معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزه الزهرا (س) گرگان








دی 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      








جستجو






Random photo


رابطه انسان کامل با قرآن در کلام امام رضا«علیه السلام»


 
  کارگاه مقاله نویسی ...

دکتر هدایت نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در کارگاه مقاله نویسی که در تاریخ 3/7/1404 در  مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) گرگان برگزار گردید گفت: بسیاری از مقالات ارسالی به همایش‌ها عمدتاً به دلیل عدم تجربه کافی نویسندگان در فرایند مقاله نویسی و شناسایی مسئله فاقد استانداردهای لازم هستند.

وی در ادامه به توضیح مسئله پژوهشی و انتخاب موضوع پرداخت و گفت: در علوم انسانی، یافتن مسائل نو دشوار است؛ لذا پیشنهاد می‌شود به جای موضوعات کلی، به موضوعات جزئی‌تر پرداخته شود تا عمق پژوهش افزایش یابد

مثال‌هایی از مسائل پژوهشی چالش‌برانگیز مانند “شرط عدالت در تعدد زوجات” در حقوق زنان مطرح می‌شود که نیازمند رویکردهای نوین فقهی است

 ایشان در ادامه گفت: برای حل مسائل زنان سه روش اجتهادی مورد بحث قرار می‌گیرد:

1.  روش استنباطی (متداول): این روش بر نص‌محوری استوار است و اغلب منجر به حفظ شکاف‌های جنسیتی در احکام می‌شود. مثال‌هایی مانند ارث، قوامیت و تعدد زوجات نشان می‌دهد که این روش ممکن است با مفهوم کرامت و عدالت در تعارض باشد.

2.  روش مقاصد الشریعه (نواندیشان دینی): این رویکرد احکام را تاریخی و زمینی-زمانی می‌داند و با توجه به مقاصد شریعت و تحولات اجتماعی، به دنبال برابری جنسیتی است.

3.  اجتهاد پویا : این روش ضمن توجه به نصوص، نیم‌نگاهی نیز به مقاصد شرعی و کلیت شریعت دارد. هدف آن، ارائه راهکاری است که نه منجر به شکاف جنسیتی شود و نه به نادیده گرفتن نصوص بیانجامد، بلکه برابری جنسیتی را با رویکردی پویا و متناسب با زمان و مکان دنبال کند.

اجتهاد پویا تلاش می‌کند با در نظر گرفتن مبانی احکام اولیه و ثانویه، ضرورت‌ها، حرج و مصالح اجتماعی، به حل این چالش‌ها بپردازد و پاسخ‌هایی متناسب با زمانه ارائه دهد.

دکتر هدایت نیا در پایان گفت: برای ارتقاء سطح مقالات و پژوهش‌ها، به ویژه در حوزه مسائل زنان، نیاز به توانمندسازی طلاب و دانشجویان در فرایند مقاله نویسی، انتخاب مسئله و استفاده از رویکردهای نوین اجتهادی احساس می‌شود. این امر به غنای همایش‌ها و فصلنامه‌های علمی کمک کرده و به حل چالش‌های فقهی و اجتماعی معاصر یاری می‌رساند.

موضوعات: کارگاه پژوهشی, کارگاه
[یکشنبه 1404-08-11] [ 10:53:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه استخراج مقاله علمی از رساله سطح 4 ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاهی با عنوان استخراج مقاله علمی از رساله سطح 4،  در تاریخ 3/7/1404 با حضور دکتر محمود حکمت‌نیا و دکتر فرج الله هدایت‌نیا استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شرکت طلاب سطح ۴ برگزار گردید. این کارگاه با هدف رفع چالش‌های طلاب در فرآیند نگارش رساله و استخراج مقاله برگزار شد و نکات ارزشمندی در خصوص مدیریت زمان، انتخاب فصلنامه‌های مناسب و روش‌های تسهیل فرآیند داوری ارائه گردید.

مسائل مطرح شده در جلسه:

چالش‌های فرآیند داوری و پذیرش مقالاتی که قصد ارسال به فصلنامه های علمی پژوهشی را دارند:
فرآیند داوری در فصلنامه‌های علمی پژوهشی معمولاً طولانی است. به عنوان مثال، ممکن است ماه‌ها زمان ببرد تا مقاله‌ای داوری شود و نتیجه آن مشخص گردد.
توصیه می‌شود طلاب حداقل دو مقاله از پایان‌نامه خود استخراج کنند تا در صورت تأخیر یا رد شدن یکی، مقاله دیگری در دسترس باشد.
برخی فصلنامه‌ها به دلیل کمبود مقاله، فرآیند داوری سریع‌تری دارند و ممکن است در پذیرش مقالات سخت‌گیری کمتری نشان دهند.
نکاتی برای تسهیل فرآیند استخراج مقاله:
« بهتر است طلاب، بعد از تصویب طرح تفصیلی رساله، بخشی از رساله که قابلیت تبدیل به مقاله را دارد، شناسایی کرده و با تغییراتی در فرمت، به مقاله تبدیل کنند. نگارش خلاصه‌ای از منابع و مطالب مورد مطالعه می‌تواند در تسریع فرآیند نگارش مقاله مؤثر باشد.
تجربیات شخصی:
برخی طلاب به دلیل تمرکز بیش از حد بر مقدمات و کلیات رساله، در ادامه کار با مشکل مواجه می‌شوند.
خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری از منابع می‌تواند به سازماندهی بهتر مطالب کمک کند.
در برخی موارد، مشورت با اساتید یا افراد متخصص می‌تواند به رفع ابهامات و بهبود کیفیت کار کمک نماید.
4. اهمیت گفتگو و تبادل نظر

برای توسعه و بهبود موضوعات علمی، گفتگو با دوستان، همکاران و حتی خانواده بسیار مؤثر است. توصیه می‌کنم موضوعات را بارها با دیگران در میان بگذارید و توضیح دهید.این گفتگوهای علمی نه تنها به شفاف‌سازی ایده‌ها کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند منجر به ایده‌های جدید شوند.
5. مدیریت زمان و اولویت‌بندی

در فرآیند تحقیق و نگارش، رعایت زمان و اولویت‌بندی کارها بسیار مهم است.
مثلاً اگر مقاله‌ای را در حال نگارش هستید، باید زمان کافی برای مطالعه، تحقیق و ویرایش اختصاص دهید.
از طرفی، اگر موضوعی برای رساله یا مقاله انتخاب کرده‌اید، بهتر است از همان ابتدا دغدغه‌های اصلی خود را مشخص کنید تا از پراکنده‌کاری جلوگیری شود.
6. انتقال تجربیات پژوهشی

روش‌هایی مانند فیش‌نویسی و خلاصه‌برداری از کتاب‌ها کمک می‌کنند تا مطالب را بهتر سازماندهی کنیم پیشنهاد میشود مقالات و تحقیقات قبلی را بررسی کنید و در صورت امکان، آنها را به یک رساله یا مقاله ۲۰ صفحه‌ای تبدیل نمایید..
7. انتخاب موضوعات جدید و چالش‌برانگیز

اگر در انتخاب موضوع برای رساله یا مقاله مشکل دارید، می‌توانید از موضوعات جدید و کمتر پرداخته‌شده استفاده کنید.
مثلاً:
نظریه عدالت جنسیتی و تفاوت آن با نظریه مساوات
تجربه جمهوری اسلامی در حوزه خانواده
تعارض فقه اسلامی با حقوق بشری
 
8. پیشنهاد موضوعات برای پژوهش‌های آینده

برای پژوهشگرانی که هنوز موضوعی انتخاب نکرده‌اند، پیشنهاد می‌کنم به موضوعات زیر توجه کنند:
مسئولیت تربیتی مادر در فقه اسلامی
تحلیل کارکردگرایانه از احکام فقهی خانواده
بررسی تطبیقی مهریه و نفقه در کشورهای اسلامی
 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[یکشنبه 1404-07-13] [ 09:01:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  دومین جلسه کارگاه مقاله نویسی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها گرگان دومین جلسه کارگاه مقاله نویسی با حضور آقای دکتر حسینعلی سرگزی از اساتید روش تحقیق در جمع طلاب سطح 3 رشته تفسیر و علوم قرآنی، در تاریخ1404/02/30  در این مدرسه برگزار گردید.
در ابتدای این کارگاه دکتر سرگزی به بیان چالش‌ها و ضرورت‌های روش تحقیق و دسترسی به منابع علمی پرداخت.

این استاد روش تحقیق بر اهمیت منابع معتبر تاکید کرد و گفت: هر عنوان و ادعایی باید بر پایه منابع علمی و مستند بنا شود.

دکتر سرگزی تاکید کرد: محققان باید به حداقل ۱۰ منبع معتبر استناد کنند، مقالات علمی و پایان‌نامه‌ها را از بهترین منابع برای این کار برشمرد.

همچنین، این استاد روش تحقیق به محققان توصیه کرد از منابع ذکر شده در پایان مقالات مرتبط نیز بهره‌برداری کنند و Google Scholar را به عنوان ابزاری مفید برای یافتن مقالات PDF معرفی کرد.

وی در ادامه به موضوع تحقیق و انتخاب آن اشاره کرد و بیان داشت: موضوع انتخابی باید هم مورد علاقه محقق باشد و هم پاسخگوی نیازهای جامعه. تحقیقات موفق باید به گونه‌ای طرح‌ریزی شوند که امکان جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده فراهم شود. در این راستا، وجود ابزارهای مناسب برای جمع‌آوری داده‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر سرگزی به چالش‌های موجود در دانشگاه‌ها و مدارس در رابطه با آموزش روش تحقیق و دسترسی به منابع اشاره کرد. او مشکلات محققان را در انجام تحقیقات کمبود منابع و تجهیزات، بیان کرد و پیشنهاداتی از جمله استفاده از کتابخانه‌های دیجیتال و جستجو در پایگاه‌های داده علمی برای دسترسی آسان‌تر به منابع علمی و بهبود آموزش روش‌های تحقیق ارائه داد.

دکتر سرگزی در ادامه بر لزوم رفع این چالش‌ها برای توسعه علمی کشور تاکید کرد و به اهمیت طراحی اصولی پرسشنامه‌ها اشاره نمود.

استاد روش تحقیق خاطرنشان کرد: طراحی پرسشنامه باید تخصصی باشد و در موارد حساس از سوالات فرافکن استفاده شود تا افراد به راحتی پاسخ‌های صادقانه‌ای ارائه دهند. در مورد مصاحبه نیز مصاحبه‌های باز را که امکان پرسش بر اساس پاسخ‌های قبلی را فراهم می‌کنند، کارآمدتر از مصاحبه‌های ساختارمند دانست.

وی در پایان به نکات مهم در فیش‌برداری و جمع‌آوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: برداشت مستقیم از متن و تلخیص مناسب آن‌ها با حفظ مفهوم اصلی بسیار حائز اهمیت است. همچنین، استنباط و تبیین منظور نویسنده از متن نیز می‌تواند به غنای تحقیق کمک کند.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1404-04-23] [ 09:59:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش (مقاله نویسی و پایان نامه نویسی) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان اولین جلسه کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در پژوهش (مقاله نویسی و پایان نامه نویسی) در تاریخ 24/9/1403 برگزار گردید. در این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر رسول مزرئی به بررسی ابعاد مختلف کارایی هوش مصنوعی در این زمینه پرداخته خواهد شد.

 1. مراحل مختلفی که  هوش مصنوعی می تواند به  نگارش مقاله و پایان‌نامه کمک کندعبارتنداز: 

      جستجو و گردآوری اطلاعات
      تحلیل داده‌ها
      نوشتن و ویرایش متن
      ساختاردهی و سازماندهی مطالب
2. مزایای استفاده از هوش مصنوعی در نگارش مقاله و پایان‌نامه

افزایش سرعت نگارش: یکی از بزرگترین مزایای استفاده از هوش مصنوعی در نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها، سرعت بالای تولید محتوا است. هوش مصنوعی می‌تواند در زمان کوتاهی جملات، پاراگراف‌ها، و حتی بخش‌های مختلف متن را ایجاد کرده و محتوای تحقیقاتی را به صورت سریع و کارآمد تولید کند.
دقت بالا در اصلاحات و ویرایش‌ها: ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به دقت ویرایش‌های گرامری و ساختاری را انجام دهند و خطاهای نوشتاری را به‌طور خودکار شناسایی و اصلاح کنند. این امر می‌تواند به بهبود کیفیت نگارش و کاهش نیاز به ویرایش‌های دستی کمک کند.
دسترسی به منابع علمی جدید: هوش مصنوعی قادر به جستجو و یافتن مقالات علمی جدید است و به پژوهشگران کمک می‌کند تا منابع به‌روز و معتبر را در اختیار داشته باشند.
پیشنهادات پژوهشی و تحلیل روندها: مدل‌های هوش مصنوعی قادر به تحلیل روندهای پژوهشی در یک حوزه خاص و شناسایی شکاف‌ها و فرصت‌های تحقیقاتی هستند. این تحلیل‌ها می‌توانند به نگارش مقالات جدید و پایان‌نامه‌هایی با ارزش علمی کمک کنند.
3. چالش‌ها و محدودیت‌ها

با اینکه هوش مصنوعی مزایای زیادی دارد، استفاده از آن در نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها با چالش‌هایی نیز همراه است:

وابستگی به داده‌های ورودی: مدل‌های هوش مصنوعی برای تولید محتوا یا تحلیل داده‌ها به داده‌های ورودی نیاز دارند. اگر داده‌های ورودی دقیق و معتبر نباشند، خروجی نیز ممکن است دقت کافی را نداشته باشد.
خلاقیت و اصالت: یکی از محدودیت‌های اساسی هوش مصنوعی در نگارش مقالات و پایان‌نامه‌ها، ناتوانی در تولید محتوای اصیل و خلاقانه است. اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات موجود را ترکیب کرده و نتایج مفیدی ارائه دهد، اما توانایی تولید ایده‌های نوآورانه و راه‌حل‌های خلاقانه هنوز محدود است.
مسائل اخلاقی و کپی‌رایت: استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا ممکن است با مسائل حقوقی و اخلاقی مانند سرقت علمی و نقض حقوق مولف روبرو شود. همچنین، پژوهشگران باید دقت کنند که از ابزارهای هوش مصنوعی به‌طور مناسب و شفاف استفاده کنند تا از مشکلات قانونی جلوگیری شود.
نیاز به نظارت انسانی: باوجود توانمندی‌های بالا، هنوز نیاز به نظارت انسانی برای ارزیابی دقیق و اصلاح محتوای تولیدی هوش مصنوعی وجود دارد. محتوای تولید شده ممکن است نیاز به تأیید و تصحیح از طرف نویسنده اصلی داشته باشد.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1404-02-08] [ 09:06:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه مهارتی آموزش پایگاه جامع قرآنی ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه مهارتی آموزش پایگاه جامع قرآنی در تاریخ1400/9/22  برگزار گردید. حجت الاسلام مرتضوی پایگاه جامع قرآنی را یکی از مهم‌ترین پایگاههای قرآنی که از دستاوردهای جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در وب می باشد به شمار آورده و گفت: این پایگاه دارای سه ویژگی جامعیت دیتا، گستردگی محتوا و ارتباط می باشد.

ایشان در ادامه در مورد گستردگی محتوا پایگاه جامع قرآنی گفت: پایگاه جامع قرآنی، بزرگ‌ترین پایگاه قرآنی جهان اسلام است؛ به بیان دیگر، از همه نوع تفاسیر مهم، دست‌اوّل و قدیمی اعم از فارسی، عربی، شیعه و سنّی در این پایگاه استفاده شده است.

وی ویژگی دیگر پایگاه جامع قرآن را، لینک یا ارتباط دانسته و بیان کرد: احادیث و آیات در پایگاه‌های: نورلایب، جامع‌ الأحادیث و جامع قرآن، دارای لینک است؛ یعنی آیات در پایگاه جامع‌ الأحادیث به پایگاه قرآن، و احادیث از پایگاه جامع قرآن به پایگاه جامع‌ الأحادیث، و آیات و احادیث از نورلایب به جامع قرآن و جامع‌ الأحادیث ارتباط دارد.

استاد مرتضوی در ادامه به توضیح بخش ترجمه پرداخته و گفت: در بخش ترجمه بیش از یکصد ترجمه به زبانهای مختلف در پایگاه ارائه شده است؛ از امکانات بخش ترجمه، فیلتر یا محدودسازی ترجمه‌ها به موارد دلخواه است؛ مثل انتخاب ترجمه بر اساس مذهب شیعی، سنی و مسیحی

ایشان درتوضیح بخش تفسیر پایگاه اظهار داشت: وقتی کاربر یک آیه را انتخاب می‌کند، می‌تواند تفسیر آن آیه را از میان هزاروششصد جلد تفسیر ببیند مثلاً اگر محقق بخواهد فقط در حوزه فقهی یا حدیثی پژوهش کند، می‌تواند کتب پایگاه را به تفاسیر فقهی یا روایی محدود کند و خیلی آسان به مطالب مرتبط و دلخواه خود دست یابد. همچنین است اگر بخواهد در منابع تفسیری قرن خاص تحقیق نماید؛ یعنی کاربر می‌تواند سیر تحول و تطور تفسیر آیات قرآن را بر اساس زمان و قرن ملاحظه نماید.

وی در پایان به پنج دسته احادیث تفسیری در تفاسیر روایی اشاره کرده و گفت: احادیث تفسیری شامل  احادیث بیانگر فضایل، احادیث گویای اسباب نزول، احادیثی که به تفسیر و توضیح آیات اختصاص دارد، شواهد، احادیث موضوعی می باشد و دستیابی به آیات مرتبط در سه حوزه مشابه لفظی، آیات همنشین در متون تفسیری و آیات مرتبط موضوعی ارائه شده است.

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
[دوشنبه 1400-10-13] [ 09:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  معرفی پایگاه قاموس نور ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان کارگاه مهارتی معرفی پایگاه قاموس نور در تاریخ 1400/9/21 برگزار گردید. در این کارگاه آقای مسیح توحیدی هدف اصلی از این محصول را ارائه توصیف مناسب برای لغت به کاربر دانست و گفت: همانطور که می‌دانیداستخراج توصیف از کتاب‌های لغت، کار آسانی نیست. به علاوه کتاب‌های لغت در توصیفات خود، تنها به توضیح یک مدخل نپرداخته‌اند و اطلاعات زیادی مربوط به هم خانواده و متضادها و … ارائه کرده‌اند.

ایشان در ادامه به توضیح استخراج مدخل‌ها و توصیف‌هایشان از هر کتاب پرداخت و بیان کرد: با استخراج مدخل‌ها و توصیف‌هایشان آن‌ها را تحت یک مدخل، دسته‌بندی  کرده تا کاربر بتواند ذیل مدخل مورد نظر خود، توضیحات متعددی از منابع مختلف بدست آورد. سپس به اطلاعات جانبی هر مدخل پرداخته شود. مثلاً  با مثال‌هایی که کتاب‌های لغت برای مدخل آورده‌اند یا شواهدی که از آیات قرآن کریم و روایات معصومین و اشعار و … آورده‌اند یا کلمات متضاد یا نحوه قرائت و ضبط کلمه و بسیاری از ویژگی‌ها که در توضیحات کتاب‌ها آورده شده سعی شده است همه اطلاعات را دسته‌بندی کرده و تحت مدخل مناسب به کاربر ارائه نماییم.

وی در پایان گفت:  البته همه این دسته‌بندی‌ها در حال حاضر آماده ارائه نیستند و برخی از آن‌ها به زودی در سایت قاموس عرضه خواهند شد. این هدف اصلی ما از ارائه این محصول بوده است. اما با کمک دوستان فنی، قابلیت‌های دیگری نیز به این محصول افزوده شده که شاید در هیچ کتاب یا نرم‌افزار لغتی یافت نشود. مثلاً جستجوی سریع در مدخل‌ها و ریشه‌ها، تشخیص هوشمند کلمه مورد نظر کاربر و بسیاری دیگر از قابلیت‌ها که برخی در حال حاضر عرضه شده و برخی هم به زودی افزوده خواهد شد.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی, ویژه هفته پژوهش
[سه شنبه 1400-09-23] [ 09:18:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه آموزش نرم افزار جامع التفاسیر ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان کارگاه آموزش نرم افزار جامع التفاسیر در تاریخ  20/08/1400 برگزار گردید. در این کارگاه که طلاب پایه اول سطح ۳ رشته تفسیر شرکت نمودند خانم علیجانی  به معرفی این نرم افزار پرداخته و چگونگی استفاده از این نرم افزار را به طرز کاربردی بیان نموده و گفت: از جمله نکات کاربردی برای استفاده از این نرم افزار معرفی کتب تفسیری موجود در این  نرم افزار، معرفی کتب لغات موجود در این نرم افزار، قابلیت جستجوی واژه ها و آیات قرآنی، دریافت انواع ترجمه ها، قابلیت دریافت شناسنامه کتاب، قابلیت دریافت کتب مرتبط با موضوع و ……….. می باشد.

موضوعات: ویژه هفته کتاب و کتابخوانی, کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1400-09-08] [ 12:24:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه استخراج مقاله از پایان نامه (1) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا سلام الله علیها گرگان اولین کارگاه استخراج مقاله از پایان نامه در تاریخ1400/06/23  برگزار گردید.

در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد صادق فاضل  به بیان چیستی و چرایی و چگونگی استخراج مقاله از پایان نامه پرداخته و گفت: پایان نامه یک سند و رزومه علمی محسوب نمی شود برای اینکه پایان نامه جزء رزومه علمی قرار بگیرد لازم است از آن مقاله در آورد.

ایشان در ادامه گفت: برای تبدیل پایان نامه به کتاب مقدمات و چکیده برداشته می شود و مفاهیم در لابلای فصلها گنجانده می شود و فصلها ویرایش می شود.

وی در ادامه به بیان انواع مقاله پرداخته و گفت: انواع مقالات اعم از علمی تخصصی، علمی ترویجی، علمی پژوهشی، تمرینی می باشد.

حجت الاسلام فاضل در ادامه به چگونگی استخراج مقاله از پایان نامه پرداخته و اظهار داشت: پیش نیاز استخراج مقاله از پایان نامه آشنائی با ساختار مقاله است. عنوان فصل و بخشی انتخاب می شود که جذاب باشد و حجمش حدود 10 الی 20 صفحه باشد.

در پایان برای هر یک از اعضا شرکت کننده در کارگاه فصلی از پایان نامه که دارای دو ویژگی فوق بود، با راهنمایی استاد، مشخص شد تا در کارگاه تبدیل به به مقاله گردد.

در تاریخ 1400/07/20 دومین کارگاه تدوین مقاله علمی پژوهشی برگزار گردید.

در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمد صادق فاضل  به بیان مراحل تدوین مقاله علمی پژوهشی پرداخته و گفت: انتخاب مسئله، مطالعه پیشینه، طراحی سوالات فرعی، پذیرش گرفتن از جمله مراحل مشکل تدوین مقاله علمی پژوهشی است.

ایشان در ادامه به بیان تفاوت موضوع یابی و مسئله یابی پرداخته و گفت: اولین گام در پژوهش مسأله یابی است. مسأله در فضای خلأ و جهل ایجاد نمی شود بلکه در فضای علم ایجاد می شود. پیش نیاز مسئله یابی تخصص است.

وی در تعریف مسئله بیان کرد: مسئله توده ای فشرده از پرسش های بی پاسخ و مرتبط با هم است که دانش ها و مهارت های شخصی برای حل آن کافی نیست.

استاد فاضل مورد علاقه محقق بودن، کاربردی بودن، در توان محقق بودن و … را از جمله ملاک های انتخاب مسئله دانست.

ایشان در ادامه گفت: با استفاده از مطالعات درسی و شخصی، سایت های نیازسنجی، همایش ها و کنفرانس ها و… می توان مساله برای تحقیق بدست آورد.

وی در پایان به بیان تفاوت سوال و مسئله و مشکل  و چگونگی طراحی مسئله پرداخت.

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1400-07-26] [ 10:32:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت

  زیست شناسی فرگشتی و نقد آن ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و تخصصی الزهرا(س) گرگان سومین جلسه کارگاه علمی شبهه شناسی الحاد مدرن با موضوع زیست شناسی فرگشتی و نقد آن (تبیین فرگشت و دلالت های الهیاتی آن) در تاریخ1400/06/10 در این مدرسه برگزار گردید. در این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قاسم محمدی مدیر میز الحاد مدرن در مرکز مطالعات و پاسخگوئی به شبهات حوزه علمیه قم گفت: یکی از اصلی ترین علوم از  باب رویکرد هستی شناسی، زیست شناسی فرگشتی است.

ایشان با بیان اینکه فرگشت اصل خداباوری را به دوشکل زیر سوال می برد اظهار داشت: از آنجا که در فرگشت فرآیندهایی که معرفی می شود تصادفی و غیر هدفمند است، وجود یک عامل هدفمند و هوشمند که همه کائنات نتیجه فعل و غرض و هدف اوست را منکر می شود و همه چیز را تصادفی می داند. و نکته دیگر این است که با ادیان دیگر مخصوصا ادیان ابراهیمی در تنافی قرار می گیرد.

وی یکی از اصلی ترین تمرکزهای فرگشت را در تبیین چگونگی رخداد انواع مختلف حیاتی دانسته و گفت: خاص بودن یک گونه و انتخاب که از نوع طبیعی است علت تنوع فرگشت می باشد.

استاد محمدی ویژگی خاص بودن را دو قالب دانسته و تصریح کرد: فرزندان موجودات زنده با پدر و مادر خود متفاوت هستند، حتی بین فرزندان موجودات زنده نیز به دلیل تفاوت در DNE تفاوت است. و همچنین در مرحله وراثت جهش زنتیکی بوسیله بخشی از تغییر DNE اتفاق می افتد.

ایشان خاص بودن و تفاوت از پدر و مادر و سایر موجودات را از طریق DNE و ایجاد تفاوت به وسیله DNE   را از دوراه بازترکیب ژنتیکی و مکانیسم های رندومی دانست.

وی در پایان بیان کرد: در موجودات زنده چیزی به نام تکامل وجود ندارد بلکه آنچه وجود دارد تغییر و فرگشت است و تغییر نوعی از حرکت و متفاوت از قبل است. نوع دیگری از فرگشت که لامارک به آن معتقد است نیز وجود دارد که یک نوع هوشمندی در آن وجود دارد.

ایشان در پایان به سوالات مطرح شده، پاسخ دادند.

 

 

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[یکشنبه 1400-07-18] [ 01:28:00 ب.ظ ]



 لینک ثابت

  کارگاه نقد مقاله(ژورنال کلاب) ...

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان کارگاه نقد مقاله(ژورنال کلاب) در تاریخ1400/05/08 در این مدرسه برگزار گردید. در ابتدای این کارگاه حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مزرئی به تعریف نقد پرداخته و گفت: نقد به معنای بررسی نکات مثبت و منفی و اصلاح اطلاعات نظریه در مقاله علمی می باشد.

ایشان در ادامه بیان کرد: ارزیابان در مقاله علمی از دو حیث صورت و محتوا مقاله علمی را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

وی در ادامه به روش ارزیابی صورت مقاله پرداخته و گفت: در ارزیابی صورت مقاله باید عنوان، چکیده، کلیدواژه، بدنه اصلی مقاله، کتاب نامه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

استاد سطح 3 این مدرسه در ادامه اظهار داشت: برای ارزیابی محتوای مقاله علمی باید نوع مقاله مشخص شود. اگر مقاله علمی مقاله ای است که نویسنده نظریه خود را در آن ارائه می کند به گونه ای که قبل از او این مسئله مطرح نشده بود، باید مبنا و مبادی و روش آن مقاله مورد مطالعه قرار گرفته و ارزیابی شود.

ایشان نوع دوم مقاله از حیث محتوا را مقالاتی دانست که به نقد نظریه ای در مقاله علمی پرداخته است. یعنی نویسنده نظریه ای را رد می کند و نظریه جدید مخالف آن نظریه ابراز می کند. در این نوع مقالات نویسنده مبنا و مبادی و روش نظریه را رد و مبنا ومبادی و روش خود را بیان می کند. ارزیاب این نوع مقالات باید با هر دو مبنا و روش آشنا باشد تا بتواند آن را ارزیابی کند.

مزرئی نوع سوم مقالات علمی را، مطرح کردن نظریه علمی جدید که باعث ارتقاء نظریه قبلی شده است دانست.  ایشان نحوه نقد این مقالات را مانند نوع اول در مبنا، مبادی و روش دانست.

موضوعات: کارگاه پژوهشی
[دوشنبه 1400-06-08] [ 08:44:00 ق.ظ ]



 لینک ثابت