معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








آذر 1402
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  پیش همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی با موضوع تفاوت جایگاه زن و مرد در اسلام و غرب ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی تخصصی الزهراء(س) خانم دکترحکیم زاده در پیش همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی به تفاوت جایگاه زن و مرد در اسلام و غرب پرداخت و گفت: با توجه به آیه 1 سوره نساء از نظر اسلام منشا خلقت زن و مرد یکی است و از یک سرشت خلق شده‌اند.

حکیم زاده گفت: از نظر اسلام زن و مرد از حیث برخورداری از توانمندی‌هایی که آنها را به بالاترین درجات کمال می‌رساند، یکسان هستند و از هویت و جایگاه یکسانی برخوردارند اما فمینیست ها زن و مرد را از حقوق و تکالیف مساوی برخوردار می دانند.

خانم حکیم زاده در ادامه به مبانی اسلام در نگرش به زن و مرد که باعث ایجاد تفاوت حقوق و تکالیف آنان شده پرداخت و گفت: از دیدگاه اسلام، زن و مرد از حیث برخورداری از توانمندیها و هویت و جایگاه که آنها را به بالاترین درجات کمال می رسانند یکسان هستند. هر دو حامل امانت الهی، برترین مخلوق و خلیفه الهی و مسجود فرشتگان هستند. همه هستی، مسخر انسان است و تناسب بین آفرینش و قوانین یعنی قوانین متناسب با خلقت انسان است.

مدیر گروه پژوهشی تاریخ و سیره اهل بیت (ع) جامعه الزهرا(س) قم در ادامه مبانی فکری غرب را اومانیسم و انسان محوری دانسته و گفت: از وجوه تمایز دیدگاه غرب در مورد زن این است که زن باید از هر قید و بندی حتی مسائل دینی آزاد باشد و در ساحت خانواده، سیاست، اقتصاد تمام قیدهای اخلاقی باید کنار برود.

وی سکولاریسم را از دیگر مبانی فکری فرهنگ غرب دانسته و گفت:  همه نهادهای اجتماعی سیاسی و خانواده باید بر اساس اندیشه انسانی اداره شود.

  حکیم زاده در ادامه گفت: نسبیتگرایی یعنی نسبی بودن ارزش ها از دیگر مبانی فرهنگ غرب در نگاه به زن است لذا اگر اکثریت یک چیزی را خواستند مانند همجنسگرائی قانون می‌شود.

مدیر گروه پژوهشی تاریخ و سیره اهل بیت (ع) جامعه الزهرا(س) در پایان فردگرایی لیبرالیسم یعنی آزادی مطلق تا جایی که مغایرت با آزادی اجتماعی نداشته باشد را از دیگر مبانی فکری فرهنگ غرب دانست.

موضوعات: پیش همایش
[چهارشنبه 1402-09-29] [ 07:33:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  پیش همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی با موضوع زیست عفیفانه ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی تخصصی الزهراء(س) خانم احمدی استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان در پیش همایش نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی با موضوع زیست عفیفانه به ایراد سخن پرداخت و با توجه به آیه ۷۲ سوره نحل به تعریف خانواده متعالی پرداخته و گفت:خانواده‌هایی که به دستور خداوند عمل نموده و به یکتاپرستی روی آورده و روابط بین اعضای خانواده را بر اساس اندیشه توحیدی بنا می‌کنند خانواده ای متعالی هستند.در مقابل برخی از خانواده‌ها در اعتقادات و اخلاق و رفتار خانواده تعالیم دین را اصل قرار نداده و خانواده ای نااهل گشته‌اند.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) گرگان تحقق جامعه سالم، تداوم نسل، تامین نیازهای اساسی، رشد و بالندگی، کسب آرامش، تقویت ایمان و معنویت را از اهداف تشکیل خانواده دانست.
وی در ادامه یکی از عواملی که باعث تقویت عفت در خانواده می‌شود را حیا دانسته و گفت: فراهم کردن زمینه ازدواج جوانان، اظهار انزجار از عمل قبیح، انتخاب دوستان با حیا، رفتن به اجتماعات مذهبی، پرهیز از قرار گرفتن در خلوت، پرهیز از خودنمایی از جمله راهکارهای تقویت حیا در خانواده می‌باشد.
وی با توجه به اینکه عفت را هم پوشش درونی دانسته و هم پوشش بیرونی گفت: عفت در نگاه، کلام، شهوت، راه رفتن از جمله نمودهای عفت می‌باشد و برای اینکه جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید به دنبال عفت عمومی باشیم.
خانم احمدی با توجه به آیه ۳۱ سوره نور رعایت عفاف را مشترک بین زن و مرد و مجرد و متاهل دانست.
استاد این مدرسه در ادامه تمایلات نفسانی را یکی از موهبت‌های الهی دانسته و گفت: تمایلات نفسانی اگر در جهت مثبت از آن بهره‌برداری شود سبب گرایش او به سوی کمال و سعادت می‌شود اما اگر در جهت صحیح استفاده نشود موجب انحطاط و گمراهی می‌شود بنابراین اصل تمایلات بد نیستند آنچه بد است هواپرستی است.
وی در ادامه ایمان، تقوا، آگاهی، کنترل نگاه و فکر، وجدان اخلاقی، عبادت را از جمله زمینه‌های فردی عفاف دانست.
خانم احمدی در ادامه به راه‌های کنترل نگاه پرداخت و گفت: توجه به علم و آگاهی خدا از اعمال، توجه به قیامت، توجه به زیان‌های چشم چرانی و… از جمله آن راهکارها می‌باشد.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (سلام الله علیها) گرگان گفت: پاکدامنی مادر و همسر، ازدواج به موقع فرزندان، تحکیم پیوند زناشویی و مراقبت در خانواده … از جمله زمینه‌های خانوادگی عفاف می‌باشد.
وی در پایان امر به معروف و نهی از منکر، حجاب، رعایت‌های اجتماعی، پیرایش جامعه از عوامل تحریک و طرد بی‌عفتان و … را از جمله زمینه‌های اجتماعی عفاف دانست.

موضوعات: پیش همایش
 [ 07:25:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  تاثیر مطالعه در تحکیم بنیان خانواده ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان، آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی در جمع طلاب این مدرسه با توجه به هفته کتاب و کتابخوانی به بحث پیرامون «تاثیر مطالعه در تحکیم بنیان خانواده» پرداخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیه 21 از سوره مبارکه روم «آفرینش همسرانی از جنس خود انسان را از نشانه‌های خدای متعال» برشمرد و خاطرنشان کرد: فلسفه ازدواج از منظر قرآن کریم همین «لِتسکنوا إلیه» یعنی رسیدن به آرامش است، وجود زن و مرد کمبودی دارد که با تشکیل خانواده و ازدواج کامل می شود، در واقع همسران وجود هر یک را تکمیل می‌کنند.  

وی با تاکید بر این مطلب که «آیه فوق مربوط به خانواده بوده و خداوند به دست قدرت خود مودّت و رحمت را بین زن و مرد قرار داد» به بیان فرق بین محبّت و مودّت از منظر علامه طباطبایی پرداخت و توضیح داد: محبت امر قلبی ولی مراد از مودّت؛ عمل آنچه که در قلب است، همچون خضوع و خشوع که خشوع مربوط به قلب اما خضوع به عمل مربوط می شود.

حضرت آیت‌الله ‌نورمفیدی با استناد به روایت پیامبر بزرگوار اسلام(صلی‌الله‌و‌علیه‌وآله) که می فرمایند: «مالهآله)آ بُنِيَ في الإسلامِ بِناءٌ أحَبَّ إلى اللّه ِعزّوجلّ و أعَزَّ مِنَ التَّزويجِ» اضافه کرد: هیچ بنایی در اسلام محبوب‌تر و ارجمندتر از تشکیل خانواده نیست، این بنا محبوب خداوند بوده و برای استحکام این بنا، مودّت و رحمت را قرار داده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به روایتی از امام صادق(علیه‌‎السلام) ابراز کرد: «زن نسبت به شوهرِ خود سه نكته را بايد رعايت كند؛ «حفظ كردن خود از هر گناه (آلودگى) تا شوهر او در هر حال در دل به او اطمينان داشته باشد، مراقبت از او و زندگى اش تا شوهر او در صورتى كه لغزشى از وى سر زند، نسبت به وى عطوف و مهربان باشد و سوم اظهار عشق به او، با خوش‌زبانى، سر و وضع مناسب و آراسته».

