معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  ویژگی و اهمیت عدد 40 در روایات ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم ربابه کابوسی در مراسم دهه آخر صفر که با حضور بانوان در تاریخ1404/05/23 برگزار شد، در بحث از ویژگی و اهمیت عدد 40 در روایات گفت: چهل از مهمترین رموز عددی رایج در میان بسیاری از اقوام و فرهنگ ها است، در احادیث‌اسلامی نیز از این عدد بسیار استفاده شده که بر کثرت، کمال و بلوغ دلالت دارد.
وی با اشاره به پیاده‌روی اربعین افزود: اربعین فقط یک مراسم نیست، بلکه یک پیام زنده‌ است، پیام عاشورا که عدالت، آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم است که با اربعین به همه دنیا منتقل شد.
خانم کابوسی ادامه داد: در آموزه های دینی گاه بر لزوم طی شدن مهلتی چهل روزه برای پاک شدن فرد گناهکار از آلودگی گناه تاکید شده است.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: علاوه بر زمینه های دینی و عرفانی، در زمینه های اخلاقی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است که دلالت بر کمال و بلوغ دارد، چنانچه چهل سالگی سن رشد کامل و رسیدن آدمی به نهایت قوای جسمانی و عقلانی است.
وی خاطرنشان کرد: در روایات نیز وارد است: «كسى كه چهل روز خود را براى خدا خالص كند، خداوند متعال چشمه‌هاى حكمت را از قلب او بر زبانش مى‌جوشاند»، «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً فَجَّرَ اَللَّهُ يَنَابِيعَ اَلْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ».
کتابدارحوزه تصریح کرد: در چهار آیه از آیات قرآن واژه اربعین آمده که دو مورد آن مربوط به ۴۰ شب میقات حضرت موسی در کوه طور است، اربعین و چله گیری یکی از روش هایی است که اولا، ریشه در آموزه های دینی دارد و ثانیا، از قدیم الایام اهل معرفت و سلوک از آن استفاده و توصیه کرده اند، همچنین به تجربه ثابت شده است که این روش کارایی بسیار خوبی در ایجاد تغییر مثبت در زمینه خودسازی دارد.
خانم کابوسی ابراز کرد: آثار چله نشینی بستگی کامل به زمینه‌های موجود در انسان و اراده، توجه، همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است، ولی به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیق تر می فهمد و زمینه برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد.
استاد حوزه اضافه کرد: معنای چله نشینی بریدن از مردم و شانه خالی کردن از مسؤولیت های اجتماعی و شرعی و انسانی نمی باشد، مهم این است که انسان در میان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نماید و بر خود مسلط باشد، چون گاهی خدمت به مردم و گشودن گرهی از کار آنها و گرفتن دست انسانی درمانده و بیچاره، اثرش از ده ها چله نشینی بیشتر و عمیق‌تر است
وی در پایان تاکید کرد: توجه به خدا و اخلاص در مدت 40 روز هر چند با اکراه نفس نیز همراه باشد، دارای اثر و نتیجه است و معمولا این اکراه در شروع کار بروز دارد، ولی با گذشت زمان خود نفس امادگی برای این عمل را پیدا کرده و نرمش نشان می دهد و از مقاومت و لجاجت دست می کشد و شیرینی و گوارایی عمل و عبادت را می چشد.

موضوعات: نشست علمی
[یکشنبه 1404-08-11] [ 10:48:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  جایگاه «عفو و گذشت» در آموزه‌های دینی ...


به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم فاطمه احمدی در مراسم دهه آخر صفر که با حضور بانوان در تاریخ1404/05/24  برگزار شد، به تبیین جایگاه رفیع «عفو و گذشت» در آموزه‌های دینی پرداخته و عفو را نه تنها یک صفت اخلاقی والا، بلکه به عنوان «مهمترین نوع انفاق» معرفی کرد.
وی با اشاره به اینکه صفت«عفو» حدود ۳۴ مرتبه در قرآن کریم به کار رفته است، به بررسی معنای این کلمه پرداخت و گفت: «عفو» به معنای «قصد گرفتن چیزی» بوده، اما به تدریج و با کثرت استعمال به معنای «بخشیدن و چشم‌پوشی کردن» به کار رفته است.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان در ادامه به تفاوت «عفو» و «صفح» پرداخت و «صفح» را به معنای گذشت همراه با روی خوش و رضایت قلبی معرفی کرد.
خانم احمدی تأکید کرد: اگرچه عفو به معنای بخشش است اما ممکن است همراه با دلخوری باشد، در حالی که «صفح» علاوه بر بخشش، شامل روی خوش و لبخند رضایت نیز می‌شود که از درجه و مقام بالاتری برخوردار است.
وی در تبیین عفو الهی، به آیه ۲۵ سوره شورا اشاره کرد که خداوند توبه بندگان را می‌پذیرد و خاطرنشان کرد: یک توبه‌‌واقعی سه شرط اصلی دارد که عبارتند از؛ پشیمانی از گناه و خطا، تصمیم بر عدم تکرار گناه، جبران گناه در صورت امکان.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان در ادامه سخنرانی خود، بر ضرورت الگوگیری از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله) و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) در زمینه «عفو و گذشت» تأکید کرد و این ویژگی را از اساسی‌ترین پایه‌های سعادت فردی و اجتماعی دانست و اظهار داشت: پیاده‌سازی این فضایل در زندگی؛ منجر به افزایش صلح، صفا، محبت و مهرورزی در جامعه خواهد شد.
خانم احمدی در بیان آثار و برکات عفو و گذشت در زندگی فردی و اجتماعی پرداخت و تأکید کرد: پیاده‌سازی این خصائص ابتدا باید از خانواده آغاز شود؛ در روابط با همسر، فرزندان، خواهر و برادر و سپس به سایر افراد جامعه و همسایگان سرایت کند، چنانچه با این رویکرد، جامعه‌ای زیبا، عاری از بدی‌ها و زشتی‌ها شکل خواهد گرفت.

وی به طور خاص به نقش عفو و گذشت در روابط خانوادگی اشاره کرد و گفت: «گاهی از همسر خود دلخور می‌شوید، اما با عفو و گذشت، بدون ایجاد تنش و دعوا، همسرتان متوجه اشتباه او می‌شود و مهر و محبت بین شما افزایش می‌یابد.» که این امر عاملی برای افزایش صلح، صفا و صمیمیت در میان افراد خانواده و تهذیب نفس می‌شود.
استاد حوزه در پایان به آثار عفو و گذشت اشاره کرد و آمرزش گناهان و تقویت ایمان، موجب صفا و صمیمیت، تهذیب نفس، آرامش در خانواده و زمینه‌ساز اصلاح، هدایت و تربیت را از جمله این آثار برشمرد.

موضوعات: نشست علمی
 [ 10:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  صله رحم عامل استحکام خانواده ...

 به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم فاطمه کلاگری در مراسم دهه آخر ماه صفر که با حضور بانوان و از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان برگزار شد، بر اهمیت و جایگاه والای صله رحم در اسلام تاکید کرد. وی در ابتدای سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور در جمع عزاداران حسینی، بحث اصلی خود را به موضوع «ارتباط با خویشاوندان و صله رحم» اختصاص داد و اظهار داشت: «این روابط، روابطی ارزشمند در ارزش‌های الهی و دینی هستند. وی با اشاره به جایگاه صله رحم در احکام دینی افزود: «صله رحم به عنوان یک واجب الهی مطرح شده و هیچ بحثی در وجوب آن نیست، همانطور که خداوند متعال در آیه ۳۷ سوره نساء می‌فرماید: «نیکی به پدر و مادر را هم‌ردیف پرستش خود قرار داده»، این نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد روابط خویشاوندی است. خانم کلاگری با استناد به روایات به حدیثی از پیامبر اکرم(صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله) اشاره کرد که فرموده‌اند: «به آنان که حاضر، به آنان که غایب و آنان که در صلب مردان و رحم زنان تا روز قیامت به دنیا می‌آیند، سفارش می‌کنم که صله رحم نمایند، هرچند مستلزم پیمودن مسافت یک سال باشد». دانش آموخته سطح3 مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان به سفارش مولا امیرالمومنین(علیه‌السلام) به فرزندان خود در خصوص اهمیت خویشاوندان اشاره کرد و گفت: این همه سفارش از سوی قرآن، پیامبر اکرم(صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله) و اهل بیت(علیهم‌السلام) نشان‌دهنده جایگاه رفیع خانواده و خویشاوندان است. وی با تاکید بر درک صحیح معنای صله رحم از مخاطبان خواست تا در تفسیر کلام قرآن و روایات دقت لازم را داشته باشند و خویشاوندان را شامل بستگان نسبی از یک پدر و مادر، پدربزرگ و مادربزرگ، و فرزندان دانست. خانم کلاگری در ادامه سخنرانی خود به انواع کمک‌ در راستای صله رحم پرداخت و اظهار داشت: «کمک جانی، مالی، فکری و عاطفی از مصادیق صله رحم هستند که هر کدام جایگاه ویژه‌ای دارند.» وی با تأکید بر کمک جانی، به ایثار حضرت علی(علیه‌السلام) در شب لیلة المبیت اشاره کرد که برای حفظ جان پیامبر اکرم(صلی‌الله‌و‌علیه‌و‌آله) در بستر ایشان خوابیدند و فرمود: «این نشان‌دهنده از جان گذشتگی در راه دین و حمایت از رسول خاتم است». سخنران مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان، کمک فکری را نیز بسیار مهم دانست و توضیح داد: کمک فکری می‌تواند شامل راهنمایی، مشورت و حتی هدایت افراد باشد، تشکیل حوزه‌های علمیه توسط ائمه باقر و صادق(علیهم‌السلام) و حضور شما عزیزان در این مراسمات، مصادیقی از کمک فکری و انتقال معارف اهل بیت(علیهم‌السلام) است. خانم کلاگری گفت: «این حمایت‌های عاطفی، مالی، جانی و فکری است که باعث استحکام روابط خویشاوندی می‌شود.» ایشان در ادامه به آثار و برکات صله رحم اشاره کرد و گفت: «صله رحم باعث افزایش روزی، نیکوتر شدن اخلاق، پاک شدن اعمال، برطرف شدن بلاها و سبک شدن حساب روز قیامت می‌شود». وی در نهایت با اشاره به آیه اول سوره نساء، بر رعایت تقوای الهی نسبت به خویشاوندان، حفظ آبرو و هویت آنها، شتافتن برای دیدار و رفع نواقص زندگی‌شان تاکید کرد و این موارد را از مصادیق تقوای الهی برشمرد. 

موضوعات: نشست علمی
 [ 10:38:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست علمی پاسخ به شبهات حوزه زنان ...

“دکتر حکمت نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست علمی پاسخ به شبهات حوزه زنان که در تاریخ 3/7/1404 در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گرگان برگزار گردید به تبیین ماهیت و جایگاه حقوق اجتماعی زنان در فرایند استنباط احکام حقوقی اسلام با تأکید بر فقه امامیه پرداخت و گفت: این نشست با هدف پاسخگویی به شبهات و ارائه تحلیل‌های عمیق‌تر در حوزه حقوق زنان میباشد.
وی در این گفت‌وگوی علمی، ابعاد مختلف مفهوم “"حق"” را در رویکردهای فقهی و حقوقی تشریح نموده و سپس به بررسی مصادیق و انواع مطالبات حقوقی و اخلاقی، نسبت دولت با حقوق مثبت و منفی، و همچنین نقش دولت در اخلاقیات اجتماعی و اشتغال زنان پرداختند.
دکتر حکمت نیا در ادامه به تفاوت بنیادین در درک مفهوم “"حق"” میان فقها و حقوقدانان اشاره کردند. این تفاوت اساسی در فهم ماهیت و دامنه “"حق"” است که منجر به رویکردهای متفاوتی در استنباط و انطباق آن با مسائل اجتماعی، به‌ویژه در حوزه حقوق زنان، می‌شود.
از منظر فقها، “"حق"” عمدتاً به معنای اختیاری است که در دست مکلف یا شارع قرار دارد. این اختیار، ذاتاً ناظر به حوزه تکالیف و وظایف است و بیانگر امکانی برای انجام یا عدم انجام یک فعل، یا سلطه‌ای بر شیء یا شخص دیگر است. تأکید فقها بر ویژگی‌هایی چون قابلیت انتقال، اسقاط و نقدپذیری “"حق"” است. به عنوان مثال، حق شفعه که برای همسایه در بیع ملک مشترک وجود دارد، قابل انتقال به وارث است و اگر مورد معامله قرار گیرد، قابل نقد شدن است. همچنین، برخی حقوق مانند حق شفعه قابل اسقاط است. این نگاه، “"حق"” را بیشتر به عنوان یک جایگاه شرعی یا تکلیفی در نظر می‌گیرد که ممکن است برای فرد مکلف ایجاد تکلیف کند یا به او اجازه انجام کاری را بدهد.
این در حالی است که حقوقدانان، “"حق"” را نوعی امتیاز در برابر دیگران تعریف می‌کنند. این امتیاز، قدرت یا امکانی است که قانون به یک شخص در برابر اشخاص دیگر اعطا می‌کند. حقوقدانان، “"حق"” را قابل تجزیه به عناصر بنیادین‌تر و قابل تحلیل به اجزای اتمی (اتم‌های حق) می‌دانند. این عناصر عبارتند از:
• “"توانایی"” (Power): که به معنای قدرت تغییر یک رابطه حقوقی است. به عنوان مثال، شخص طلبکار دارای توانایی اسقاط دین یا تبدیل آن به اقساط است. یا در عقد نکاح، زوجین دارای توانایی انحلال عقد از طریق طلاق یا بذل هستند.
• “"آزادی"” (Freedom/Liberty): که به معنای نبود تکلیف قانونی برای انجام یا عدم انجام یک عمل است. به عنوان مثال، فرد در انتخاب شغل یا همسر خود آزاد است، به این معنا که قانون تکلیفی برای انتخاب خاصی برای او ایجاد نکرده است. این آزادی، در واقع حاصل عدم وجود تکلیف قانونی مخالف است.
• “"مطالبه"” (Claim): که به معنای امکان درخواست انجام وظیفه یا اجتناب از امری از سوی شخص یا اشخاص دیگر است. به عنوان مثال، طلبکار حق دارد مبلغ بدهی خود را از بدهکار مطالبه کند. قانون، شخص طلبکار را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌تواند از بدهکار انجام یک وظیفه (پرداخت بدهی) را بخواهد.
این تمایز مفهومی، پیامدهای مهمی در تحلیل حقوق اجتماعی زنان دارد. درک “"حق"” به مثابه “"امتیاز در برابر دیگران"” زمینه را برای تمرکز بر روابط حقوقی، تکالیف طرف مقابل (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی مانند دولت)، و امکان تحقق و اجرای عملی آن فراهم می‌سازد.
وی در ادامه، به تفصیل به مفهوم “"مطالبه"” پرداختند و پنج صورت از آن را تشریح کردند. این تمایز میان انواع مطالبات، به درک بهتر ماهیت حقوقی و نحوه اعمال آن‌ها کمک می‌کند.
1. مطالبه با سبب قانونی (Legal Claim): این نوع مطالبات، ناشی از یک رابطه حقوقی مشخص و مورد شناسایی قانون هستند. به عنوان مثال، مهریه که در عقد نکاح بر عهده زوج قرار می‌گیرد، یا نفقه که بر عهده شوهر برای همسر و فرزندان است. این مطالبات، دارای ضمانت اجرای حقوقی هستند و در صورت عدم پرداخت، قابل پیگیری قضایی می‌باشند. “"سبب قانونی"” در اینجا، همان منبع حقوقی است که این طلب را ایجاد کرده است.
2. تعهد بدون مطالبه (Obligation without Claim): این دسته از تعهدات، اگرچه از سوی فرد پذیرفته شده‌اند، اما مبنای حقوقی مستقیم برای مطالبه از سوی دیگری ندارند و بیشتر جنبه اخلاقی یا عرفی دارند. همچون نذر که فرد به خداوند تعهد می‌دهد. در این مورد، تعهد از جانب نذرکننده پذیرفته شده است، اما موضوع، جنبه اخلاقی دارد و در حوزه روابط انسانی، ذی‌حق مستقیمی برای مطالبه آن وجود ندارد، مگر اینکه به نحو دیگری در چارچوب حقوقی قرار گیرد.
3. عمل اختیاری بر اساس قرارداد (Voluntary Act based on Contract): این حالت، مربوط به تعهداتی است که به صورت ارادی و از طریق یک قرارداد (اعم از صریح یا ضمنی) ایجاد می‌شوند. طرفین قرارداد، با اراده خود، حقوق و تکالیفی را برای خود ایجاد می‌کنند. مثلاً در قرارداد خرید و فروش، فروشنده متعهد به تحویل کالا و خریدار متعهد به پرداخت قیمت است. این تعهدات، ماهیت حقوقی دارند و از طریق ابزارهای حقوقی قابل اجرا هستند.
4. عمل اختیاری بدون قرارداد و قصد تبرع (Voluntary Act without Contract and without intention of gratuitousness): این مورد به وضعیت‌هایی اشاره دارد که فرد عملی را به صورت اختیاری انجام می‌دهد، بدون اینکه قراردادی در میان باشد و بدون قصد بخشش یا احسان محض. این عمل، می‌تواند منجر به ایجاد تعهد حقوقی برای او شود. به عنوان مثال، پرداخت وجهی که تصور می‌شده بدهکار است، در حالی که دین ادا شده بود. در چنین مواردی، ممکن است قاعده “"الزام به موجب فعل"” یا “"استیفای ناروا"” دخیل باشد و تعهد به بازپرداخت یا جبران ایجاد شود.
5. مطالبه قضایی بر اساس انصاف (نحله) (Judicial Claim based on Equity/Munificence): این نوع مطالبه، نمونه‌ای است که در برخی نظام‌های حقوقی، به‌ویژه در مورد حقوق مالی زن پس از طلاق، مطرح می‌شود. “"نحله"” در فقه امامیه، به عطیه و هبه‌ای اطلاق می‌شود که مرد پس از طلاق، در صورت عدم نشوز زن، به او می‌پردازد. این هبه، جنبه مالی دارد و در صورت عدم پرداخت، قابل مطالبه قضایی است. هرچند مبنای اصلی آن “"هبه"” است، اما در برخی تفاسیر حقوقی، می‌تواند به عنوان مظهر انصاف و جبران بخشی از خسارات احتمالی زن در فرایند طلاق نیز تلقی شود.
دکتر حکمت نیا تأکید کردند که مطالبات حقوقی، برخلاف مطالبات اخلاقی، دارای پیگیری قضایی هستند. این بدان معناست که قانون، چارچوب‌ها و سازوکارهایی را برای احقاق این مطالبات فراهم کرده است. در مقابل، مطالبات اخلاقی، اگرچه ممکن است از اهمیت اجتماعی بالایی برخوردار باشند، اما فاقد ضمانت اجرای قهری از سوی دولت هستند و غالباً به وجدان و اخلاق فردی و اجتماعی واگذار می‌شوند.
وی یکی از محورهای اصلی بحث، تقسیم‌بندی حقوق به “"حقوق مثبت"” و “"حقوق منفی"” را مطرح کرده و گفت: این تقسیم‌بندی، که ریشه در فلسفه سیاسی و حقوقی لیبرالیسم دارد، به تعیین دامنه دخالت دولت و مسئولیت آن در قبال شهروندان می‌پردازد.
• حقوق منفی (Negative Rights): این حقوق، به معنای “"آزادی از دخالت"” هستند. در مورد حقوق منفی، دولت موظف به عدم مداخله است. یعنی دولت نباید مانع اعمال این حقوق شود. افراد خودشان باید این حقوق را استیفا کنند و دولت تنها در صورتی وظیفه مداخله پیدا می‌کند که این حقوق توسط دیگران مورد تجاوز قرار گیرد، نه اینکه خود دولت مسئول تأمین و اجرای آن‌ها باشد. در واقع، وظیفه دولت در این زمینه، بیشتر ناظر به حفظ نظم و حمایت از افراد در برابر تجاوزات است.
مثال‌هایی چون حق انتخاب در انتخابات، حق آزادی بیان، حق تجمع، و حق آزادی عقیده از این دست هستند. دولت نباید انتخاب یا تجمع یا عقیده یک فرد را محدود کند، مگر در چارچوب قانون و برای حفظ نظم عمومی. اگر کسی مانع تجمع مسالمت‌آمیز دیگری شود، دولت وظیفه دارد از او حمایت کند.
• حقوق مثبت (Positive Rights): این حقوق، به معنای “"حق بر دریافت"” یا “"حق بر اجرا"” هستند. در مورد حقوق مثبت، دولت موظف به تأمین و مداخله فعال برای استیفای این حقوق است. دولت نه تنها نباید مانع شود، بلکه باید خود زمینه تحقق و برخورداری شهروندان از این حقوق را فراهم آورد.
حق مسکن، حق بهداشت، حق آموزش، و حق پژوهش از نمونه‌های بارز حقوق مثبت به شمار می‌روند. در این موارد، دولت موظف است برای تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد، ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، فراهم کردن امکانات آموزشی رایگان یا ارزان، و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی، اقدامات عملی انجام دهد.
میزان این وظایف دولت در قبال حقوق مثبت، محل گفتگوی فقها و حقوقدانان است. فقها با توجه به اصول فقهی مانند “"اولی الامر"” و “"سیاست مدن"” و همچنین مفهوم “"حسبه""، دامنه وظایف حاکم اسلامی را در تأمین مصالح عمومی و رفاه مردم تعیین می‌کنند. حقوقدانان نیز با توجه به مبانی نظری اقتصاد سیاسی و نظام‌های مختلف حکومتی، میزان دخالت دولت و سازوکارهای تأمین این حقوق را مورد بحث قرار می‌دهند.
بحث مهم دیگر، نسبت دولت با “"اخلاقیات اجتماعی"” است که علاوه بر حقوق (مثبت و منفی) که عمدتاً در حوزه روابط فرد با فرد و فرد با دولت تعریف می‌شوند، قواعد اخلاقی نیز در تنظیم روابط اجتماعی نقش دارند. این قواعد، که لزوماً همه آن‌ها در قالب قوانین موضوعه مدون نشده‌اند، بر رفتار، پوشش، و تعاملات افراد در جامعه تأثیر می‌گذارند.
سؤال اساسی این است که دولت تا چه حد می‌تواند در حوزه اخلاقیات مداخله کند؟ آیا باید برای رعایت برخی قواعد اخلاقی، ضمانت اجرایی کیفری یا مدنی وضع کند، یا صرفاً به ترویج و تشویق آن‌ها بپردازد؟
این مسئله، به‌ویژه در موضوعاتی مانند عفاف و حجاب، یکی از پیچیده‌ترین مباحث جهانی و داخلی است. از یک سو، برخی از این قواعد اخلاقی، مانند حجاب در فقه امامیه، دارای مبنای شرعی و فقهی هستند و امر به معروف و نهی از منکر، که از اصول اسلامی است، می‌تواند دولت را در این زمینه مکلف سازد. از سوی دیگر، مداخله قهری دولت در مسائل اخلاقی، با مفاهیم آزادی فردی و حریم خصوصی در تضاد قرار می‌گیرد.
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کردند که این موضوع، نیازمند تبیین ساختارهای فلسفی دقیق‌تری است. باید مشخص شود که آیا “"اخلاق"” تابعی از “"حقوق"” است یا مستقل از آن. همچنین، باید دامنه “"مصلحت عمومی"” که توجیه کننده دخالت دولت است، به دقت تعریف شود. آیا صرف “"قبح اخلاقی"” از نظر عده‌ای، کافی برای اعمال ضمانت اجرای دولتی است؟ این پرسش‌ها، ما را به سمت بحث‌های عمیق‌تر در فلسفه اخلاق، جامعه‌شناسی دین، و حقوق بشر سوق می‌دهد.
دکتر حکمت نیا در پاسخ به سوالی درباره اشتغال زنان، میان “"حق کار""، “"شغل""، و “"منصب"” تمایز قائل شدند. این تمایز، در فهم حقوق و تکالیف زنان در حوزه اشتغال بسیار مهم است.
• “"حق کار"": ایشان “"حق کار"” را به معنای آزادی و محترم بودن تلاش و فعالیت هر فرد دانستند. این حق، به معنای آن است که هر انسانی حق دارد برای تأمین معاش و شکوفایی استعدادهای خود، به کار بپردازد و تلاش او باید مورد احترام قرار گیرد. این “"حق کار"” به عنوان یک “"حق مثبت"” تلقی می‌شود که دولت موظف به فراهم آوردن زمینه آن است. یعنی دولت باید سیاست‌هایی را اتخاذ کند که افراد، از جمله زنان، بتوانند به راحتی به کار دسترسی پیدا کنند و فرصت‌های شغلی برای آن‌ها فراهم باشد.
• “"شغل"” و “"منصب"": این دو واژه، به وظایف و جایگاه‌های مشخصی در جامعه اطلاق می‌شوند که ممکن است دارای شرح وظایف، مسئولیت‌ها، و سلسله مراتب خاصی باشند.
وی در خصوص توازن میان وظایف خانوادگی و اجتماعی زنان، تأکید کردند که دولت باید در تدوین قوانین و تعیین وظایف (در مناصب و مشاغل دولتی) این توازن را حفظ کند. این امر شامل جنبه‌های مختلفی است:
• ایجاد فرصت‌های برابر: دولت باید اطمینان حاصل کند که زنان در رقابت برای مشاغل و مناصب، با مردان فرصت‌های برابر دارند. این امر گاهی نیازمند “"تبعیض مثبت"” (Affirmative Action) است؛ یعنی اتخاذ سیاست‌های حمایتی برای جبران موانع تاریخی و اجتماعی که زنان با آن‌ها روبرو بوده‌اند، تا دستیابی به برابری واقعی ممکن شود.
• تأمین جمعیت و کاهش بار آتی دولت: حمایت از اشتغال زنان، به شرطی که با راهکارهایی برای حفظ نهاد خانواده و تسهیل تربیت فرزند همراه باشد، می‌تواند به تأمین پایدار جمعیت و کاهش بار آتی دولت در تأمین سلامت و بهداشت سالمندان کمک کند. یعنی قوانینی که از مادران شاغل حمایت می‌کنند (مانند مرخصی زایمان، مهد کودک)، نه تنها به زنان کمک می‌کنند که شغل خود را حفظ کنند، بلکه به جامعه در بلندمدت نیز سود می‌رسانند.
در نهایت، چالش ورود دولت به قراردادهای کار خصوصی برای تعریف تعهدات عمومی و محدود کردن اختیارات کارفرما نیز مورد بحث قرار گرفت. دولت در تلاش است تا با وضع قوانین حمایتی کار، تعهداتی را برای کارفرمایان ایجاد کند که شامل حمایت از حقوق کارگران (از جمله زنان) باشد. این موضوع، به “"تصالح سه‌گانه"” میان دولت، کارفرما و کارگر اشاره داشت؛ به این معنا که در دنیای واقعی کار، نوعی تعادل و توافق میان این سه رکن کلیدی حاصل می‌شود که دولت نقش تسهیل‌گر و تنظیم‌گر آن را ایفا می‌کند.
این نشست تأکیدی بر پیچیدگی و ابعاد مختلف حقوق اجتماعی زنان بود و نشان داد که برای پاسخگویی به مسائل روز جامعه، نیازمند نگاهی جامع، پویا، و مستند به مبانی فقهی و حقوقی هستیم. تبیین مفاهیم کلیدی مانند “"حق""، “"مطالبه""، و “"نقش دولت"” در پرتو رویکردهای مختلف، گامی ضروری در جهت ارتقاء جایگاه زنان و تحقق عدالت اجتماعی است.



موضوعات: نشست علمی
[یکشنبه 1404-07-13] [ 09:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  امام صادق «علیه السلام» و ترویج عقلانیت در دیانت ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان حجت الاسلام و المسلمین آقای شاهینی در نشست علمی با عنوان« امام صادق «علیه السلام» و ترویج عقلانیت در دیانت» که در تاریخ1404/2/2  برگزار گردید با اشاره به مباحث مطرح شده در کتاب “اصول کافی” و تاکید بر باب “العقل و الجهل”، جهل را نه به معنای بی‌سوادی، بلکه به معنای بی‌خردی دانست. وی با اشاره به اهمیت این باب در کتاب، به نقل از امام صادق (ع) به حدیث “جنود العقل و الجهل” اشاره کرد که در آن، عقل و جهل هرکدام دارای لشکری معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه عقل و خرد، حلقه گمشده جامعه است، افزود: “کسی که عقل داشته باشد، دیندار هم هست.” وی مربیان، پرورش‌دهندگان و مبلغان دینی را به تلاش برای پرورش عقل در مردم فراخواند، حتی قبل از آموزش ارکان دینی.

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه سخنان خود با تاکید بر این نکته که دین‌داری باید بر مبنای عقل باشد، نه بر اساس عادات، سنن اجتماعی و یا آداب و رسوم خانوادگی، افزود: “باید بر اساس معیارهای عقلی خودمان به دین‌ورزی برسیم. نباید از مسیر احساسات به دین رسید، بلکه باید مردم را با عقلانیت قانع کرد.”

آقای شاهینی با اشاره به سخنان امام صادق (ع) در مورد میزان بهره‌مندی از عقل در دین‌ورزی، به این نکته اشاره کرد که عبادت، انسان را رشد می‌دهد، اما “موتور محرکه” این رشد، عقل و خرد است.

وی با تاکید بر اهمیت فهم دین، به نقل از امام صادق (ع) به اهمیت فهم روایات و تمایز آن با صرف خواندن روایات اشاره کرد و گفت: “علت دین‌گریزی جامعه، بدفهمی از دین است.”

استاد سطوح عالی حوزه در ادامه کارکردهای عقل از دیدگاه امام صادق (ع) را معیار شناخت توحید، درک خوبی و بدی، معیار کسب ثواب و بهشت، عامل دینداری، معیار شخصیت انسان، راهنمای مومن و عاقل‌ترین مردم خوش‌خلق‌ترین آنها دانست.

آقای شاهینی در پایان سخنان خود با تاکید بر اهمیت عقلانیت در ترویج دین، بر ضرورت توجه به این موضوع در جامعه تاکید کرد.

موضوعات: نشست علمی
[چهارشنبه 1404-02-03] [ 10:30:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  عصمت حضرت زهرا «علیها سلام» در کلام امام صادق «علیه السلام» ...

“آیت الله سید مجتبی نورمفیدی""استاد محترم سطوح عالی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر"” در نشست علمی پژوهشی با عنوان عصمت حضرت زهرا «علیها سلام» در کلام امام صادق «علیه السلام» در جمع اساتید، کارکنان و طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان با استناد به روایتی از امام صادق (علیه السّلام) که""فاطمه(سلام‌الله‌علیها) را از این جهت فاطمه می نامند که از شرّ و بدی‌ها دور شده است"” به شرح عقل و جهل پرداخت و بیان کرد: “"عقل"” سرچشمه همه فضیلتها و خوبیها و “"جهل"” سرچشمه رذیلتها و منشأ همه شروراست، خیر وزیر عقل و شر وزیر جهل است، منظور از خیر فطرت مخموره و مراد از شر فطرت محجوبه است.
وی افزود: انسان زمانی که پا به دنیای مادی می گذارد به حکم اینکه ولیده طبیعت است و موجودات مادی او را احاطه می کند، کم کم از عالم نورانیت به کثرات عالم ماده متوجه می شود و هرچه توجه به کثرات بیشتر شود، آن فطرت گرفتار حجاب طبیعت می شود.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر منشأ فطرت انسان را فطرت مخموره دانست و گفت:
فطره مخموره ریشه تمام فضیلت‌ هاست،فطرتی است ملکوتی که آلوده به حجاب طبیعت نشده، خانم فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) نیز به عنوان یک انسان برگزیده دارای فطرت مخموره است که گرفتار حجاب طبیعت نشده و در جای جای زندگی ایشان خداوند متعال جای گرفته است. ”

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی, بروشور
[یکشنبه 1403-12-12] [ 08:31:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آثار تربیتی عبادت از منظر قرآن و صحیفه سجادیه ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست علمی آثار تربیتی عبادت از منظر قرآن و صحیفه سجادیه به مناسبت هفته پژوهش در تاریخ1403/09/21 برگزار گردید.

در این نشست خانم فرح زاد دانش آموخته سطح 3 این مدرسه گفت: در فرهنگ تربیتی ائمه معصومین (علیهم السلام)، بالاترین درجه بندگی و عبودیت یک انسان، عبادت است. حقیقت دعا و نیایش، بندگی برای خداست و راز و نیاز در محضر معبود، نشانه بندگی و امتیاز انسان از سایر موجودات و نردبانی برای رسیدن به کمال است.

 دانش آموخته سطح 3 این مدرسه ادعیه و مناجاتی که از پیشوایان معصوم (علیهم السلام)به یادگار مانده را مجموعه‌ای از درس خودسازی و انسان‌سازی دانست و گفت:  انسانی که به مکتب دعا و نیایش معتقد باشد با تاسی از مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، قادر است خود را تربیت کند و به مقام عبودیت برسد. رفتار و کردار انسان بستگی تمام به تربیت او دارد.

وی عوامل متعدد از جمله عوامل محیطی، تربیتی و عقیدتی را در شکل‌گیری رفتارهای انسان موثر دانسته و گفت: انسان با اراده و اختیاری که دارد می‌تواند با انتخاب رفتار نیک یا بد به اوج سعادت یا شقاوت دست یابد.

خانم فرح زاد ادامه داد:  برای خودشناسی و خودسازی و کسب کمالات معنوی راهی موثرتر از کانال ارتباطی عبادت نیست و این ارتباط معنوی در طهارت روح و سلامت روان فرد نیز اثر مطلوب دارد، همچنین سبب انگیزه برای ایجاد فضائل و دوری از رذایل اخلاقی می‌شود.

دانش آموخته سطح 3 این مدرسه در ادامه به آثار عبادت در بُعد اجتماعی پرداخت و گفت: عبادت سبب اتحاد و همبستگی و تحکیم پیوندها و تقویت باورهای دینی و بهبود روابط اجتماعی می‌گردد. لذا مهم‌ترین راه شناخت عوامل هدایت انسان، انس با قرآن و ادعیه است و این ارتباط با خالق یکتا به نوعی روش تربیتی است. با توجه به آیات و روایات هر یک از جلوه‌های عبادت اثر تربیتی ویژه‌ای دارد؛ نماز از فحشا و منکر نهی می‌کند، روزه با هوای نفس مبارزه می‌کند و تمرین خویشتن‌داری است، زکات اختلاف طبقاتی را کاهش می‌دهد و حج باعث قوت و قدرت اسلام و اتحاد صفوف مسلمانان می‌شود.

وی در ادامه گفت: صحیفه سجادیه هم که یکی از متون مهم شیعی می‌باشد مانند قرآن کریم، شامل اصول اسلامی و معارف ارزشمندی است که موجب استواری عقاید و تکامل نفوس و فزونی صفات پسندیده در انسان می‌گردد، در واقع تمام بیانات مطرح شده از امام سجاد علیه السلام که در صحیفه سجادیه، آمده برگرفته از کلام خدا و قرآن است. امام سجاد علیه السلام، با تاکید بر عبادت و انس با خدا در قالب دعا، انسان را به صورت ریشه‌ای تربیت کرده و ارزش‌ها و مکارم اخلاقی را در وجود انسان نهادینه می‌سازد.

خانم فرح زاد گفت: در فرهنگ اسلام که تعلیم و تربیت بر پایه اعتقادات دینی بنا شده، زمانی عبادت، ارزش تربیتی خود را نشان می‌دهد که اثر این اعتقاد و عمل در تمام کردار و گفتار فرد نمایان باشد چنین فردی با تربیت خود، در نهایت به رشد و تربیت جامعه هم کمک می‌کند. بر این اساس هر چه رفتار و گفتار فرد با دیگر افراد جامعه بهتر باشد و از روابط اجتماعی سالم‌تری برخوردار باشد، زمینه رشد و تکامل در او فراهم‌تر می‌شود و روابط اجتماعی بهبود می‌یابد.

دانش آموخته سطح 3 این مدرسه در پایان گفت: با عنایت به آیات کریمه و دعاهای وارده از امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه سجادیه، در رابطه با ثمرات تربیتی عبادت در بُعد فردی و اجتماعی، تمام آثار معنوی که در عبادت است در سایه ایمان به خدا سرچشمه می‌گیرد و دستیابی به مقام قرب الهی، که هدف غایی آفرینش است با تحصیل کمالات و از کانال ارتباطی عبادت حاصل می‌گردد و عبادت ضامن بقای تربیت فرد و جامعه می‌باشد.

 

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, نشست علمی
 [ 08:19:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نقش تدبیر زن در خانواده از منظر فرهنگ اسلامی ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(س) گرگان نشست علمی با عنوان« نقش تدبیر زن در خانواده از منظر فرهنگ اسلامی» در این مدرسه در تاریخ1403/09/19  برگزار گردید.
در این نشست خانم فاطمه عظیمی از طلاب این مدرسه به تبیین مقاله خود در این موضوع پرداخت.
وی گفت:
دین اسلام با تکیه بر آموزه‌های قرآنی و روایی، جایگاه بلند و ارزشمندی را برای زنان قائل شده و آن‌ها را در خلقت و کرامت انسانی هم‌تراز مردان می‌داند. زنان در چارچوب خانواده وظایف متعددی چون رعایت حقوق همسر، مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی و مدیریت امور منزل را بر عهده دارند.
طلبه سطح سه این مدرسه نقش بی‌بدیل مادر در انتقال ارزش‌های دینی و اخلاقی و تربیت فرزندان را مورد تأکید آموزه‌های اسلامی دانست و گفت:
جایگاه زن در اسلام بسیار ارزشمند است و حقوق و حدود زن در خانواده مشخص شده است.
چون زن وظایف و مسئولیت‌های متعددی از جمله به‌عنوان همسر، به عنوان مادر در تربیت فرزندان، به عنوان مدیریت منزل و امور خانه‌داری و…. به عهده دارد.

عظیمی به بیان آیات مختلفی از قرآن کریم در مقام و منزلت زن پرداخته و گفت: آیه «من عمل صالحاً من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة» (نحل: 97) از مرد و زن، هر کس کار شایسته انجام دهد درحالی‌که مؤمن است، مسلماً او را به زندگی پاک و پاکیزه ای زنده می‌داریم. این آیه نشان می‌دهد زن و مرد در کرامت انسانی و پاداش الهی برابرند.
آیاتی که حقوق اجتماعی و حقوق خانوادگی زن را بیان می‌کنند، نظیر حق تملک اموال و دارایی، حق ارث، حق طلاق، حق سرپرستی فرزندان پس از طلاق و غیره، نشان از جایگاه بالا و احترام به شخصیت زن در اسلام دارد.
«لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمّا تَرَک اَلْوالِدانِ وَ اَلْأَقْرَبُونَ وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمّا تَرَک اَلْوالِدانِ وَ اَلْأَقْرَبُونَ مِمّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کثُرَ نَصِیباً مَفْرُوضا»ً (نساء: 7) برای مردان از آنچه پدر و مادر و نزدیکان [پس از مرگ خود] به جای می گذارند سهمی است؛ و برای زنان هم آنچه پدر و مادر و نزدیکان به جای می گذارند سهمی است، اندک باشد یا بسیار، سهمی است لازم و واجب.
ذکر زنان الگو در قرآن مانند حضرت مریم، آسیه همسر فرعون، حضرت خدیجه و… نشان از اهمیت و جایگاه والای زن در اسلام دارد. آیاتی که به زیبایی‌های بهشتی و پاداش الهی برای زنان و مردان صالح اشاره می‌کنند، بیانگر جایگاه یکسان آنان در پیشگاه خداوند است.
وی سپس به بیان روایت معصومین در مورد جایگاه زنان پرداخت و گفت:
منابع حدیثی شیعه حاوی روایات بسیاری در خصوص منزلت و شأن زنان در اسلام از معصومین (ع) است. امام جعفر صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: “"زنان صالح و شایسته از میان اهل دنیا در عالم آخرت از حورالعین زیباتر خواهند بود."” من لایحضره الفقیه، (شیخ صدوق، ج3، ص385). این حدیثِ شریف، گویای جایگاه والای زنان باایمان و نیکوکار نسبت به حورالعین در عالم برزخ و قیامت است.
همچنین، از پیامبر گرامی اسلام (ص) در منبع حدیثی “"بحارالانوار"” نقل شده‌ است که: “"با افزایش ایمان بندگان، محبت آنان نسبت به زنان نیز افزون می‌شود. این حدیث نشان‌دهنده ارتباط مستقیم بین ایمان و منزلت زن در نگاه مؤمنان است.
دانش آموخته سطح دو این مدرسه با بیان الگو بودن حضرت زهرا(س) برای بانوان گفت: از میان الگوهای بی‌بدیل، شخصیت مقدس حضرت فاطمه زهرا (س)، بانوی بزرگ اسلام، می‌تواند الهام‌بخش زنان و مردان در عصر حاضر باشد. . ایشان الگویی از همسرداری فداکارانه، مادری مهربان و صاحب تدبیر حکیمانه بوده‌اند و امام علی (ع) نیز درباره مقام بلند حضرت زهرا (س) می‌فرمایند: «او راهنمای مؤمنان و مظهر رحمت خداوندی بود.
عظیمی در ادامه وظایف و مسئولیت‌ های زن به عنوان همسر را برشمرد و توضیحاتی در این خصوص ارائه نمود و گفت: فرمان‌برداری از همسر در حدود شرع و عرف،حسن معاشرت و ایجاد محیط آرام، مشورت در امورات زندگی، حفظ حریم خصوصی و اسرار همسر بسیار مهم می باشد.
وی سپس به بیان حقوق و حدود زن در خانواده پرداخت و گفت:
یکی از مباحث مهم در تبیین جایگاه زن در خانواده از منظر فرهنگ اسلامی، بحث حقوق و حدود زنان است. اسلام با تأکید بر کرامت انسانی زن، حقوق ویژه‌ای را برای او قائل شده است. البته این حقوق در کنار وظایف و مسئولیت‌هایی است که زن در چارچوب خانواده بر عهده دارد. شناخت حقوق و تکالیف زنان و همچنین مرزها و حدودی که شرع و عرف برای آنان مشخص کرده است، نقش بسزایی در تحکیم بنیان خانواده خواهد داشت. حق دریافت مهریه و نفقه از شوهر، حق مالکیت و اموال شخصی، حق مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانواده، حدود در رعایت حجاب و اخلاق در ارتباط با محارم و از این قبیل ..
عظیمی در ادامه به بیان مدیریت منزل و امور خانه داری زن پرداخت و آ ن را تشریح کرد و گفت: خانه پایگاه دیرین زنان است حتی آنها که مجبورند برای تامین هزینه زندگی ساعاتی این پایگاه را ترک کنند از انجام اموری که در حوزه خانواده به عنوان وظیفه خاص زنان تلقی شده است معاف نیستند کار در خانه، اصلی است که با تولد هر دختر همزاد و همراه او دانسته شده است.
وی گفت: اصولاً با پیشرفت زندگی و توسعه حوائج بشر امور خانواده نیز شاخ‌وبرگ فراوانی یافته که عمدتاً سنگینی خود را بر زن وارد می‌نماید البته بهتر است بین مدیریت و تدبیر امور خانه به عنوان پاسداری از اصلی ترین عنصر جامعه یعنی خانواده و از ظریفترین مسائل است و کار بی‌امان در آن به گونه دو مقوله جداگانه بنگریم آنچه امروزه به‌عنوان امر خانه‌داری نام برده می‌شود تلفیق هر دو موضوع فوق است امر خانه‌داری آن‌چنان وسیع گوناگون و پر حجم است که بررسی همه جوانب آن مشکل خواهد بود. جنبه هایی از آن عبارتند از: برقرار کردن توازن میان دخل و خرج ، از امور مهم خانه‌داری، آشپزی،….. است. زنی که در پخت و پز و آشپزی مهارت دارد و با صرف بودجه ای کم‌ غذاهای خوب تهیه می‌کند، از بهترین زنان شمرده شده است. رسول خدا (ص) می‌فرماید:
بهترین زنان شما زنی است که خودش را خوش بو می کند و در آشپزی مهارت دارد و میانه روی را از دست نمی‌دهد. چنین زنی از کارکنان خداست و هرگز با شکست و پشیمانی مواجه نخواهد شد.
بهداشت و نظافت در اسلام دارای اهمیت ویژه‌ای است و اصولی اخلاقی و فرهنگی در خانواده اسلامی را تشکیل می‌دهد. اسلام خانه را محیطی مقدس و مهم می‌شناسد که نظم، پاکیزگی و زیبایی آن نه تنها به مردم کمک می‌کند تا زندگی مطلوب‌تری داشته باشند، بلکه باعث نزدیک‌تر شدن به خداوند و ایجاد سکون در خانواده می‌شود. براین‌اساس، مسئولیت نظافت و بهداشت خانه به‌عنوان یک وظیفه اخلاقی در دین اسلام تأکید دارد.
وی اضافه کرد: تربیت فرزند به‎عنوان مهم‏ترین نقش والدین در آیات و روایات اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است. در بیشتر نظریه‏های رشد شخصیت، مادر به‎عنوان فرد تأثیرگذار بر تربیت و رشد شخصیت کودک معرفی شده است. یکی از ساحت‏های تربیت، تربیت دینی، آموزش اصول دینی و اخلاقی است که دارای زمینه‏ها و عوامل متعددی است و در این میان مادر نقش والایی دارد.
در دین اسلام، تأکید فراوان بر این مطلب می‌شود که اصول دین تقلیدی نیست، بلکه فرد باید با آگاهی و آزادی آن را بپذیرد؛ بنابراین، باید تلاش کنیم که کودک و نوجوان را به طریقی مثبت و ترغیب کننده، به دین دعوت نماییم و از افرادی که دارای مبناهای اعتقادی و فکری قوی هستند در این زمینه، کمک بگیریم. باید توجه داشته باشیم که کودک و به ویژه نوجوان، در مقابل برخوردهای آمرانه، مقاومت می کند.
بنابراین، والدین مکلف‌اند تا فرزندانشان را از خردسالی تا جوانی با معارف و آموزه‌های دینی آشنا ساخته و زمینه رشد و تعالی معنوی و اخلاقی آن‌ها را فراهم آورند. نقش مادر در این میان بسیار حائز اهمیت است.
عظیمی در پایان گفت: رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) در مناسبت‌های گوناگون، به دفعات و با تأکید، می‌فرمودند:
اسلام دین آسانی است و دین داری مشکل نیست. مبادا افراد نادان بر خود سخت بگیرند و مبادا متولّیان امور دینی کاری انجام دهند که مردم تصور کنند دین داری مشکل است و با سخت گیری های بی جا مردم را از دین فراری دهند.
تقویت حس مسئولیت پذیری در فرزندان، توجه به نیازهای عاطفی فرزندان، توجه به سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی فرزندان از مهم ترین وظایف فرزندان است که والدین و به خصوص مادر باید به آن بپردازد.

موضوعات: نشست علمی
 [ 07:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  آزادی زنان با نگاه تمدنی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، دکتر حکمت نیا در پنل علمی آزادی زنان با نگاه تمدنی که با مشارکت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدارس سطح دو حوزه های علمیه خواهران استان در تاریخ1403/2/12  برگزار شد به بحث پیرامون آزادی زنان با نگاه تمدنی پرداخت و در ابتدا به بیان انواع محیط‌های رفتاری پرداخت و گفت: محیط‌های رفتاری شامل حریم خصوصی محیط خانواده حوزه اجتماع و فضای مجازی می‌باشد فضای مجازی محیط در عرض آنها نیست بلکه توسعه‌ای به بروز رفتار می‌دهد.

دانشمند حقوق اسلامی در ادامه گفت: هنگامی که سخن از حقوق به میان می‌آید نقش دولت به عنوان یک کنشگر با حفظ محیط باید سنجیده شود و نیز موجه بودن رفتار نسبت به محیط که بعد اخلاقی آن است و نحوه تصمیم گیری انسان که تدبیر نامیده می‌شود باید مشخص شود. انسان‌ها در محیط خلوت و خانواده و فضای مجازی آزادی به لحاظ حقوقی دارند اما به لحاظ اخلاقی مسئولیت دارند و رفتار آنها از لحاظ اخلاقی اقتصادی اجتماعی و غیره نیاز به تدبیر دارد.

وی در ادامه به تعریف آزادی در محیط‌های سه گانه پرداخت و گفت: منظور از آزادی توانایی تغییر یک نسبت حقوقی با دیگران است که در اینجا نیز نیاز به مهارت محاسبه و تدبیر است.رابطه آزادی با اخلاق معکوس است یعنی هرچه آزادی انسان بیشتر شود کفه اخلاق سنگین‌تر و تدبیر سخت‌تر می‌شود و هرچه آزادی محدودتر شود کفه تدبیر و اخلاقیات سبک‌تر می‌شود و مهم در اینجا برقراری تعادل است.

دکتر حکت نیا گفت: در نظام‌های لیبرالیستی برای برقراری تعادل، نظام اجتماعی را به سمت تدبیر می‌برند و پیامدهای رفتار را به خود افراد واگذار می‌کنند. اما در نظام کشور ما به جای ایجاد قدرت تشخیص و تدبیر دست به محدودیت آزادی زده‌اند تا انسان‌ها در تدبیر کمتر دچار مشکل شوند.

دانشمند حقوق اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم آزادی در محیط تمدنی را مورد بررسی قرار بدهیم باید ضوابط این سه محیط را مرتبط و متاثر از یکدیگر بررسی کنیم تا به یک ساختار و الگو برسیم و اگر آن الگو را نسبت به زنان به گونه‌ای توانستیم ترتیب بدهیم که بخش تدبیری اخلاقی و حقوقی در محیط خانواده و اجتماع و محیط مجازی مبتنی بر مبانی باشد به الگوی سوم دست یافته ایم.

در ادامه این پنل علمی سوالاتی از طرف حاضران مطرح گردید که آقای دکتر حکمت نیا به آن ها پاسخ داد. از جمله سوالات مطرح شده در این پنل علمی عبارت بود از این که:

آیا در یک مثال عینی مسئله حجاب عملاً در دسته امور خصوصی و شخصی و فردی قرار می‌گیرد؟ یا به دلیل ابعاد اجتماعی مسئله اجتماعی است؟ اگر اجتماعی شد اساساً در حوزه مداخلات دولت قرار می‌گیرد اگر هم با تعریف و ضابطه مورد نظر شما خصوصی است گفتیم دولت مداخلاتش باید موجه باشد چه توجیهی برای مداخله در این مسئله حجاب می‌تواند وجود داشته باشد؟

پاسخ آقای دکتر حکمت نیا : موضوعیت حریم بودن و عنصر خلوت بودن در حریم خصوصی، برای آنجایی است که در واقع یک محیطی خودمختار و محرمانه است که شخص در آن خودمختاری دارد. علی القاعده حجاب حریم خصوصی نیست چون محرمانه نیست. امر خانوادگی هم نیست چون خانواده محیط خاص است. پس در موضوع حجاب وارد یک امر عمومی می شویم.

لیبرالیست‌ها می‌گویند: اصل بر این است که انسان‌ها در رفتارشان آزادند و این آزادی باعث کمالشان است و شخصیت افراد زمانی کمال پیدا می‌کند که خودشان را همانطوری که هستند جلوه بدهند. پس اصل بر آزادی است وبه لحاظ فلسفی اصل آزادی را می‌پذیرند. البته  اما همین افراد نمی‌گویند هیچ محدودیتی وجود ندارد.

و لذا قاعده‌ای پیدا می‌شود به عنوان منع اضرار که قدر مسلم است. می‌گوید شخص تا جایی آزاد است که ضرر به دیگری وارد نکند هم آگاهانه و هم مستقیم. آیا بی حجابی اضرار است؟ جواب می‌دهند نه. از اضرار نمی‌توان بحث حجاب را درست کرد. سوالی پیش می آید که چرا کمربند الزام است؟ چون برای دولت یک تامین حق سلامت مردم تعریف شده است که اگر فرد نتواند خودش سلامتی‌اش را تامین کند دولت باید سلامتی افراد را تامین کند. بنابراین اگر فرد از کمربند ایمنی استفاده نکند و سلامتی اش آسیب ببیند و نتواند مخارج درمان خود را بدهد دولت باید هزینه کند تا سلامتی فرد بدست آید. پس برای اینکه هزینه‌ها به گردن دولت نیفتد کمربند الزام می‌شود. این مداخله دولت از باب پیشگیری برای تحقق مسئولیت اجتماعی دولت است. و افراد  برای دولت با نبستن کمربند به لحاظ عقلی موضوع  ایجاد می‌ کنند.

حجاب نیز موجب که سلامت روانی و رفتاری افراد جامعه می‌شود از این لحاظ که با رعایت نکردن آن موضوع برای دولت ایجاد نکند، برای دولت وظیفه ایجاد می کند.

این استدلال که حجاب موجب مصونیت زنان و سلامت روان می‌شود در دیدگاه لیبرالی با مبنای مصونیت نمی‌توان الزام درست کرد. بلکه می‌توان تدبیر درست کرد. لذا با مبنای لیبرالی نمی‌توانیم مسئله را حل کنیم .چون هر استدلالی به لحاظ حقوقی پاسخ داده شده است.

یکی از بحث‌های مهم این است که وظایف دولت‌ها در مورد کمالات شخصی افراد تا چه اندازه است این به تدبیر و آزادی است یا به ایجاد محدودیت؟ دولت‌های لیبرال می گویند به تدبیر و آزادی است . چون فرد که می‌خواهد به کمال برسد به دولت ربطی ندارد.

آقای هدایت نیا در ادامه گفت: ما با ادبیات حقوقی در مسئله حجاب عملاً با سه سطح متفاوت روبرو هستیم یک سطح کاملاً اخلاقی، یک سطح فقهی که اگر فرد رعایت نکند عقوبت دارد و سطح دیگرش که دایره کوچک‌تری است تغییر یافته اش  را می توان با ادبیات حقوقی درست کرد. مثلاً فردی اگر برهنگی در جامعه داشته باشد چون اضرار دارد و هنجارشکنی هست با ادبیات حقوقی قابل الزام و مداخله است.

دایره گسترده تر آن که می‌شود رعایت حجاب شرعی، حکم شرعی در آن است ولی اگر رعایت نشود اضرار آن قابل اثبات نیست. می‌شود ایذاء باشد و البته حجاب  شرعی سطح اخلاقی آن است که مورد بحث نیست.

این لایحه جدید هم ظاهرا مسئله را تقلیل داده است از سطح فقهی که حجاب شرعی است به یک دایره محدودتر. یعنی دو دایره داشته باشیم یا دو سطح داشته باشیم. یعنی یا اخلاقی فقهی داشته باشیم هرچه فقهی  شود حقوقی هم می‌شود که می‌شود دو سطح. ما اگر سه سطح ببینیم اخلاقی و حقوقی و فقهی می‌شود. بخش حقوقی آن بخشی است که رفتار من باعث اضرار می‌شود اما در بخش فقهی رفتارهایی است که مصالح اخروی من را مخدوش می‌کند و من پاسخگو هستم ولی اگر ضرر می‌زند از دایره مداخلات خارج است.

پاسخ حکمت نیا : عامل دوم که تقریباً کشورها به آن اشاره کرده‌اند عامل ایذاء است که فرد موجب ناراحتی مستقیم دیگران شود را جدیداً دولت‌ها می‌پذیرند. امور خلاف عفت عمومی در مورد عفت عمومی دو مبنا است آیا مبنا را ایذاء قرار دهیم یا مبنا را کمال اجتماعی قرار دهیم. اگر مبنا را ایذاء قرار دهیم پس ما اخلاقیاتی  را لحاظ می‌کنیم که مردم اگر رعایت نکنند از لحاظ فقدان رعایت آزار می‌بیند روح و روانشان. پس سوال این است که آن حدی که اگر افرادی رعایت نکنند مردم مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند چه حدی است؟ بحث دیگر در بحث عفت عمومی بحث کمالیات جامعه است یعنی اخلاق مانند خونی است که در رگ‌های جامعه جریان دارد و حیات جامعه برای اینکه باقی باشد این خون باید وجود داشته باشد اگرچه فرد آگاه به این خون و کارکرد آن نباشد.

بنابراین بحث ایذاء حل است ولی صحبت بر روی قسمت دوم است اگر ایذاء نباشد و عفت عمومی جریحه‌دار نشود آیا عفت عمومی ملاک اش ایذاء است یا ملاکش استقلالیت است؟ می‌توان از ملاک استقلالی دفاع کرد چون اخلاق هویتش اجتماع را می‌سازد و نمی‌توان صرفا به ایذاء آن را برگرداند. پس دولت با این استدلال قطعاً می‌تواند مداخله کند.

نکته بعدی اینکه کسانی که قصد افساد عمومی دارند که مثلاً سازمان یافته است معمولاً کشورها اجازه نمی‌دهند. اما آن بخش که عفت عمومی مورد ایذاء را به آن معنا را نداشته باشد و موجب کمال و ارتقاء  روحی فرد می‌شود نظام‌های عقلگرا وارد نمی‌شوند و مداخله نمی‌کنند. عقل گرایی بیشتر از این جلو نمی‌آید. اما آیا شریعت و نظام دینی مداخله افزون بر این کرده است؟ نظام دینی تابع این است که منطق درونی ما در حوزه گناه و الزام چیست؟ پس منطق درونی در نظام های دینی مد نظر است. اما جوانانی که با ما گفتگو می‌کنند منطق بیرونی را قبول دارند. منطق بیرونی حدش همین است. منطق درونی تعبد شرعی می‌خواهد. اما ما می‌خواهیم لسان تعبد شرعی را عقلی کنیم. عقل بیشتر از این با ما جلو نمی‌آید. بنابراین بعضی از بحث‌ها را به لحاظ مکتب عقلگرا نمی‌توان اثبات کرد.

صرف نظر از آن مباحث آیا ما برای ارتقاء سلامت جامعه چه وظیفه‌ای را برای افراد به لحاظ عقلی می‌توانیم وارد کنیم؟ لذا بین علما هم در بحث امر به معروف و نهی از منکر که آیا از نظر عقلی قابل دفاع است یا نه بحث می‌باشد.  مثلا در جایی ضرر و زیان به جامعه وارد نشود ولو به لحاظ شخص خودش ضرر می‌بیند. مثلاً دروغ می‌گوید. در این جا اضرار برای طرف مقابل ممکن است نداشته باشد. سوال است که آیا در بحث توصیه به دیگران وظیفه داریم؟

مطالعات برون دینی  برای فهم و استدلال  و درک مطالب بسیار مهم است. چون اطلاعاتی که به دست می‌آید بسیار باارزش است. باید مهارت لازم را برای اجرای امر به معروف به دست آوریم. اگر قصد نجات برای دیگران داریم و دلسوزانه و مشفقانه باشد اصلاح اجتماعی صورت می‌گیرد.

ما در منابع اسلامی دو بحث متفاوت داریم یکی ارشاد جاهل است و یکی نهی از منکر است و بحث موعظه .کسی که نادان است ابتدا او را نهی نمی‌کنیم ارشاد می‌کنیم. اما اگر می‌داند با وجود این قبول نمی‌کند اینجا با شرایطی انجام می‌دهیم. البته احتمال تاثیر باشد. مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد. به نظر می‌آید بسیاری از مواردی که در ذهن افراد است این است که احتمال می‌دهیم که او جاهل است و امر بر او مشتبه شده است یا احتمال تاثیر نیست. آنجا ممکن است مصداقاً تکلیف به نهی از منکر ساقط باشد ولی تکلیف دیگری که اصطلاحا به آن ارشاد جاهل است به وجود می‌آید.

موضوعات: نشست علمی
[چهارشنبه 1403-02-26] [ 11:39:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  حکمرانی فرهنگ مهدویت و انتظار ...

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا موسوی در نشست علمی حکمرانی فرهنگ مهدویت و انتظار که در جمع طلاب سطح 2 و 3 این مدرسه در تاریخ 1402/12/2 برگزار شد گفت: پنج اصل ضروری اسلامی تمدن ساز توحید، تکریم انسان، تداوم حیات بعد از مرگ، استعداد کمال انسان، حاکمیت حق و صلاح می باشد.

دکتر موسوی گفت: مبانی قرآنی حکمرانی متعالی، توحید توأمانی، عقل و وحی و اصالت آخرت می باشد.

وی در ادامه از جمله آسیبهای حکمرانی متعالی را بی نیازی از خدا و وحی یعنی اومانیزم، تحریف حقیقت(تحریف در نظام هستی و حقیقت انسان) دانست که موجب انکار خدا (انسان محوری و اومانیزم)، پذیرش عقل خودبنیاد به جای وحی و علمی ندانستن معارف الهی و متافیزیک، سکولاریزم (مدیریت دنیا با عقل خودبنیاد) و لیبرالیزم(زندگی بر اساس هوس، حاکمیت امیال و تضعیف عقلانیت نورانی) می شود.

حجت الاسلام سیدرضا موسوی گام های تمدن نوین اسلامی را نظام سازی و ايجاد دولت اسلامى و… دانست.

دکتر موسوی ادامه داد: حکمرانی انتظار به شیوه‌ای از حکمرانی گفته می‌شود که مبتنی بر انتظار فرج و ظهور امام زمان (عج) است و می‌کوشد تا با انجام وظایف و تکالیف اسلامی، زمینه‌های لازم برای آمادگی جامعه مسلمانان را فراهم کند. حکمرانی انتظار از نظر اسلام با نگرشی مهدوی، سعادت دنیوی و اخروی را هدف خلقت انسان‌ها و جوامع معرفی می‌نماید.

وی ارکان حکمرانی اسلامی را ولایت مداری و توحید، عقلانیت اسلامی و روش حکمی، پیوند شبکه‌ای، عدالت، آزادی و امنیت دانست.

حجت الاسلام سیدرضا موسوی در پایان گفت: اجتماعى مهدوی است كه معتقد است عالم، رب و خالقى دارد كه هستى عالم از او، و برگشتش نيز به او است، و نيز معتقد است كه انسان فنا ناپذير است و حيات ابدى دارد كه با مرگ پايان نمى ‏پذيرد، چنين اجتماعى در زندگى روشى دارد كه در آن سعادتِ حياتِ ابدى و تنعم در دار جاودان آخرت، تأمين مى‏شود.

موضوعات: نشست علمی
[دوشنبه 1402-12-07] [ 08:13:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت