|
|
|
رابطه شکر و ازدیاد نعمت، کفران و عذاب شدید با توجه به آیه هفتم سوره مبارکه ابراهیم« لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِید» |
... |
عنوان پایان نامه: رابطه شکر و ازدیاد نعمت، کفران و عذاب شدید با توجه به آیه هفتم سوره مبارکه ابراهیم« لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِید»
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول مزرئی
نگارنده: الهام مهدوی جو
چکیده
بهره مندی از نعمت های دنیوی حس زیبا و خوشایندی را برای انسان تداعی می کند و انسان همیشه برای رفاه و آسایش زندگی خود تلاش می کند و راه های رسیدن به نعمت های زیاد را پیدا می کنند، شکرگزاری مهمترین راه و سریعترین راه برای رسیدن به نعمت ها مختلف در زندگی به شمار می رود.
این پایان نامه با عنوان « رابطه شکر و ازدیاد نعمت، کفران و عذاب شدید با توجه به آیه « لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِید» به روش توصیفی تحلیلی با شیوه کتابخانه ای در پاسخ به سوال « رابطه شکر و ازدیاد نعمت، کفران و عذاب شدید با توجه به آیه « لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِید چیست؟» نوشته شده است.
و به نتایج زیر دست یافته است: رابطه شکر و ازدیاد نعمت و کفران و عذاب شدید رابطه ی مستقیم دارند ، شکر از منعم و نعمت دهنده در حقیقت با شناخت صاحب نعمت شروع شده و سپس به ازدیاد نعمت منتهی می شود. خداوند در این آیه بیان داشته است اگر شکر کنید حتماً بر نعمت شما می افزایم و اگر کفر ورزید و کفران نعمت کنید عذاب من شدید است، مسئله نعمت و ازدیاد با صراحت « لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابِی لَشَدِید» بیان شده است؛ ولی مسئله کفران نعمت و عذاب را با تعریض بیان شده است.
شکر همراه با ازدیاد و ازدیاد همراه با شکر است. و این رابطه ی شکر و ازدیاد بسیار لطیف و قابل تأمل است انسان وقتی شکر می کند، که نعمت دهنده ی نعمت را بشناسد و در حقیقت شاکر پس از شناخت صاحب و منعم حقیقی نعمت یعنی خداوند، به شکر کردن می پردازد، پس درحقیقت بنده با تمام شئون بندگی اش به خالق هستی توجه می کند که همین مطلب سِّر اصلی شکر گزاری و ازدیاد نعمت است.ودر مورد کفران نیز خداوند خدواند بیان می کند در صورت کفران نعمت ، عذاب من شدید است. این جا خداوند با اشاره به اینکه عذاب من شدید است با تعریض بر قدرت خود در بنده را متوجه قدرت خود می کند..
کلید واژه ها: شکر، کفر، نعمت، ازدیاد، منعم
موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[سه شنبه 1403-08-15] [ 10:22:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بررسی ابزار های تحقق عدالت اقتصادی از منظر فقه |
... |
عنوان پایان نامه: بررسی ابزار های تحقق عدالت اقتصادی از منظر فقه
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین سعید شهواری
نگارنده: نرگس غلامی
چکیده
عدالت و مباحث مربوط به آن از جمله عدالت اقتصادی، از مقولاتی است که ریشه در فطرت انسان دارد و همواره یکی از دغدغه های خاص جوامع انسانی بوده است. علی رغم مطالعات انجام گرفته در این زمینه ، تلاش چندانی برای استخراج ابزارهای تحقق عدالت اقتصادی از منظر فقه صورت نگرفته است. لذا این مطالعه با هدف شناسایی ابزارهای تحقق عدالت اقتصادی از منظر فقه ، انجام و در آن تلاش گردیده تا به این سؤال پاسخ داده شود که؛ ابزارهای تحقق عدالت اقتصادی از منظر فقه چه می باشند؟ همچنین این مطالعه از نوع تحقیقات توصیفی است و روش به کار رفته در آن ، کتابخانه ای می باشد. و داده ها متناسب با اهداف و سؤالات تحقیق با استفاده از فیش جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. و از مهم ترین یافته های این مطالعه می توان به این موارد اشاره کرد که؛ با اجرای ابزارهای تحقق عدالت اقتصادی از قبیل: خمس، زکات، انفاق، تشویق به کار و کوشش، اصلاح الگوی مصرف و …رفاه در جامعه محقق و باعث از بین رفتن فقر در جامعه خواهد شد، به طوری که کسی به خاطر عدم رفع نیاز های اساسی اقتصادی، آسیب نبیند. همچنین در صورتی که در جامعه ای عدالت اقتصادی برقرار نباشد، گروهی با دسترسی به موقعیت های مناسب و بهره مندی از امتیازات انحصاری و…بخش قابل توجهی از منابع را به خود اختصاص خواهند داد و به این طریق فاصله و شکاف بین اقشار جامعه روز به روز بیشتر می شود.
کلید واژه: عدالت،اقتصاد، عدالت اقتصادی،فقه
موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[ 10:16:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بررسی نکاح صغیر و سفیه از دیدگاه فقه امامیه |
... |
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین محمد مهاجر مازندرانی
نگارنده: فهیمه خواجه
چکیده
نکاح از جمله عقود است که نیاز به شرایطی دارد، از مهمترین آن شرایط، داشتن اهلیت انعقاد قرارداد است. افرادی که اهلیت ناقص یا فاقد اهلیت هستند مانند: سفیه و صغیر غیرممیز با شرایطی می توانستند طرف قرارداد عقد قرار بگیرند. تزویج صغار توسط ولیقهری حکمی است که در بین فقهای شیعه تردیدی در آن وجود ندارد؛ ولیقهری باید مصلحت موليعلیهم را نیز در نظر گرفته باشد. ولی اگر، صغیر و صغیره مستقلا بدون اذن ولی، طرف نکاح قرار گرفته باشد عقد نکاحی که صغیر غیرممیز اقدام به انعقاد آن نموده باطل است و در مورد عقد صغیر ممیز در بین فقها اختلاف نظر وجود دارد، عدهای آن را باطل و عدهای آن را غیرنافذ میدانسته اند، که با توجه به دیدگاه قانون مدنی، عقد صغیرممیز که مستقلا اقدام به انعقاد عقد نکاح نموده باطل میباشد. سفیه نیز چون حجرش محدود به امور مالی بوده است؛ از طرفی، نکاح یک عقد غیر مالی با آثار مالی زیادی همراه است، در مورد نکاحی که شخص سفیه به طور مستقل اقدام به انعقاد آن نموده است، اختلاف نظر وجود داشته است؛ عدهای از فقها معتقد بودهاند که، درست است که نکاح عقد غیر مالی است ولی آثار مالی زیادی در پی دارد در نتیجه قائلند که سفیه نمیتواند مستقلا طرف عقد نکاح قرار بگیرد واذن ولی لازم دارد، در مقابل عدهای به خاطر غیرمالی بودن عقد نکاح معتقد بودهاند که سفیه به طور مستقل میتواند مبادرت به انعقاد عقد نکاح نماید. با توجه به دیدگاه قانون مدنی نظریهی قابل قبول، استقلال سفیه در انعقاد عقد نکاح میباشد.
کلید واژه ها: صغیر، سفیه، حجر، نکاح، ولایت قهری، مصلحت مولیعلیهم.
موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[دوشنبه 1402-12-07] [ 09:05:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بررسی فقهی آسیب های عزاداری امام حسین علیه السلام |
... |
استاد راهنما: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی ارشاد
استاد مشاور:حجت الاسلام والمسلمین مستشاری راد
نگارنده: زهره حقیقی
چکیده
هدف از نگارش این پژوهش بررسی فقهی آسیب های عزاداری امام حسین (علیه السلام) می باشد. در این پژوهش از روش توصیفی - تحلیلی استفاده شده است و داده ها به روش کتابخانه ای و اسنادی جمع آوری شده است.
یکی از معیارهای مهمّی که فقهای شیعه در استنباط احکام اسلامی، به خصوص احکام عزاداری و تعیین مصداق آسیب برای عزاداری امام حسین علیه السلام مطرح کرده و به آن استناد می کنند، موضوع وَهن دین و مذهب است که ادله حرمت وهن دین با استناد به آیات و روایات مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آسیب های فقهی عزاداری به دو بخش محتوای عزاداری و بخش شکل و ساختار عزاداری تقسیم می شود. از جمله آسیب های محتوایی (تحریف هدف عزاداری، گزارش های ذلّت بار از معصومین علیه السلام، استناد به منابع غیر معتبر و اخبار دروغین، غلوّ و افراط در مقام معصومین علیه السلام، جدایی دین از سیاست، طرح یکجانبه سیمای معصومین علیه السلام، دشنام و سبّ دشمنان اهل بیت علیه السلام و ایجاد اختلاف بین مذاهب) و بخش آسیب های شکلی به (استفاده از موسیقی مبتذل و آهنگهای لهوی، قمه زنی) اشاره شد. در بیان عوامل بروز آسیب ها عوامل داخلی همچون عامل روان شناختی، تمایل بشر به اسطوره سازی و افسانه پردازی، تفکرات نادرست و عوام گرایی دینی و عوامل خارجی بیان گردید. برای مقابله با این آسیب ها، باید راهکارهای مناسبی اتّخاذ گردد. به طور عمومی همة عزاداران نسبت به انجام عزاداری صحیح و دور از تحریفات مسؤول هستند، اما بطور ویژه و خصوصی افرادی از جمله واعظان و علما، مدّاحان و مردم، هریک مسؤولیت خاص و ویژه ای دارند.
کلید واژه: عزاداری، آسیب های فقهی، امام حسین علیه السلام، وهن مذهب.
موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[سه شنبه 1402-05-10] [ 09:26:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ارتباط خاتمیت با امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت |
... |
عنوان پایان نامه:ارتباط خاتمیت با امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت
استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدی
نگارنده:آمنه نصرتی
چکیده
در این تحقیق به مسأله ارتباط خاتمیت با امامت از دیدگاه شیعه و اهل سنت پرداحته می شود. مسأله اصلی تحقیق این است که با آخرین رسول و پیام آور الهی، حضرت محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله) ـ ارسال رسل و انزال کتب به پایان رسید. بنابراین انسان ها از این پس، بایستی بر خوان گستردة آخرین پیام الهی، یعنی قرآن، بنشینند و از مائده های آسمانی آن، روح و جان و عقل خویش را سیراب سازند و راه هدایت و سعادت را شناسایی نموده و در آن ره بپیمایند. از نظر شیعه فلسفه تئوری امامت وجود همیشگی شارح و مفسری معصوم در کنار کتاب الهی است که به عنوان شاخص و معیار برای شناخت حق از باطل مطرح میباشد. از دیدگاه امامیه، با رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، امام به عنوان مربی و معلم همواره در کنار قرآن و کتاب الهی بوده است که هم تفسیر و تبیینی معصومانه از آن ارائه کند و هم آن را از تحریف حفظ نماید. حال سوال این است که دیدگاه اهل تسنن در باب مسأله امامت چیست؟ اهل تسنن با شیعه در برخی جهات اشتراک دارند اما دیدگاهی متفاوت در خصوص شخص امام و نحوه انتخاب وی دارند. از مهمترین یافتههای تحقیق میتوان به این مسأله اشاره کرد که هم شیعه و هم اهل سنت هر دو اولاً، معتقد به خاتمیت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) هستند. ثانیاً، معتقد به وجود فردی به عنوان جانشین بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) میباشند. اما وجه اختلاف دو گروه این است که شیعه دین اسلام را دینی میداند که از نظر وضع قوانین و تشریع احکام به همه خواستههای انسان جامع عمل پوشانده و پاسخ گوی تمام نیازهای مادی و معنوی اوست. در واقع لازمه ختم نبوت وجود امامی معصوم بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که به اذن خداوند و به واسطه پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) انتخاب و منصوب می شود. بنابراین با خاتمیت دوران نزول، تشریع قوانین جدید به پایان رسیده است ولی این گونه نیست که لازمه خاتمیت پایان یافتن تمام مناصب و شئونات پیامبر (صلی الله علیه و آله) باشد. اما اهل سنت خاتمیت را در تمام شئون و مناصب پیامبر (صلی الله علیه و آله) میدانند. از نظر آنان امامت خلافت بعد از نبی میباشد و از جنس ریاست است و ماهیتی حکومتی دارد و انتخاب چنین کسی را به دست افرادی غیر از خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله) میسپارند. در نتیجه در مصداق امام با شیعه اختلاف نظر دارند. شیعه امام بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) را حضرت علی (علیه السلام) و یازده امام بعد از آن میداند، اما اهل سنت ابتدا ابوبکر و بعد عمر و بعد از آن عثمان و حضرت علی را به عنوان خلیفه بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) قبول دارد.
کلید واژه: خاتمیت، امامت، شیعه، اهل سنت، ارتباط خاتمیت با امامت
موضوعات: پایان نامه, فلسفه و کلام اسلامی
[پنجشنبه 1402-04-15] [ 10:12:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بررسی دلالت حدیث رفع بر برائت از دیدگاه محقق نائینی و امام خمینی(ره) |
... |
عنوان پایان نامه: بررسی دلالت حدیث رفع بر برائت از دیدگاه محقق نائینی و امام خمینی(ره)
استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین دکتر مجتبی ارشاد
نگارنده:فاطمه ناصری
چکیده
حدیث رفع از احادیث مشهور و حائز اهمیت در بعضی از مباحث اصول فقه می باشد که برای اثبات برائت شرعی به آن استدلال شده است. در این حدیث پیامبر می فرمایند نه چیز از امت من برداشته شده است، اشتباه، فراموشی، آنچه به آن اکراه می شوند، آنچه به آن علم ندارند،آنچه ازتوانشان بیرون است، آنچه به آن مضطر می شوند، فال بد زدن و اندیشه های وسوسه انگیز درباره خلقت آفرینش تا زمانی که بر زبان جاری نشود.بررسی سند و متن حدیث رفع: صورت نه گانه حدیث مشهور میباشدو رجال سند آن همگی ثقه و امامی هستند و از نظر دلالی هم این حدیث موثق است.
معنی اصلی رفع، رفع در کلام بعضی از علمای علم اصول از جمله: شیخ انصاری، مرحوم نائینی، امام خمینی، کاربرد حدیث رفع در شبهات که در کدام شبهات به حدیث رفع استناد شده است، نحوه استدلال به حدیث رفع برای اصل برائت: که حدیث رفع می گوید یکی از اموری که انسانها به آن تکلیف ندارند عبارتست از تکلیف مجهول، ثابت نخواهد بود و فقها بر این امر اتفاق نظر دارند ،آثار حکومت حدیث رفع بر ادله احکام: حدیث رفع بر ادله ای که احکام را روی عناوین اولیه قرار می دهد حکومت دارد
تفاوت حکومت حدیث رفع با قاعده لا ضرر و لا حرج
که بنابر نظر مرحوم نائینی حکومت حدیث رفع بر ادله اولیه اعتبار عقد الوضع(موضوعات و متعلقات احکام) و در آن دو قاعده به اعتبار عقد حمل(حکم شارع) می باشد. بنابر نظر امام خمینی حکومت در لاضرر و لا حرج به اعتبار عقد الحمل نمی باشد.همه این مطالب از مباحث قابل طرح و بررسی می باشند که در این تحقیق تلاش شده است تا با طرح دیدگاه های بزرگان علم اصول شیخ انصاری آخوند خراسانی به خصوص مرحوم نائینی و امام خمینی به این(مباحث) پرداخته شود.
کلید واژه:رفع، اصل برائت، شک
موضوعات: پایان نامه, فقه و اصول
[ 10:02:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی و علامه طباطبایی |
... |
عنوان پایان نامه: تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی و علامه طباطبایی
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین دکترغلام رضا گلچینراد
نگارنده:فاطمه صغری برقرار
چکیده
در طول تاریخ بشر، یکی از دغدغهی مهم، فهم و کشف اسرار و رموز متون مقدس بوده است. از اینرو محققان و پژوهشگران تلاش کردند، قوانین و ضوابطی را برای دستیابی به فهم متن ابداع نمایند که در غرب به آن هرمنوتیک گفته میشود. واژه تأویل هر چند در متون دینی بکار رفته و در لغت سابقه ای طولانی دارد، اما به لحاظ اصطلاحی واژهای متأخر و نوظهور میباشد. این واژه نزد اندیشمندان حوزههای گوناگون علوم دینی، معانی متفاوتی دارد. برخی تأویل را همان تفسیر میدانند و گروهی نیز معتقدند، تأویل فقط مربوط به چیزهایی است که پیچیدگی در آن وجود دارد. برخی نیز آن را به معنای مخالف ظاهر لفظ بیان میکنند. پرسش اساسی در این تحقیق این است که تأویل قرآن از دیدگاه سید حیدر آملی و علامه طباطبایی چیست؟
روش این تحقیق توصیفی– تحلیلی میباشد که شامل مجموعه روشهایی است که هدف آنها توصیف و تشریح شرایط یا پدیدههای مورد بررسی است. نتیجه تحقیق حاکی از آن است که سید حیدر آملی معتقد است، تأویل همان تطبیق بین دو کتاب تدوین (قرآن) و کتاب تکوین (کتاب آفاقی و کتاب انفسی) میباشد. مبانی سید حیدر را نیز میتوان به سه دسته: مبانی هستیشناختی (کتاب آفاقی)، مبانی انسانشناختی (کتاب انفسی) و مبانی متنشناختی (کتاب قرآنی) تقسیم نمود. علامه طباطبایی نیز بر این باور است که تأویل قرآن از سنخ مفاهیم و الفاظ نیست، بلکه امری خارجی است که معانی قرآن به آن برمیگردد. ایشان تأویل قرآن را دستیابی به معارف «ام الکتاب» یا «کتاب حکیم» میداند. علامه طباطبایی معانی باطنی طولی را از دایره تأویل خارج میداند.
کلید واژه: تأویل، سید حیدر آملی، علامه طباطبایی، تفسیر، ظهر و بطن، محکم و متشابه
موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[ 09:43:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
بررسی علل تشابه در آیات قرآن |
... |
نگارنده:محدثه پاک منش
استاد راهنما:حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر محمدی مهر
چكيده
هدف از نگارش این پژوهش بررسی علل وجود آیات متشابه در قرآن میباشد. این نوع پژوهش از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و داده ها به روش کتابخانه ای و اسنادی متناسب با اهداف و سوالات تحقیق و با استفاده از فیش جمع آوری شده و در تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردیده است. از جمله مباحث مهمي كه در علوم قرآني مورد بحث و دقت صاحب نظران قرار گرفت، علل وجود آيات متشابه در قرآن كريم است. چرا که فهم متشابهات برای کسی که در حوزه قرآن وارد شده است لازم و ضروروی است، زیرا بدون توجه به آن فهم و تفسیر قرآن به درستی انجام نمیشود و سبب سوء برداشت از آیات متشابه میشود. با توجه به اینکه فلسفه نزول کتاب آسمانی، بهرهوری و استفاده مردم از معارف بلند آن است و همین هدف در آیات بسیاری تأکید شده است، این پرسش پدید میآید که چرا دستهای از آیات متشابهاند؟ مفسرين و محققين علوم قرآني، علل و عوامل متعدي از جمله: نارسایی تعابیر و الفاظ، تدریجی بودن نزول آیات، محدودیت اندیشهها، تأثیر مذاهب کلامی، إبتلا و آزمایش، زبان قوم و تنوع صنایع ادبی در قرآن و…. را در مورد علت وجود آيات متشابه بيان نمودند.
كليد واژه: قرآن، آيات محكم، آيات متشابه، تأويل، راسخون در علم، علل تشابه
موضوعات: پایان نامه
[چهارشنبه 1402-02-13] [ 09:55:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
تأثیر قرآن در دفتر اول مثنوی مولوی |
... |
عنوان پایان نامه:تأثیر قرآن در دفتر اول مثنوی مولوی استاد راهنما: حجت الإسلام و المسلمین جناب آقای محمد علی اسدی نسب
استاد مشاور: حجت الإسلام و المسلمین جناب آقای محمد علی افضلی
محقق: لیلا کابوسی
چکیده
این تحقیق با هدف بررسي تاثير قرآن در دفتر اول مثنوي مولوي انجام شده است. مولانا از جمله شاعرانی است که در پند واندرزهای اخلاقی خود از قرآن بهره ها گرفته و در جای جای شعر خود به این موضوع تأکید کرده است، به همین جهت در میان کتب عرفانی، کمتر کتابی را میتوان یافت که به مانند کتاب شریف مثنوی بتواند اسرار، دقایق، لطایف و اشارات اولیا را با دقیقترین و عالیترین تعبیر بیان کند و باید گفت این کتاب شریف در میان کتب عرفانی اسلام بلکه در میان آثار عرفانی دیگر کمنظیر است.
در این پژوهش تلاش گردیده تا به این سوال پاسخ داده شود که تاثیر قرآن در دفتر اول مثنوی چگونه بوده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بوده و روش به کار رفته درآن کتابخانه ای واسنادی می باشد که با تتبع در منابع معتبر تفسیری و ادبیات به انجام رسیده است. مهمترین یافته های این تحقیق عبارت است از اینکه مولوی در مثنوی از قرآن بهره های فراوانی برده است چنانکه برخی از ادیبان و حکما مثل حاج ملا هادی سبزواری، مثنوی را تفسیر منظوم قرآن کریم خوانده اند. و علت اصلی این مهم عواملی از قبیل اشتغال به وعظ و تذکیر یا تدریس و صوفی مسلک بودن مولوی می باشد. مولوی با روش هایی چون تضمین، تلمیح، اقتباس، تمثیل و… از آیات قرآن به زیبایی در مثنوی بهره برده است.
کلید واژه: قرآن ، مولانا، مثنوی معنوی، تلمیح، اقتباس ، حل
موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1398-05-26] [ 08:45:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|
ضرورت شکرگزاری از منظر عقل با تاکید بر آیات و روایات |
... |
عنوان پایان نامه: ضرورت شکرگزاری از منظر عقل با تاکید بر آیات و روایات
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا گلچین راد
استاد مشاور: حجت الاسلام والمسلمين محمدعلی اسدی نسب
محقق: سمیه کریم کشته
چکیده
اين پايان نامه با عنوان ضرورت شکرگزاری از منظر عقل با تاکید بر آیات و روایات است. با هدف شناخت ضرورت عقلی شکر و دلايل عقليِ قرآني و روایی بر ضرورت شكرگزاري تنظيم شده است. در اين مجموعه به دلایل عقلی ضرورت شکرگزاری و دلایل عقلی شکر در آیات و روایات اشاره شده است. لذا با استفاده از کتب تفسيري، روايي، منطقی و همچنين از طريق روش کتابخانه اي سعي شد تا به اين مهم دست پيدا کنم.
در اين تحقيق از کتب روايي چون نهج البلاغه و اصول کافی و کتب تفسيري چون تسنیم، المیزان، مجمع البيان و کتب ديگر استفاده شده است.
نتايجي که مي توان از اين تحقيق گرفت، اين است که شکرگزاری امری فطري است و فقط مخصوص مسلمانان نیست. حق شناسی، مرز تفکیک انسان از حیوان است؛ و در حيواناتي هم كه هوش پيشرفته دارند، به نوعی شکرگزاری ديده ميشود.
ریشه شکرگزاری حسن و قبح عقلی است. شکر خداوند، جزو دستورهای عام است که امتثال آن بر همه واجب است؛ و برای لزوم خداشناسي هم از وجوب شكر استفاده ميشود.
شکرگزاری از مستقلات عقلی است. این عقل است که حکم می کند که شکر، عملی خوب و ناسپاسی رفتاری بد می باشد. همچنین ضرورت عقلی شکرگزاری یا به اعتبار آثار دنیوی یا به اعتبار آثار اخروی می باشد، که در برخی آیات قرآن به آنها اشاره شده است.
فریضه بودن شکر را عقل برهانی می فهمد، زیرا از نظر عقل، شکر منعم و کسی که به ما نعمت داده، لازم است و دلیل نقلی نیز آن را تایید می کند.
کلید واژه: ضرورت، شکر، شكرگزاري، عقل، آیات، روایات
موضوعات: پایان نامه, تفسیر و علوم قرآنی
[شنبه 1398-05-19] [ 07:54:00 ق.ظ ]
لینک ثابت
|
|