وی عنوان کرد: براساس روایت از امام معصوم(علیه‌السلام) مرد نیز براى اداره منزل و خانواده خود به سه خصلت نياز دارد كه اگر هم به طور طبيعى آنها را نداشته باشد بايد خود را به تكلّف در آنها وا دارد که عبارتند از: «خوش رفتارى، گشاده دستىِ سنجيده و غيرت بر حفاظت از آنها» ، «إنّ المَرءَ يَحتاجُ في مَنزلِهِ و عِيالِهِ إلى ثلاثِ خِلالٍ يَتَكَلَّفُها و إن لَم يَكُن في طَبعِهِ ذلكَ : مُعاشَرَةٍ جَميلةٍ  و سَعَةٍ بِتَقدِيرٍ  و غَيرَةٍ بتَحَصُّنٍ».

حضرت آیت‌الله ‌نورمفیدی مطالعه در زمینه‌های مختلف را برای تحکیم بنیان خانواده بسیار ضروری دانست و افزود: «مطالعه بطور کلی برای هر بخش از مسائل و شئونات زندگی انسان مفید بوده و موجب می شود انسان آگاهانه عمل کند» البته هر کتابی مناسب مطالعه نیست، چه بسا منابع و مطالبی که انسان را از مسیر دور کرده و به انسان بینش درستی نمی دهد.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان در پایان، کتاب خدا و آنچه از پیامبران و ائمه معصومین(سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین) به ما رسیده را بهترین منبع و کتابی برشمرد که در زمینه روابط و تحکیم بنیان خانواده می‌توان به آن مراجعه کرد.


موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 07:19:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  نشست کتابخوان توسط تعدادی از اساتید سطح 3 ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان نشست کتابخوان توسط تعدادی از اساتید سطح 3 این مدرسه در ابتدای کلاس درس در هفته کتاب و کتابخوانی برگزار گردید.

 خانم ضیاءحسینی به معرفی جلد ششم سیره پیامبران تألیف آیت الله جوادی آملی پرداختند. جلد ششم از این مجموعه در ده بخش موضوعات ذیل را به عهده گرفته است: سیره مشترک پیامبران (علیهم‌السلام)، سیره حضرت آدم (علیه‌السلام)، سیره حضرت ادریس (علیه‌السلام)، سیره حضرت نوح (علیه‌السلام)، سیره حضرت هود (علیه‌السلام)، سیره حضرت صالح (علیه‌السلام)، سیره حضرت ابراهیم (علیه‌السلام)، سیره حضرت لوط (علیه‌السلام)، سیره حضرت اسحاق (علیه‌السلام) و سیره حضرت یعقوب (علیه‌السلام).

آقای ارشاد به معرفی کتاب شَوارقُ الاِلهام فی شَرح تَجریدِ الاعتقاد تألیف عبدالرزاق لاهیجی پرداختند. این کتاب شرح مزجی به زبان عربی بر تجرید الاعتقادِ نوشته خواجه نصیرالدین طوسی (م۶۷۲ ه.ق). این شرح پس از مجموع شروح میرسید احمد علوی بر تجرید، مفصل‌ترین شرح این کتاب به شمار می‌آید. این کتاب به پایان نرسیده است و تنها دربردارنده شرح مقصد اول و دوم و بخشی از مقصد سوم تجرید است. در این شرح الفاظ و عبارات تجرید را به روشنی توضیح می‌دهد.

لاهیجی نخست مقدمه‌ای در باب تعریف علم کلام، بیان موضوع، غایت و مرتبت آن می‌آورد. سپس به شرح متن کتاب می‌پردازد. ابتدا متن خواجه در تجرید را ذکر می‌کند و در پی آن، کلمات و توضیحات را می‌نگارد. در بیشتر موارد شرح وی در بردارنده معانی الفاظ و تبیین مقاصد و مصنف در هر عبارت است

ایشان همچنین به معرفی کتاب «شرح الاشارات و التنبیهات» پرداختند این کتاب، یکی از معروف‌ترین و با اهمیت‌ترین شروح اشارات بوعلی است که توسط خواجه نصیرالدین طوسی به زبان عربی نوشته شده است. کتاب، در سه بخش عمده منطق، طبیعیّات و ما بعد الطبیعه تدوین شده است.

خانم میرکریمی به معرفی کتاب جامع السعادات نراقی پرداختند این کتاب، کتابی درباره اخلاق نظری و عملی به زبان عربی، تألیف ملا محمدمهدی نراقی، حکیم و فقیه قرن ۱۲ و ۱۳ هجری است. اهمیت این کتاب بیشتر به علت جایگاه اخلاقی و عملی نویسنده آن دانسته شده است. جامع السعادات همچنین اولین کتابی معرفی شده که مشتمل بر هر دو جنبه عقلی و فلسفی و نیز دینی و عملی است.این کتاب مشتمل بر سه باب است: باب اول در مقدماتی که در آن مباحث کلی و مبانی علم اخلاق مطرح شده است، از قبیل تجرد و بقای نفس، تأثیر طبیعت آدمی بر اخلاق، نقش تربیت در اخلاق، شرف علم اخلاق به سبب شرافت موضوع و غایتش، ترکیب حقیقت انسان از وجوه متقابل و اینکه غایت سعادت، تشبه به مبدأ یا خالق یعنی خداست. باب دوم درباره اقسام اخلاق، شامل مباحثی مانند: اقسام فضائل و رذائل، بحث درباره فضائل چهارگانه حکمت، عدالت، شجاعت و عفت، حقیقت عدالت، حد وسط اعتدال و افراط و تفریط در اخلاق است. باب سوم کتاب هم درباره اخلاق پسندیده، شامل یک مقدمه و چهار فصل است.

آقای فضیلت به معرفی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران که از آثار مشهور مرتضی مطهری روحانی شیعه و استاد فلسفه و علوم اسلامی است پرداختند. مطهری این کتاب را برای دفاع از اسلام در برابر ادعاهای عبدالحسین زرین‌کوب در کتاب مشهور«دو قرن سکوت» نوشت. زرین‌کوب در کتاب «دو قرن سکوت» رفتار اعراب مسلمان در جریان فتح ایران را مورد انتقاد قرار داد و ورود اسلام به ایران را همراه با «غارت و کشتار» دانست. اما مطهری در این کتاب «از عملکرد اعراب مسلمان در ایران دفاع می‌کند و می‌گوید اگر ایرانیان با اعراب همکاری نمی‌کردند، حکومت ساسانیان فرونمی‌ریخت و اسلام در ایران فراگیر نمی‌شد».

استاد حکیمی نیز به معرفی کتاب الذخيرة في علم الكلام كه به الذخيرة وذخيرة العالم و بصيرة المعلم نيز شهرت يافته است و يكى از مهمترين كتب كلامى سيد‌ ‎مرتضى محسوب مى‌شود پرداختند. سيد‌ ‎مرتضى اين كتاب را بعد از ديگر كتاب كلامى خويش؛ يعنى الملخص في اصول‌الدين نگاشته است. او كتاب اول را كه درصدد بيان عقائد شيعه در اصول دين بود، نوشته كه متأسفانه ناقص مانده است. لذا او در اين كتاب قصد داشته آنچه را كه در كتاب اول بيان ننموده است را بيان كند و در واقع اين كتاب مكمل و متمم كتاب اول مى‌باشد و .طبق دسته‌بندى مشهور كتب كلامى، مباحث اعتقادی را در پنج بخش بيان نموده است. مباحث مربوط به توحيد(اسماء و صفات)، مباحث مربوط به عدل(افعال و آجال و…) مباحث مربوط به نبوت، مباحث مربوط به امامت و مباحث مربوط به معاد، كه تفصيل آنها براساس نظم كتاب چنين است.

 

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی
 [ 07:12:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت