| کارگاه مقاله نویسی | ... | |
|
دکتر هدایت نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کارگاه مقاله نویسی که در تاریخ 3/7/1404 در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گرگان برگزار گردید گفت: بسیاری از مقالات ارسالی به همایشها عمدتاً به دلیل عدم تجربه کافی نویسندگان در فرایند مقاله نویسی و شناسایی مسئله فاقد استانداردهای لازم هستند. وی در ادامه به توضیح مسئله پژوهشی و انتخاب موضوع پرداخت و گفت: در علوم انسانی، یافتن مسائل نو دشوار است؛ لذا پیشنهاد میشود به جای موضوعات کلی، به موضوعات جزئیتر پرداخته شود تا عمق پژوهش افزایش یابد مثالهایی از مسائل پژوهشی چالشبرانگیز مانند “شرط عدالت در تعدد زوجات” در حقوق زنان مطرح میشود که نیازمند رویکردهای نوین فقهی است ایشان در ادامه گفت: برای حل مسائل زنان سه روش اجتهادی مورد بحث قرار میگیرد: 1. روش استنباطی (متداول): این روش بر نصمحوری استوار است و اغلب منجر به حفظ شکافهای جنسیتی در احکام میشود. مثالهایی مانند ارث، قوامیت و تعدد زوجات نشان میدهد که این روش ممکن است با مفهوم کرامت و عدالت در تعارض باشد. 2. روش مقاصد الشریعه (نواندیشان دینی): این رویکرد احکام را تاریخی و زمینی-زمانی میداند و با توجه به مقاصد شریعت و تحولات اجتماعی، به دنبال برابری جنسیتی است. 3. اجتهاد پویا : این روش ضمن توجه به نصوص، نیمنگاهی نیز به مقاصد شرعی و کلیت شریعت دارد. هدف آن، ارائه راهکاری است که نه منجر به شکاف جنسیتی شود و نه به نادیده گرفتن نصوص بیانجامد، بلکه برابری جنسیتی را با رویکردی پویا و متناسب با زمان و مکان دنبال کند. اجتهاد پویا تلاش میکند با در نظر گرفتن مبانی احکام اولیه و ثانویه، ضرورتها، حرج و مصالح اجتماعی، به حل این چالشها بپردازد و پاسخهایی متناسب با زمانه ارائه دهد. دکتر هدایت نیا در پایان گفت: برای ارتقاء سطح مقالات و پژوهشها، به ویژه در حوزه مسائل زنان، نیاز به توانمندسازی طلاب و دانشجویان در فرایند مقاله نویسی، انتخاب مسئله و استفاده از رویکردهای نوین اجتهادی احساس میشود. این امر به غنای همایشها و فصلنامههای علمی کمک کرده و به حل چالشهای فقهی و اجتماعی معاصر یاری میرساند.
[یکشنبه 1404-08-11] [ 10:53:00 ق.ظ ]
لینک ثابت |
||










“آیت الله سید مجتبی نورمفیدی""استاد محترم سطوح عالی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر"” در نشست علمی پژوهشی با عنوان عصمت حضرت زهرا «علیها سلام» در کلام امام صادق «علیه السلام» در جمع اساتید، کارکنان و طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان با استناد به روایتی از امام صادق (علیه السّلام) که""فاطمه(سلاماللهعلیها) را از این جهت فاطمه می نامند که از شرّ و بدیها دور شده است"” به شرح عقل و جهل پرداخت و بیان کرد: “"عقل"” سرچشمه همه فضیلتها و خوبیها و “"جهل"” سرچشمه رذیلتها و منشأ همه شروراست، خیر وزیر عقل و شر وزیر جهل است، منظور از خیر فطرت مخموره و مراد از شر فطرت محجوبه است. 