گاهی موضوعات رساله مشکل است نه مساله. انسان دغدغه مند مساله را جذب می کند فرد باید توانائی خودش را در حل مساله ببیند و مساله باید ارزش تحقیق داشته باشد.

معاون آموزش موسسه قرآنی تمهید  در  دومین کارگاه تدوین رساله، در تاریخ99/11/25 به مباحث مساله محوری و ریشه یابی با توجه به چالش های فقهی پرداختند و مسیر درست شناخت مساله پژوهشی  را مطرح نمودند. ایشان در ادامه  جلسه دوم از طلاب خواستند به بررسی چالش ها و مسئله های موجود در متون درسی و تحصیلی که فراگرفته اند بپردازند و به متغیر های مساله ساز فکر کنند و نمونه های آن را مطرح نمائید.

و در  سومین کارگاه   که در تاریخ99/12/2 برگزار گردید. در ابتدای کارگاه دکتر قمرزاده در بیان مراحل مساله سازی گفت: پرداختن به نیاز سنجی، خلا سنجی، مسیر سنجی، تعامل سنجی، اعتبار سنجی، انعطاف سنجی از جمله مراحل مساله سازی می باشد.

و چهارمین کارگاه پیشرفته تدوین رساله، در تاریخ99/11/16 استاد حوزه و دانشگاه به بررسی پیرامون استاندارد سازی مساله و متغیر های مساله ساز پرداخته شد. ایشان در پایان از طلاب خواست به مجلات علمی وپژوهشی رجوع نموده و سه شماره آخر آن را مطالعه نمایند و از بین مباحث مطرح شده 2یا 3 موضوع برای رساله انتخاب نمایند.

دکتر قمرزاده در پنجمین کارگاه پیشرفته تدوین رساله در تاریخ99/12/23  به بررسی موضوعات ارائه شده توسط یکی از طلاب پرداخته و موضوع را مساله محور نموده و عنوان جدید به آن دادند و در ضمن این کار، اصولی نیز برای طراحی موضوع رساله چهار بیان نمودند.

در ادامه بحث استاد نکات کلیدی جهت مساله یابی را استفاده از تجربیات دیگران، استفاده از نظریه های علمی، بررسی تحقیقات دیگران و تکمیل آنها، پیگیری موضوعات مساله مدار، توجه به موضوعات بین رشته ای، استفاده از تکنیک بارش فکری، توجه به مسائل نو در مسائل سابق، توجه به کاربردپذیری نتایج در مساله یابی  بیان نمودند. ایشان در ادامه پیرامون استاندارد سازی مساله و متغیرهای مساله ساز با شرکت کنندگان به بحث وگفتگو پرداخت.

استاد قمرزاده در پایان از طلاب خواست به مجلات علمی وپژوهشی رجوع نموده و سه شماره آخر آن را مطالعه نمایند و از بین مباحث مطرح شده 2یا 3 موضوع برای رساله خود انتخاب نمایند.

 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
[شنبه 1400-01-28] [ 10:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  مفهوم شناسی فلاح در قرآن کریم ...

 

محقق: فاطمه صغری برقرار

 چکیده 

هر کس بتواند در این دنیا نفس خویش را بشناسد و خالصانه خداوند را عبادت و اطاعت کند، به دریای بی کران رضوان الهی متصل می شود و در خیر جاویدان باقی خواهد ماند لذا برای رسیدن به این خیر جاویدان آشنایی با مفهوم فلاح، جایگاه ویژه­ای در تعالیم اسلامی و قرآن دارد. پرسش اساسی در این تحقیق  این است که مراد خداوند ازمقام مفلحون در آیات قرآن چیست؟وچگونه می­توان به این مقام نائل شد؟ در این مقاله تلاش شده است با بهره­گیری از روش توصیفی و با مطالعه اسنادی و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و روش مفهوم شناسی که از طریق رابطة تضاد، همنشینی و جانشینی تشکیل شده است به بررسی مقام مفلحون در قرآن پرداخته شود تا با فهم آن بتوانیم در مسیر فلاح قرار بگیریم و به کمال نهایی که قرب الهی است برسیم.بررسی­ها نشان می­دهد؛ برای رسیدن به این مقام باید از موانع مسیر فلاح مانند: کذب، شرک، ظلم و … دوری کرد و عواملی مانند: تقوا، اخلاص، ایمان و …. در کنار ایمان به توحید، نبوت و معاد ما را به درجه فلاح قطعی می رساند.

 

کلید واژه:مفهوم شناسی، فلاح، قرآن، رستگاری.

موضوعات: تفسیر و علوم قرآنی
 [ 08:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  شــرح اجمــالی بر صلــوات شعبانیه(3) ...

 

“و مختلف الملائکه”

 

محل رفت و آمد فرشتگان

ائمه چگونه محل رفت و آمد ملائکه هستند؟

1-هر آنچه در عالم طبیعت وجود دارد، خزانه هایی نزد خدا دارد(حجر/21)"ان من شیء الا عندنا خزائنه” و از طرفی عقاید،اخلاق و اعمال صالح به سوی خدا بالا می رود."الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه(فاطر/10)

2-نزول از جانب خدا به معنای تجافی(تنزل مادی، مثل قطره باران نیست) بلکه به صورت تجلی است و با حفظ مکان اول در جای دیگر با شکل جدید بروز می کند.

3-فرشتگان هنگام نزول برای این ماموریت ها در صحرا و دریا فرود نمی آیند بلکه قلب انسان کامل هر عصری؛ محل نزول آنهاست.

حدیث: هیچ فرشته ای را خدا برای کاری نازل نمی کند جز آنکه ابتدا بر امام وارد می شود و ماموریت خود را بر او عرضه  می دارد. لذا ائمه(علیه السلام)؛ دروازه فیض الهی هستند.

در زیارت آل یاسین نیز آمده: «السلام علیک یا باب الله»پس ملائک دائماً در حال رفت و آمد به حضور انسان کامل هستند. ملائک فقط شب قدر نازل نمی شوند بلکه آنها جهت انجام ماموریت ها دائما در حال رفت و آمد هستند و شب قدر نزول استثنایی است که ماموریت جبرئیل و تمام فرشتگان آن است که تمام امور مربوط به یک سال را بر او عرضه می کنند.

هدف از نزول فرشتگان:

1-برای عرضه اعمال بندگان خدا

2-برای آوردن مقدرات یک ساله در شب قدر

3-برای هم سخن شدن، تایید و خدمت و کمک به ائمه(آل عمران/125-124) در جنگ بدر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) به مومنان فرمود: آیا کفایت نمی کند که خدا شما را با سه هزار فرشته نازل شده ازآسمان یاری کند؟

امام صادق(علیه السلام)، در پاسخ مردی که از آیه 52 سوره شوری"و کذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا…” پرسید فرمودند: فرشته ای است که از زمان نزولش تاکنون به آسمان برنگشته، این فرشته با پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بود و با ائمه بعد از آن حضرت بوده و آنها را کمک می کند.

4-برای زیارت معصومین و زیارت قبور شان و خدمت به زائران شان

 امام باقر (علیه السلام) می فرماید: چهارهزار فرشته ژولیده موی پریشان حال و غبار آلوده تا قیامت بر امام حسین علیه السلام گریه می کنند؛ زائری برای آن حضرت نمی آید، جز آنکه به استقبالش می روند به هنگام مریضی و هنگام مرگ بر بالینش حاضر می شوند.

5- برای تعلم علوم و گرفتن دستور .

 خلاصه مطلب:ملائک ارضی برای انجام تمام ماموریت ها ابتدا به خدمت امام معصوم می رسند و مأموریت خود را براو عرضه می‌کنند.

”و معدن العلم" 

معدن به معنی مرکز. طلا و سایر فلزات دارای معدن هستند.

امام باقر علیه السلام می فرماید: خداوند متعال همه علوم انبیا را نزد محمد «صلی الله علیه و آله و سلم» قرار داد و ایشان آن علوم را نزد علی «علیه السلام» سپرد آنها مسلط بر همه عوالم هستی می باشند و چیزی از احاطه علمی آنان مخفی نمی ماند.

 روایت کافی: “إِنَّ الامام اذا شاء أَن یعلم علم” (محمدبن حسن صفار، بصائر الدرجات، ج1، 1404ق، ص315) وقتی امام بخواهد چیزی را بداند، می‌داند لذا آنها مظهر علم الهی هستند البته علم الهی استقلالی و مرتبط به جایی نیست و لی علم ائمه(علیه السلام) تبعی و به منبع لایزال علم الهی مرتبط است.

در زیارت جامعه «خزان العلم» آمده است .

خازن به معنی کلیددار و بدین معناست که:

اولا:کسی که اختیارخزینه  به دست اوست و هرگاه بخواهد از آن استفاده می‌کند.

ثانیاً:  از دسترسی و دستبرد دیگران خارج است.

ثالثاً: هر مقدار که خود خزانه دار بخواهد به دیگران می دهد بدون اینکه از اختیار او خارج باشد.

 

منبع:

1. قرآن

2.  جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقربان ج 6-7-2و…

موضوعات: مطالب پژوهشي, ویژه ماه شعبان
 [ 08:17:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دومین کارگاه مهارت افزائی طرحنامه نویسی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان دومین کارگاه مهارت افزائی طرحنامه نویسی در تاریخ 99/12/9 تشکیل گردید. در این کارگاه آقای سرگزی در ابتدای بحث به چگونگی انتخاب موضوع و مطالعه آن پرداختند. ایشان در ادامه در مورد خصوصیات موضوع گفت: موضوع نباید کلی و دارای ابهام باشد.

وی در مراجعه به منابع تحقیق و انتخاب آن منبع به عنوان منبع پایان نامه گفت: یا مراجعه به صورت مستقیم از آثار به جای مانده صورت می گیرد یا مراجعه به صورت غیر مستقیم به منابعی که در رد یا تائیدنظریه ها نوشته شده است انجام می شود.

ایشان در پایان عدم دسترسی به منابع اهل سنت در برخی موضوعات را یکی از مشکلات تحقیق دانسته و بیان کرد: باید به منابع اصلی اهل سنت رجوع کرده و دیدگاه مخالف را همانطوری که هست بیان نمود.

در تاریخ 99/12/16 نیز جلسه سوم این کارگاه برگزار گردید. 

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
[سه شنبه 1400-01-24] [ 01:50:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  خانواده موفق سبک زندگی فاطمی ...

 

پژوهشگر:حمیده پورجعفر

 

چکیده:

این تحقیق با عنوان “خانواده موفق و سبک زندگی فاطمی” به بررسی عوامل موفقیت در زندگی و روش و طرز زیستن  که  براساس زندگی حضرت زهرا (سلام الله) می­باشد می­پردازد. در این تحقیق از روش کتابخانه­ای و توصیفی استفاده شده است. مقاله طرح شده معیارهای زندگی پایدار و مستحکم  زن در خانواده و به تبع آن تأثیر خانواده در جامعه را به دنبال خواهد داشت. نابسامانی­های جامعه از جمله طلاق­ها (طلاق عاطفی) ناهنجاری­های اخلاقی که منشأ آن خانواده می­باشد. ضرورت در این تحقیق ایجاب می­کند؛ پس خانواده موفق و سبک زندگی فاطمی در شناخت زندگی دینی و حل مشکلات خود و دیگران موفق و یاری­رسان می­باشد.

واژگان کلیدی: خانواده، موفق، سبک، زندگی

 

موضوعات: مقالات
 [ 01:45:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  شــرح اجمــالی بر صلــوات شعبانیه(2) ...

 

“شجرة النبوه”

 

یعنی اگر ما از آدم تا خاتم همه پیامبران را در یک شجره خلاصه کنیم، آن شجره محمد و آلش می باشد، یعنی محمد و آلش خلاصه همه چیزهایی هستند که از حضرت آدم تا خاتم برای هدایت انسانها از طرف خداوند ارسال شده است هرچه را که آنان مامور به ابلاغ بودند در نزد اینان است.

“و موضع الرساله “

    جایگاه رسالت بودن ائمه(علیه السلام) دو معنی دارد:

1-معصومین وابسته به خاندان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) هستند

2-اگر معنای رسالت را توسعه بدهیم و علاوه بر دریافت و ابلاغ وحی ،حفظ و پاسداری و نگاهبانی از ره آورد وحی، تشریع و تبیین خطوط کلی مذهب و بیان حدود و ثغور و اجرای احکام آن را رسالت الهی بدانیم، می گوییم تک تک شما اهل بیت(علیه السلام) جایگاه رسالت هستید، زیرا اگر دیگران با ماموریت عام ،عهده دار رسالت حفظ تبلیغ ،ترویج و مجاهده در راه دین شدند، ائمه اطهار این رسالت را با ماموریتی خاص برعهده گرفته اند، واقعه غدیر که نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) براساس دستورات الهی ماموریت ادامه رسالت را برعهده شخص علی (علیه السلام) گذاشت نمونه ای از آن است.

منبع: 

1.      جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقربان ج 6-7-2و…

 

موضوعات: ویژه ماه شعبان
 [ 12:34:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مسئله یابی و طرحنامه نویسی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان کارگاه مسئله یابی و طرحنامه نویسی در تاریخ99/11/25  هم از سامانه سیما و هم به صورت حضوری برگزار گردید. در این کارگاه آقای سرگزی بیان کرد: پدیده ها و رفتارهای انسان ها که در طول روز با آنها مواجه هستیم سوالات متعددی را در ذهن ایجاد می کند و همین باعث می شود آن را به عنوان موضوع تحقیق انتخاب کنیم. یا اینکه از محتوای سخنرانی ها و کتاب ها به موضوعاتی برمی خوریم که موجب بارش فکری به ذهن می شود و می تواند موضوع تحقیق باشد.

ایشان در ادامه گفت:  بعد از اینکه با مطالعه فراوان موضوع را انتخاب کردیم باید بدانیم چطور موضوع را تبیین کنیم. حداقل موضوع باید یک متغیر مستقل و یک متغیر وابسته داشته باشد  تا بتوانیم مسئله اصلی تحقیق را بیان کنیم.

 آقای سرگزی در پایان اظهار داشت: برای تبیین اولیه موضوع مواردی همچون حرکت از کل به جز، ذکر مقدمه، بیان  اقدامات، نقد اقدامات انجام شده باید صورت بگیرد. در نقد اقدامات ابتدا به بیان نکات مثبت می پردازیم در ادامه به بیان نکات منفی پرداخته می شود.

موضوعات: کارگاه
[پنجشنبه 1400-01-19] [ 09:11:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  شــرح اجمــالی بر صلــوات شعبانیه (1) ...

 

ماه شعبان، از ماههای پرفضیلت خداوند است.

 

همچنان که مکان ها برای خود فضایلی دارند که برای مکان های دیگر نیست مثل دو رکعت نماز در مسجد رسول الله که برابری می کند با ده هزار نماز در مساجد دیگر، البته این مسئله صرفاً از نظر پاداش نیست بلکه همانطور که ده هزار برابر پاداش دارد، ده هزار برابر نیز بر کمالات روحی انسان می افزاید.

حال ماهها و روزهای خداوند هم همین است و خداوند به بعضی از ایام توجه ویژه دارد” إنّ لِرَبِّكُم في أيّامِ دَهرِكُم نَفَحاتٍ، فَتَعَرَّضُوا لَهُ لَعَلَّهُ أن يُصِيبَكُم نَفحَةٌ مِنها فلا تَشقَونَ بَعدَها أبدا “(محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد68، ص221)

 فیوضات این ماه، همان اعمالی است که در این ماه وارد شده و با انجام آن خود را در معرض رحمات و فیوضات الهی قرار می دهیم.

یکی از نسیم های الهی؛ صلواتی است که از امام زین العابدین(علیه السلام) روایت شده است که از تعقیبات مهم ماه شعبان است،این صلوات فقط شعار مذهبی یا راز و نیاز عاشقانه با خدای متعال نیست بلکه دریایی از معارف الهی است که قسمت عمده آن؛ درس امام شناسی و تبیین مقام والای اهل بیت عصمت و طهارت است.

این صلوات دو بخش دارد:

1-امام شناسی و اقرار به مقامات امامان

2- درخواست از خداوند

این دعا مشتمل بر شش صلوات است که اکثر آنها قسمتی از فضایل پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را بیان می کند.

آغاز دعا با صلوات:

صلوات بهترین عبادت یا یکی از بهترین آنهاست، زیرا سایر عبادات را فقط بندگان امتثال می کنند در حالی که صلوات، هدیه ای است که نخست خود خداوند و سپس فرشتگان بر پیامبر می فرستند و سپس ماموربه قرار می گیرد، لذا اهدای صلوات به رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) کار خدایی کردن و اقتداء به ذات اقدس الهی است.

صلوات:

1-ریشه قرآنی و روایی دارد:

“إِنَّ الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما"(احزاب/56)

 از فعل مضارع «یصلون» بدست می آید که خداوند می خواهد آن را به عنوان شیوه  و روش دائمی خود قرار دهیم.

2-نشانگر روحیه قدرشناسی امت است

چرا که حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)؛ مامور هدایت جامعه و واسطه فیوضات الهی حتی فیوضات ناشی از صلوات هستند.

3-پاداش آن رحمتی که از جانب خداوند شامل حال ما می شود.

4-کفاره گناهان

پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:"من صلی صلاه صلی الله علیه بها عشراً و حطّ عنه عشر خطیئات"هرکس یک بار بر من صلوات بفرستد، خداوند در برابر آن ده بار بر او صلوات می فرستد و ده گناه از او محو می کند. در زیارت جامعه کبیره نیز وارد است"کفارة لذنوبنا".

5-پشتوانه دعا:

” من أراد أن يسأل الله حاجته فليبدأ بالصلاة على النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ ويسأل حاجته وليختم بالصلاة على النبي ـ صلى الله عليه وسلم ـ فإن الله يتقبل الصلاه وهو أكرم من أن يرد ما بينهما “.حدیث دیگر: الدعا محبوب حتی یصلی علی محمد و اهل بیته. (محمدبن حسن حر عاملی، وسائل الشیعه، جلد7، 1416ق، ص96)

منابع:

* قرآن

  1.   جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقربان ج 6-7-2و…

2.  عاملی، محمدبن حسن حر، وسائل الشیعه، جلد7، قم، موسسه آل البیت، 1416ق.

3.  مجلسی، محمد باقر ، بحارالانوار، ج50، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی تا.

 

موضوعات: مقالات, ویژه ماه شعبان
 [ 08:28:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آثار دروغ در آیات و روایات ...

پژوهشگر:حکیمه غلامی

 

  چکیده

دروغ گفتن یکی از محرمات و آفت های خطرناک زبان، است و دروغ از گناهان کبیره می باشد. دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ایمان است.
علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین به آن اشاره شده است.سرچشمه دروغ نیز گاهی به خاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعیت و مقام و زمانی نیز به خاطر علاقه شدید به مال و جاه و مقام و …است که شخص از این وسیله نامشروع برای تامین مقصود خود کمک می گیرد.

ابزار بسیاری از گناهان دروغ است اینکه افراد دروغگو بدبینی و سوء ظن خاصی نسبت به همه کس و همه چیز دارند ، با دروغ خود را بزرگ جلوه می دهند، با دروغ هزار گونه تملق می گویند و یکی از راههای درمان دروغ این می باشد که قبل از هر چیز باید مبتلایان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوی و مادی آن متوجه ساخت و نیز باید باید متوجه ساخت که اگر چه دروغ در پاره ای از موارد نفع شخصی دارد ولی نفعش بسیار آنی و زودگذر است و یکی دیگر از موثرترین راههای درمان دروغ پرورش شخصیت در افراد و کوشش برای تقویت پایه های ایمان در دل آنان است و باید محیط های تربیتی و معاشرتی مبتلایان را از وجود افراد دروغگو پاک کرد تا تدریجا طبق اصل محاکات و تاثیرپذیری محیط وجود آنها از این رذیله پاک گردد.در سراسر جهان هستی قانون صداقت و صراحت و حقیقت جاری است . هر چند به حسب ظاهر در عالم هستی تضادها و تعارض هایی دیده می شود ولی دروغ و خیانت در طبیعت اصلا وجود ندارد. اصولا حقایق ناب را در طبیعت و هستی باید جستجو کرد و از زبان آفرینش باید شنید. مگر جز این است که تمام قوانین علمی و فلسفی برداشتی است نسبی از جهان هستی و قوانین حاکم بر آن و طالبان حقیقت همه و همه در اسرار هستی می اندیشند و از آن الهام می گیرند و جز با هستی و قوانین حاکم بر آن سروکاری ندارند؟

خلاصه کلام آنکه بنای خلقت و طبیعت بر حقیقت و راستی استوار است ، لکن این انسان ظالم و ستمکار است که حق را با باطل به هم آمیخته و آن را وارونه جلوه می دهد، زیرا باطل محض را نمی شود به مردم ارائه داد که طبع حقیقت جوی مردم خود به خود آن را دفع می کند.خداوند سبحان چه با زبان تکوین و چه با زبان تشریع با صداقت و راستی با بندگانش سخن می گوید و می فرماید که صداقت برای شما بهتر است. علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند « ولکن یُوخَذُ مِن هذا ضِغثٌ و من هذا ضغث فَیُمزجان …» مردم قسمتی از حق و قسمتی از باطل را گرفته و در هم می آمیزند و از این راه ، باطل را به خورد مردم میدهند.

موضوعات: تفسیر و علوم قرآنی
[دوشنبه 1400-01-16] [ 08:33:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، نشست علمی با عنوان"فلسفه بعثت پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)” با حضور کارکنان و شماری از اساتید و طلاب این مدرسه به صورت حضوری و از سامانه سیما در تاریخ99/12/20 برگزار شد. در این نشست حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مزرئی با استناد به آیه2 سوره مبارکه جمعه مهمترین فلسفه و برکت بعثت از دیدگاه حضرت امام(ره) را تربیت انسان و نزول قرآن دانست.

وی با اشاره به کلامی از حضرت امام(ره) درمورد بعثت نبی مکرم اسلام(ص) گفت: ” اگر شرافت زمان به واسطه حادثه‌ای است که در آن زمان واقع می‌شود، باید عرض کنم که روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر؛ «مِنَ الازَلِ الَی الابَد»، روزی شریفتر از آن نیست؛ برای اینکه حادثه‌ای بزرگتر از این حادثه اتفاق نیفتاده است».

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره)  ادامه داد:  فهم صحیح اسلام توسط انسان کامل‌  انجام می شود و اگر کسی تمایل به فهم کامل داشته باید به انسان کامل رجوع کندکه پیامبراسلام(ص)  به عنوان انسان کامل معرفی شده است.

مزرئی در ادامه سخنان خود با توجه به بیانات حضرت امام خمینی(ره) در مورد رسالت انبیاء اظهار کرد:  ماموریت انبیاء در تربیت و تکامل انسان‌ بوده و بعثت روزی است که خداوند انسان کاملی را مامور تکمیل اسلام برای تربیت انسان در همه ابعاد فرستاد.

وی با توجه به بیانات حضرت امام«ره» با استناد به آیه کریمه  اقْرا بِاسْمِ رَبِّکَ اضافه کرد: هر شخصی مربی دارد و مربی انسان کامل اسم الله است.خداوند فرموده: اقْرا بِاسْمِ رَبِّکَ ؛ یعنی، ربّ رسول؛ یعنی، آنکه تربیت کرده است رسول اکرم را؛  و خداوند به پیامبر (ص) می فرماید:آن ربّی که ربّ تو است و احاطه به همه موجودات دارد، تو باید قرائت کنی و تربیت کنی مردم را به آن راه، که همان  اسلام است که تربیت می کند انسانها را .

وی، پیامبراسلام(ص) را اشرف موجودات و اکمل انسانها و مربّی بزرگ بشردانست وتصریح کرد:  ذات مقدس حق تعالی در رسول اکرم(ص) به تمام اسما و صفات متجلی بوده که با دلایل نقلی و عقلی متعددی می توان این مطلب را اثبات کرد.

مزرئی با تاکید بر سخنان امام خمینی (ره) ادامه داد: قرآن هم کتاب انسان‌سازی است، و با تلاوت آیات خداوند برای انسان تزکیه حاصل می شود و به این ترتیب یعنی با تزکیه علم به کتاب و حکمت پیدا می شود. زیرا حکمت چیزی نیست که با علم حصولی به دست آید. حکمت همان نور الهی است که با اخلاص انسان به دست می آید و جایگاه دریافت حکمت عقل نیست بلکه قلب می باشد.

استاد حوزه یادآور شد: نزول قرآن کریم مهم ترین برکت بعثت بوده که تحول علمی عرفانی عظیمی را در عالم ایجاد کرد.

مزرئی به نامه حضرت امام(ره) به گور پاچف رئیس جمهور روسیه اشاره کرد وخاطر نشان کرد: تحولی که قرآن و بعثت پیامبر اسلام(ص) در بین دانشمندان مسلمان ایجاد کرده می تواند مورد توجه و مطالعه و راه هدایتی برای انسان باشد.
وی در پایان سخنان خود بیان کرد: اگروجود نبی مکرم اسلام(ص) نبود قرآن در همان عالم غیب باقی مانده وکسی توان این انزال را جز قلب پیامبر اسلام(ص) نداشت.

موضوعات: نشست پژوهشي, نشست علمی
 [ 08:27:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  رابطۀ قواعد اخلاقی و حقوقی ...

 

منصوره علیمحمدی

چکیده

  از آنجا که هم حقوق و هم اخلاق، در حوزۀ ارزشها قرار داشته و افعال اختیاری انسان را تنظیم و تعدیل می کنند، شناخت هر یک و همینطور کشف رابطۀ این دو با یکدیگر ضروری به نظر می رسد.  قواعد حقوقی و اخلاقی در عین اینکه تفاوتهایی دارند، ولی تأثیر قواعد اخلاقی بر قواعد حقوقی از مطالبی است که تردید ناپذیر است، بلکه در جوامع مذهبی یقیناً بسیار بیشتر از جوامع غیر دینی است. به گونه ای که هر چند برخی حقوقدانان قایل به افتراق این دو از هم هستند، ولی بر اساس دینی بودن جامعه و ارزشهای اخلاقی که نقش مؤثری بر قانون می گذارد هر چه سطح هم پوشانی این دو دایره یعنی دایرۀ قواعد حقوقی و قواعد اخلاقی بیشتر باشد می توان به پیشرفته تر بودن قانون آن جامعه و در نتیجه پیشرفت آن اجتماع حکم نمود.  

موضوعات: مقالات
 [ 08:24:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه آموزش مقاله نویسی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان سومین کارگاه آموزش مقاله نویسی در تاریخ 99/12/18 توسط خانم برقرار در این مدرسه برگزار گردید. در این جلسه از کارگاه به نقدو بررسی مقدمه مقالاتی که طلاب در ادامه جلسات قبل نگاشته بودند پرداخته و اشکالات کار آنها بیان گردید. در ادامه جهت آشنایی بیشتر طلاب با شیوه نگارش مقالات، با بررسی چند مقاله تخصصی تفسیر، چگونگی ایجاد عناوین و تیترهای اصلی و فرعی و همچنین شیوه استفاده از منابع و فیش برداری و چگونگی رفرنس ها در مقالات اموزش داده شد.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی
 [ 08:20:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت