معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








بهمن 1399
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  الگوسازی سبک زندگی حضرت زهرا(س) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان، خانم سیده طاهره سادات موسوی در همایشی با عنوان” الگوسازی سبک زندگی حضرت زهرا(س)” که از سوی مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان و با حضور کارکنان و شماری از اساتید و طلاب این مدرسه، بصورت آنلاین از طریق سامانه سیما در تاریخ99/11/15  برگزار شد، بیان کرد: اگر تمام آیات را کتاب و کلمة الله بدانیم، وجود حضرت زهرا(س) ام الکتاب بوده و هستی در وجود او منتهی است.

وی، حضرت زهرا(س) را لیله القدر و قطب عالم هستی معرفی کرد و ادامه داد: اگر عالم خلقت را اسماء و صفات پروردگار بدانیم، ارزشمندترین و والاترین اسم خداوند، در وجود حضرت زهرا(س) متجلی است.

استاد حوزه افزود: حضرت زهرا(س)، قطب عالم هستی است که در قوس صعود و نزولِ حلقه اتصال بین عالم مخلوقات و مبدأ آفرینش، وجود مقدس ایشان است.

موسوی خاطرنشان کرد: به حکم ادله، هیچ مقامی برای مرتبه مخلوقات تصور نخواهد شد، مگر اینکه حضرت زهرا(س)  آن صفات را دارا باشد، چنانچه حدیث شریف کساء دلیل بر این مدعا است.

وی به نقش حضرت زهرا(سلام الله علیها)در حدیث کسا اشاره کرده و گفت: در حدیث کساء حضرت زهرا(سلام الله علیها)محور معرفی پدر و همسر خویش قرار گرفته است.

 

ایشان در بیان علت بکار بردن کنیه” ام ابیها” برای حضرت زهرا(س) توضیح داد: ریشه شجره طیبه نبوت، حضرت فاطمه زهرا(س)، ساقه آن علی(ع) و میوه های آن حسنین(علیهم السلام) هستند.

مبلغه بعثه رهبری، با اشاره به تقارن مولود امام خمینی(ره) و روز زن اضافه کرد: در روز زن و در این انقلاب اسلامی، زن به معنای حقیقتِ زن بودن متولد شد که مراد از تولد در اینجا، حیات برتر است.

موسوی، با اشاره به مقام انسان شناسی و جایگاه زن در عالم هستی و در پاسخ به شبهاتی که پیرامون آن وارد است، بر شناخت درست جایگاهِ مقام نبوت، رسالت و امامت تاکید داشت و پشتوانه تمامی نبوت های تشریعی را” ولایت” دانست.       

وی، مقام ولایت را رسیدن به مقام قرب الی الله معنا کرد و افزود: انسان قادر است پله های ترقی را چنان بپیماید و به یک مرتبه ای از وجود نایل شود که مظهر تمام نمای اوصاف پروردگار و معنای تام خلیفه اللهی شود، چنانچه حضرت زهرا(س) به چنین مرتبه وجودی ولایی و مقام انبایی(محدث بودن) نایل شده بود.

استاد حوزه، با اشاره به مقام عصمت و علم لدنی حضرت زهرا(س) گفت: تمام اوصافی که برای امام علی(ع) و سایر ائمه(علیهم السلام) متصور است، ریشه آن از حضرت زهرا(س) بوده و کلام امام صادق(ع) که می فرمایند: “حضرت زهرا(س) بر همه ما حجت است “از جمله دلایل این مطلب است.

موسوی، در بحث از مسئله زن شناسی اذعان کرد: در سلسله مقامات وجودی فرقی بین زن و مرد وجود ندارد، لذا زنان نیز جهاد فی سبیل الله را در امور زندگی، خانه داری و گردانندگی نظام خانواده دارا هستند که اینها جهاد است و پاداش آن در آیه 97 سوره مبارکه نحل بیان شده است که می فرماید: ” مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً  وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ"و نیز آیه 35 سوره احزاب بر مساوی بودن جایگاه زن و مرد اشاره دارد.

وی در پایان عنوان کرد: قوام عالم هستی به وجود حضرت زهرا(س) است که قطب عالم امکان است و شرافت حضرت، رسیدن خودِ ایشان به مقامات الهی است.

 

موضوعات: ویژه دهه فجر, هم اندیشی
[دوشنبه 1399-11-27] [ 01:11:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  حیات علمی اندیشمندان قرآنی متقدم(زندگی نامه شیخ طوسی (ره)) ...

 

 محققین: جمعی از طلاب موسسه آموزش عالی الزهرا(س) گرگان

ویژگی های اخلاقی و جلوه های رفتاری

1. زهد و تقوا

شیخ طوسی از عالمان وارسته شیعه و سرآمد هم روزگاران خود بود او توانست با پرهیزگاری و پاک سازی نفس به قله های بلند علم و حکمت دست یابد.

او در پرهیزگاری زبانزد عام و خاص بود و عالمانِ پس از او همه از آراستگی وی به فضایل اخلاقی یاد کرده اند. علامه حلی درباره وی می گوید: «خاص و عام از فضل و نبوغ علمی او بهره می بردند و همه او را به تسلط بر علوم اسلامی و آراستگی به اخلاق نیکو ، ستوده اند. حضرت امام خمینی (ره) درباره ایشان می فرمایند: «شیخ طوسی در سن 52 سالگی درس می رفته است در صورتی که در سن بیست و سی، بعضی از این کتابها را نوشته است کتابهای تهذیب را گویا در همین سن و سال به رشته تحریر درآورده است و در 52 سالگی در حوزه درس سید مرتضی حاضر می شده که به آن مقام رسیده است».

فرزانه وارسته شهید مرتضی مطهری از شیخ طوسی به عنوان روح اسلامی یاد می کند و درباره او می فرماید: «شیخ بزرگ یکی از بزرگترین ستارگان جهان اسلام است. شیخ طوسی نمونه کاملی است از تجلی روح اسلامی در کالبد ایرانی. از زندگی امثال ایشان می توان کاملا پی برد که معنویت اسلام تا چه اندازه در اعماق روح مردم این مرز و بوم نفوذ کرده است».

2. کوشش در دانش اندوزی

آثار و نوشته های شیخ در رشته های گوناگون بیانگر تلاش فراوان اوست هرچند از بد حادثه بخش بزرگی از آثار قلمی ایشان طعمه آتش شده ولی آنچه از او به یادگار مانده است کتابهای فراوانی را شامل می شود. خواجه نصیرالدین طوسی درباره وی گفته است:«محمد بن حسن طوسی شبها بیدار می ماند و سرگرم مطالعه می شد کتابهایی چند نزد خود می نهاد هنگامی که از مطالعه یک کتاب خسته می شد به مطالعه نوع دیگر می پرداخت ظرف آبی پیش خود می نهاد تا بدان وسیله خواب را از چشمان خود دور کند. چون وقت سحر می شد و بر اثر مطالعه مشکلاتش حل می گردید می گفت: کجا فرزندان پادشاهان این لذت را درک می کنند؟»

شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره پشتکار و کوشش شیخ طوسی می نویسد: «هر یک از آن دانشمندان، وجود گرامی خویش را در یک زمینه به رنج می افکنند و در موضوع خاصی مانند فقه، حدیث یا دعا تلاش می کردند ولی شیخ الطائفه درِ هر علمی را کوبید و راه هر دانشی را پویید. ایشان به تنهایی دست به کاری زد که دیگر عالمان از عهده آن بر نیامده بودند. »

صفحات: 1 · 2

موضوعات: بروشور
 [ 12:45:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت