معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








آذر 1400
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  کارگاه مهارتی معرفی نرم افزار جامع فقه 3 ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه مهارتی معرفی نرم افزار جامع فقه 3 در تاریخ1400/9/21  برگزار گردید.

در این کارگاه حجت الاسلام مقیسه در ابتدای بحث به معرفی  نسخه جدید نرم‌افزار جامع فقه پرداخته و گفت: این نرم افزار در راستای دسترس‌پذیر کردن محتوای فقهی و همچنین تسهیل و تسریع در امر پژوهش و استنباط احکام نورانی اسلام تولید و طی یک برنامه فازبندی‌شده در جهت استفاده حداکثری از آخرین دستاوردهای فناورانه پردازش متن و تکنیک‌های نوین هوش مصنوعی طراحی شده است.
ایشان از قالب جدید کتابخانه استاندارد رومیزی نور به عنوان یکی از قابلیت‌های جدید برای پژوهشگران نام برده و بیان کرد: از جمله قابلیت های جدید این نرم افزار ارائه موتور جستجوی نسخه جدید نور با بهبود قابلیت رتبه‌بندی و پیراسته‌سازی نتایج، ارائه امکان مشابه‌یابی متون برای اولین بار در نرم‌افزارهای رومیزی، بهبود رابط کاربری و تسهیل دسترسی به امکانات برنامه از قبیل سربرگ‌های اصلی برنامه، شناسنامه کتاب و کتاب‌شناسی، بهبود ابزارهای جانبی از قبیل پژوه‌نگار، لغت‌نامه و ابزار قرآن و…  می باشد.

وی متن 1638 عنوان کتاب و رساله در 2858 جلد از منابع مهم در زمينه فقه، به زبان عربی و فارسی، در محورهایی همچون، فقه استدلالی، منابع روایی فقه، استفتائات و رساله‌های عملیه، مناسک حج و مسائل مستحدثه، فقه مقارن، آیات الأحکام، قواعد فقهی، فرهنگ اصطلاحات و دائرة المعارف فقهی را از جمله منابع و کتب موجود در این نرم افزار نام برد.

استاد مقیسه هم چنین به توضیح پیرامون  میز پژوهشی، جستجوی پیشرفته، گروه بندی های جستجو، دامنه محتوایی ،کاراکترهای جستجو، ارتباط کتب (ترجمه، شرح، نسخه بدل)، ابواب فقهی، قواعد فقهی، اصطلاحات فقهی، لغتنامه و… پرداخت.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, کارگاه
[یکشنبه 1400-09-28] [ 01:51:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  تجلی عقل و عشق در شخصیت حضرت زینب( س) ...

“به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان، آقای محمد حکیمی در نشست علمی که به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب(س) با عنوان “"تجلی عقل و عشق در شخصیت حضرت زینب( س)» که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با حضور کارکنان و عموم بانوان به صورت حضوری و مجازی در تاریخ 1400/9/21 برگزار شد، با استناد به کلام پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) حضرت زینب را شبیه حضرت خدیجه(س) دانست و گفت: «زینب مانند جده خود حضرت خدیجه است که همه هستی خود را در راه خدا تقدیم کرد».
وی با بیان اینکه الگوهای زیادی از مردان و زنان در اسلام و تشیع داریم که هر کدام برای ما سرمشق زندگی هستند و این امر یکی از ویژگی‌های مکتب‌های الهی است که در مکتب های غیر الهی وجود ندارد، افزود: ائمه معصومین(علیهم السلام) الگوی مسلمانان هستند؛ زیرا هر به دستورات الهی به طور کامل عمل می‌کردند و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) نیز یکی از این انسان‌های بزرگ، و تالی تلو معصوم بود که برای مردان و زنان الگو است.
استاد راهنمای مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان افزود: اگر حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در کربلا نبود کربلا شناخته نمی‌شد، زیرا امام حسین(علیه‌السلام) خانواده خود و بانوان را عمدا به کربلا برد تا هدف قیام عاشورا به وسیله این بانوان به خصوص حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) در دنیا منتشر شود.
آقای حکیمی، با بیان اینکه حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دارای فضایل و القاب بسیاری است، اضافه کرد: فضیلت اول ایشان عالمه غیر معلمه است؛ زیرا امام سجاد (علیه‌السلام) در مجلس عبیدالله بن زیاد به حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «عمه جان شما عالمه غیر معلمه و فهیم غیر مفهمه هستید» چنانکه آیه ۶۵ سوره کهف راجع به حضرت خضر همین مطلب را دارد. (فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَيْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً). پس بنده‏اى از بندگان ما را يافتند كه از جانب خويش رحمتى بدو داده بوديم و از نزد خويش دانشى به او آموخته بوديم (65).
وی با اشاره به کلام ابن عباس که می‌گوید: «زن عاقل بین ما اهل بیت، زینب دختر علی است» بیان کرد: عقیله صفت مشبهه است یعنی عقل ثابت دارد و همیشه عاقلانه رفتار می‌کند؛ لذا عقل نظری و عملی در حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) بسیار فعال بود و در عین حالی که عاشق خدا بود و بین آنها منافاتی وجود نداشت؛ زیرا توصیه قرآن به بندگی عاشقانه است.
عضو کارگروه کلام مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان اظهار کرد: حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) با اینکه عاقل بود ولی چون عاشق هم بود به خدا اعتراضی نکرد و این عشق در واقعه عاشورا با صبر و استقامت ایشان کاملا مشخص شد.
آقای حکیمی تصریح کرد: جمع بین عقل و عشق به این صورت است که ما عقل جزئی و کلی داریم، عقل جزیی: مصلحت اندیش و مصلحت گرا است مانند عقل عبیدالله بن زیاد و عمربن سعد که مصلحت اندیش بود و هرگز با عشق و از خود گذشتن جور در نمی آید و عقل کلی: عقل حقیقت طلب مانند عقل حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و امام حسین (علیه‌السلام) که از خود گذشتگی را معیار قرار می دهد و با عشق کاملا قابل انطباق است.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: عقل کلی با عشق الهی کامل مؤید یکدیگرند؛ اما عقل جزیی با عشق قابل جمع نیست، و حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) دارای عقل کلی ای بود که آن را با عشق خدا پیوند زده بود.

موضوعات: فعاليت هاي پژوهشی, ویژه هفته پژوهش, نشست علمی
 [ 01:46:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت